Jump to content
Annons

Gates of Babylon


brojd

Recommended Posts

Satt och bläddrade igenom skivhyllan och hittade på några skivor med mitt gamla favoritband, Rainbow som jag knappt lyssnat på alls de senaste åren.

Drog igång Long Live Rock 'n' Roll plattan och släppte nålen vid "Gates of Babylon", dra åt ******* vad bra den var.. (hur kan man komma ihåg en låt utan att komma ihåg hur bra den är?)

Jaja, tänkte bara säga det, säkert inte många av er som håller med, menmen...

(Drog igång Rising strax efter och fick liknande upplevelser under "Tarot Woman" och "Stargazer")

Någon annan som "Återupptäckt" en gammal låt den senaste tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

well..delvis..fick en flashback av Djonas låt här på forumet...ett gammalt band som hette Demon och som hade några låtar jag jämt lyssnade på..Rainbowskivan var länge sen jag lyssnade på också..var inte kill the king med på den ? faen och jag som inte har en fungerande vinylspelare :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon annan som "Återupptäckt" en gammal låt den senaste tiden?

Händer hela tiden. Idag häpnade jag över "Play the game" med Queen. Vilken komplett poppärla!

Innehåller allt man kan önska sig av popmusik på några få minuter; skön simpel kärlekspoplyrik, grrrymma elguror, himmelska körer, kitchiga spejseffekter, rappt trumklipp med sluten hihat och ackordharmisar som får McCartney att grina av avundsjuka. Suck... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Drog igång Rising strax efter och fick liknande upplevelser under "Tarot Woman" och "Stargazer"

Rising är helt klart en av Rainbows bästa plattor! Det var dock många år sen jag lyssnade på den. Måste nog damma av den, tack för påminnelsen 😄

Gates of Babylon har jag insett men glömt hur bra den är... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Long live rock`n roll är inte heller så dum. Lost in Hollywood t ex. Det var några höjdarplattor där innan Dio hoppade av och Blackmoore började rådda med Graham Bonnet och Jo-Lynn turner (som fö låter som en gammal countrysångerska).

Om jag inte minns helt fel så kommer just "Lost in Hollywood" från Down to Earth plattan som Graham Bonnet sjunger på.

Queen är dock ett band jag precis håller på att "återupptäcka", lyssnade på Miracle plattan och insett att låten "Scandal" är något jag helt missat, kanonlåt!!!

Vad gäller bandet Demon har jag en "jag mötte lassie" historia från Sweden Rock festival när jag spelade där 2003 som involverar dem, men det får bli en annan gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Queen är dock ett band jag precis håller på att "återupptäcka", lyssnade på Miracle plattan och insett att låten "Scandal" är något jag helt missat, kanonlåt!!!

Hmm, fast jag är av åsikten att Flash Gordon mördade Queen. Queen är ett av dom banden som tog störst stryk av det fjolliga 80-talet. Minns Radio Ga-ga på Live Aid-konserten eller Freddy Mercury i peruk och hotpants står och dammsuger i I want to break free. Jeesus! Det är som att se någon slå ihjäl ens bror!

Mycket sporadiskt hällde dom väl ur sig ett par bra låtar även under 80-talet (Under pressure, It's a hard life, One vision och själva Flash-låten förstås) men inget av'et går ju upp mot A night at the opera, News of the world, Sheer heart attack....

Vila i frid Freddy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, fast jag är av åsikten att Flash Gordon mördade Queen. Queen är ett av dom banden som tog störst stryk av det fjolliga 80-talet.

Gillar du inte "I want it all" heller? (kanonlåt om man frågar mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det går att få tag på inspelning från Live Aid

hade allt på betamax band men som är borta idag....

Kommer på DVD den 10:e november!... 4 DVD har jag för mig. 🙂

Kolla ginza.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns helt fel så kommer just "Lost in Hollywood" från Down to Earth plattan som Graham Bonnet sjunger på.

Just prexcis, förlåt brojd...må stor skam och nesa drabba mig. Jag satt på jobbet och blandade nog ihop Lost in Hollywood med LA connection (he he)

Men lite meslåtar var det väl på down to earth, "since you´ve been gone" och "All night long". Det var väl ett försök att slå i USA som genererade lite mer popfeeling.

Texterna var för övrigt på gränsen tyckte jag redan då. De blev sämre sedan när Dio gick med i Black Sabbath. "Lady Evil" måste vara en av de sämre texter som skrivits.

