Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag är en nybörjare vad det gäller ljud och musik. Började spela gitarr (akustisk, stålsträngad) för ett år sedan. Sen dess har jag mer och mer upptäckt hur roligt det är att kunna spela och sjunga.

Nu skulle jag vilja spela in gitarr och sång i datorn. Min tanke är att jag ska kunna förbättra mig som gitarrspelare och sångare genom att lyssna på mig själv. Jag vill även kunna lyssna på hur jag och gitarren lät för år sedan osv.

Över till de verkliga frågorna:

Hur gör man om man vill spela in en låt med gitarr och sång? Min teori, blandat med lite frågor:

1. Spelar in gitarren samtidigt som man lyssnar på gitarren via hörlurar. Slutna hörlurar ett måste? Brukar man köra med metronom för att hålla takten?

2. Spelar in sången samtidigt som man lyssnar på det inspelade gitarrspåret i lurarna. Man hör även sig själv "live" i lurarna.

Fungerar det något i den stilen?

/ Per

Annons
Postat

Det finns en drös tekniker för hur man spelar in. I ditt fall skulle jag föredra att göra exakt som du säger eller också att både spela och sjunga samtidigt. 🙂

Postat

Du kommer behöva ett bra ljudkort med låg fördröjning.

Du kommer behöva en bra mikrofon.

Du kommer behöva en bra micpreamp.

DU kommer behöva ett inspelningsprogram.

Ljudkort finns det en hel drös med. Billiga som dyra. Ett populärt ljudkort i budget klassen är tillexempel ett Maudio Audiophile 24/96. Till det ljudkortet kommer du behöva en micpreamp.

Det finns även ljudkort med inbyggda preamps. Så då behöver du bara ljudkort och mikrofon.

En bra mikrofon är också viktigt. Här beror det lite på vad du har för förutsättningar. Har du ett rum med bra akustik så är en kondensatormikrofon med stort membran att föredra. Har du däremot kass akustik så kan det vara bättre att använda sig av en dynamiskmikrofon.

Slutna hörlurar är att föredra under inspelning.

Studiomonitorer är att föredra vid mixning.

Ett inspelningsprogram är också viktigt. Här finns det också några att välja på. Jag använder Cubase och kan med gott hjärta rekommendera det 🙂

Postat

Tack för era svar!

Det finns en drös tekniker för hur man spelar in. I ditt fall skulle jag föredra att göra exakt som du säger eller också att både spela och sjunga samtidigt. 🙂

Det lär nog bli så för det mesta. Men de gånger jag känner för det så vill jag kunna spela in gitarr och sång på olika spår.

Du kommer behöva ett bra ljudkort med låg fördröjning.

Du kommer behöva en bra mikrofon.

Du kommer behöva en bra micpreamp.

DU kommer behöva ett inspelningsprogram.

Ljudkort finns det en hel drös med. Billiga som dyra. Ett populärt ljudkort i budget klassen är tillexempel ett Maudio Audiophile 24/96. Till det ljudkortet kommer du behöva en micpreamp.

Det finns även ljudkort med inbyggda preamps. Så då behöver du bara ljudkort och mikrofon.

En bra mikrofon är också viktigt. Här beror det lite på vad du har för förutsättningar. Har du ett rum med bra akustik så är en kondensatormikrofon med stort membran att föredra. Har du däremot kass akustik så kan det vara bättre att använda sig av en dynamiskmikrofon.

Slutna hörlurar är att föredra under inspelning.

Studiomonitorer är att föredra vid mixning.

Ett inspelningsprogram är också viktigt. Här finns det också några att välja på. Jag använder Cubase och kan med gott hjärta rekommendera det ☺️

Hur vet jag hur akustiken i rummet är? Skulle en garderob fylld med kläder fungera? Det är väldigt bra dämpning där inne i alla fall.

Jag har fått för mig att man måste spela och sjunga starkare (högre volym) när man spelar in i med dynamisk mikrofon. Stämmer det? Jag vill nämligen kunna spela in saker utan att hela huset hör det (bor i lägenhet).

Eller det kanske bara är att placera mikrofonen närmare ljudkällan? Men då blir det väl svårt att spela in gitarr och sång samtidigt, eller?

Postat
Det lär nog bli så för det mesta. Men de gånger jag känner för det så vill jag kunna spela in gitarr och sång på olika spår.

Då behöver du minst två mikrofoner, förslagsvis två dynamiska för att

undvika så mycket läck som möjligt.

Postat

Inte om han spelar in i två tagningar. Jag tror det var det han menade också. 😉

Postat

Inte om han spelar in i två tagningar. Jag tror det var det han menade också. 😉

Ahh, så långt tänkte jag inte ens.

Eftersom han skrev "spår" så referarade jag till att man spelar in samtidigt med två mickar och två spår 😉. Du fattar säkert 🙂

Postat
Eftersom han skrev "spår" så referarade jag till att man spelar in samtidigt med två mickar och två spår 🙂. Du fattar säkert 🙂

Ja, tänkte likadant först men så ramlade pengen ner. 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.