Neon Knigh´´s däremot var en av de tyngsta låtar jag hört. ...då

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Young! Die you-u-u-ung! (tipset om neon nights drog igång sabbath tarmen...) 🙂

Ah, La Connection..... måste nog lyssna på den en lite sväng (kommer bara ihåg refrängen..)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller bandet Demon har jag en "jag mötte lassie" historia från Sweden Rock festival när jag spelade där 2003 som involverar dem, men det får bli en annan gång.

Äh! kom igen? Jag vill höra om Demon.

Var det inte de som gjorde "have we been here before....we all shine on"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffar man en vinylspelare och börjar rota bland alla gamla skivor är ju risken stor att man blir sittandes ett tag....

Vilket för mig osökt in på en annan historia...( slå mig inte nu ) en solig, väldigt varm sommardag och jag åkte ner till växjö city och inhandlade...(aj) The Final Countdown med Europe.. åkte hem och drog igång skivan..spelade den på loop tills morsan började skrika STÄÄÄÄÄNG AV!!!!!! 😆 ok, man lade skivan på bordet ( utan konvolut ) och drog ut med polarna en sväng.. sa jag att det var fruktansvärt varmt den där dagen?..hursomhelst, när man på kvällen kom hem och det sög i Europetarmen, skulle lägga på skivan...WTF!!!!!! skivan hade legat ut över bordskanten och solen gassat så den vikt sig 90grader rakt ner... SHIT!!!...oh-no..vad göra..snabbt fram med hårtorken o rätade ut plasten...lade den under en träplatta och tryckte till....trots detta funkar skivan att spelas men har ett litet lustigt hopp mitt i just The final countdown ...."It's The final *sprak*down" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket för mig osökt in på en annan historia...( slå mig inte nu ) en solig, väldigt varm sommardag och jag åkte ner till växjö city och inhandlade...(aj) The Final Countdown med Europe.. åkte hem och drog igång skivan..spelade den på loop tills morsan började skrika STÄÄÄÄÄNG AV!!!!!! 😆 ok, man lade skivan på bordet ( utan konvolut ) och drog ut med polarna en sväng.. sa jag att det var fruktansvärt varmt den där dagen?..hursomhelst, när man på kvällen kom hem och det sög i Europetarmen, skulle lägga på skivan...WTF!!!!!! skivan hade legat ut över bordskanten och solen gassat så den vikt sig 90grader rakt ner... SHIT!!!...oh-no..vad göra..snabbt fram med hårtorken o rätade ut plasten...lade den under en träplatta och tryckte till....trots detta funkar skivan att spelas men har ett litet lustigt hopp mitt i just The final countdown ...."It's The final *sprak*down" 🙂

Skulle vilja se någon göra om det tricket med en cd. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att gå mycket OT så måste jag bara få bjuda på en bit av texten till Lady Evil

There’s a place just south of witches’ valley

Where they say the wind won’t blow

And they only speak in whispers of a name

There’s a lady they say who feeds the darkness

It eats right from her hand

With a crying shout she’ll search you out

And freeze you where you stand

Lady evil, evil

She’s a magical, mystical woman

Lady evil, evil in my mind

She’s queen of the night

All right!

Det låter kanske coolt när dio vräker på, men vad faaaen. Detta man kan väl inte sjunga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter kanske coolt när dio vräker på, men vad faaaen. Detta man kan väl inte sjunga?

Lyssna på vad han sjunger i de sista 2 minuterna av "Stargazer"

Det är om möjligt ännu värre 😆

Men det spelar ingen roll vad han sjunger, när man låter som honom och skrålar på en sådan überbra låt som Stargazer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Demon? Snacka om hidden n found.. Skumma och udda men med några riktigt, riktigt bra låtar...

För ett par år sedan slängde jag nästan alla av mina gamla LPskivor (även mina gamla rainbowskivor).

Bara tre skivor skonades: Propagandas Secret Wish, MSG Assault attack och Computerworld med Kraftwerk... De två första är väldans bra.

Suffraget city med Bowie är bra och She sells sanctuary med Cult och...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter kanske coolt när dio vräker på, men vad faaaen. Detta man kan väl inte sjunga?

Lyssna på vad han sjunger i de sista 2 minuterna av "Stargazer"

Det är om möjligt ännu värre 😎

Men det spelar ingen roll vad han sjunger, när man låter som honom och skrålar på en sådan überbra låt som Stargazer!

Jag håller med oreserverat. Är det inte någonting med "i see a rainbow riiiiising vail vail.... on the horizon?

Trum-introt till Stargazer var en klassiker bland hårdrockstrummisar. Det var skälet att jag köpte dubbla bastrummor. Och sedan övade jag och övade så att fingrarna blödde tills jag kunde det. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...