Jump to content
Annons

Ska jag vara nöjd med mitt webhotell?


suprapappa

Recommended Posts

tjena

jag har min domän supralunar.com på ett webhotell som heter sajthotellet.

nu kom precis årets räkning som är på 888:- för ett konto på 50mb samt ett års förlängning av mitt domännamn.

på det stora hela har jag tyckt att tjänsten har funkat bra.....jag administrerar själv inte sidan då jag inte har ngn koll på sådant och har därmed ingen statistik över avbrott o så.....hade dock ett avbrott på några månader som visade sig bero på en överfull gästbok p.g.a. spam.....i det läget hade jag gärna önskat ett få ett meddelande från webhotellet om att jag överskridit mitt konto på 50mb och frågat om jag vill uppgradera mitt konto eller fixa till gästboken. vet inte om det är en rimlig servicenivå eller om jag bara får skylla mig själv som inte har riktig koll?

e-posten funkar oxå bra och avbrotten är på samma nivå eller mindre än vad min e-post från comhem har varit.

bandet är dock inte speciellt aktivt och jag betalar hela summan själv. 888:- är förvisso inga speciellt stora pengar men jag undrar ändå om det är helt rimligt eller om jag kan få precis samma tjänst hos ngt annat webhotell (som funkar bra) för typ hälften av pengarna? annars är det nog inte värt strulet med överflyttning.

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är iofs många som gnäller på One (tidigare b-one) men jag har två konton hos dom och det har aldrig strulat. Tror jag får 1000Mb, obegränsad trafik, php, e-mail och rubbet för max 400 per år. Jag känner att jag kan rekommendera det, men snart kommer resten av forumet och klagar. Men det skiter jag i, jag är nöjd och har aldrig haft problem.

EDIT

http://www.one.com

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

www.one.com är helt klart billigast om man ser till de riktiga webhotellen. De har "fri trafik" säger dem. Men de nekar en till att ha "downloadserver". Och med det menar de att varje träff inte får generera mer än 1 mb.

Så var försiktiga ned stora mp3or som laddas automatiskt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Loopia har funkat bra för mig. Bra service även på helger. Behövde hjälp i inledningskedet med inställningar jag inte kunde administrera själv, annars har det funkat utan problem. De ska under sommaren utöka utrymmet till 1GB resp. 2GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag rekommenderar Cliche Webbhosting. Jag hittade dem för ett år sen cirka, och beställde både domän och serverplats på 1 Gb! har nog betalt 240:- sammanlagt om jag inte minns fel! Funkar najs, har två sajter på deras webbhotell, som fö. ligger i ett stort webhotellkomplex med massa stora andra liknande företag i Köpenhamn!! De har support på både svenska och danska ( om man nu vill ha det!) och fixar allt lätt o snabbt.

Har aldrig haft problem med dem! billigt är det med!!

http://www.clichehosting.com/se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alla mina sajter och internetlösningar samt alla mina kunders hemsidor och publika nät hos Surftown.

De har allt som B-One erbjuder men med ännu snabbare lina och MYCKET MYCKET bättre konfigurationsmöjligheter.

www.surftown.se

Rekommenderas skarpt före One (B-One).

Loopia kör jag alla mina domännamn hos. Har dock aldrig provat något webbhotell hos dem då jag aldrig behövt,

men om de har lika bra service på själva webbhotellen som med hantering av domännamnen så kan jag inte annat

än att rekommendera dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag rekommenderar Cliche Webbhosting. Jag hittade dem för ett år sen cirka, och beställde både domän och serverplats på 1 Gb! har nog betalt 240:- sammanlagt om jag inte minns fel! Funkar najs, har två sajter på deras webbhotell, som fö. ligger i ett stort webhotellkomplex med massa stora andra liknande företag i Köpenhamn!! De har support på både svenska och danska ( om man nu vill ha det!) och fixar allt lätt o snabbt.

Har aldrig haft problem med dem! billigt är det med!!

http://www.clichehosting.com/se

tack för svar...

är deras "fri frafik" helt fri trafik eller blir det besvär om många plötsligt skulle ladda ner låtar från sidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör på box.se - de har inget förbud mot mp3or osv - skulle det ta för mycket bandbredd så ändras filerna en stund å sen går de tillbaka igen. Har haft One och läser man deras avtal är det inte mycket att hurra över. Enligt avtalet så är allt förbjudet som tar för mycket bandbredd - förutom text. Alltså bilder, film och ljud samt scripts. Surftown tillåter inte heller mp3.

Vill man ut med låtar osv så måste man vara beredd på att det kostar lite. Box är väldigt billiga ändå tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag rekommenderar Cliche Webbhosting. Jag hittade dem för ett år sen cirka, och beställde både domän och serverplats på 1 Gb! har nog betalt 240:- sammanlagt om jag inte minns fel! Funkar najs, har två sajter på deras webbhotell, som fö. ligger i ett stort webhotellkomplex med massa stora andra liknande företag i Köpenhamn!! De har support på både svenska och danska ( om man nu vill ha det!) och fixar allt lätt o snabbt.

Har aldrig haft problem med dem! billigt är det med!!

http://www.clichehosting.com/se

tack för svar...

är deras "fri frafik" helt fri trafik eller blir det besvär om många plötsligt skulle ladda ner låtar från sidan?

jag har aldrig märkt några problem. och under 4 veckor tankade 500 unika besökare en skiva på... (kollar!! 😕 ) .... 40 mb.

fick inga som helst klagomål.. 😆 har aldrig haft några problem med dom alls. plus att de har en utmärkt support som svarar inom 24 h och väldigt utförligt med.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Nu blir jag lite orolig.

Vårt första album har vi gjort tillgängligt gratis, och det laddas ner rätt många gånger om dagen (ca 100Mb). Vad innebär det då, när jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag få en chock vid nästa faktura? 😛 :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Nu blir jag lite orolig.

Vårt första album har vi gjort tillgängligt gratis, och det laddas ner rätt många gånger om dagen (ca 100Mb). Vad innebär det då, när jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag få en chock vid nästa faktura? 😊🙂

Du behöver inte vara orolig för det. De kommer först att kontakta dig om de märker

att bandbredden nyttjas för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Nu blir jag lite orolig.

Vårt första album har vi gjort tillgängligt gratis, och det laddas ner rätt många gånger om dagen (ca 100Mb). Vad innebär det då, när jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag få en chock vid nästa faktura? 😊🙂

Du behöver inte vara orolig för det. De kommer först att kontakta dig om de märker

att bandbredden nyttjas för mycket.

Det är inte säkert. Jag läste om en snubbe som fick sin sida nedstängd bara sådär på one.com. Så när han kontaktade supporten fick han reda på deras policy. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Nu blir jag lite orolig.

Vårt första album har vi gjort tillgängligt gratis, och det laddas ner rätt många gånger om dagen (ca 100Mb). Vad innebär det då, när jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag få en chock vid nästa faktura? 😊🙂

Du behöver inte vara orolig för det. De kommer först att kontakta dig om de märker

att bandbredden nyttjas för mycket.

Det är inte säkert. Jag läste om en snubbe som fick sin sida nedstängd bara sådär på one.com. Så när han kontaktade supporten fick han reda på deras policy. 🙂

Det är nog i extremfall då dom måste stänga ned sidan på direkten skulle jag tro... Men som sagt, det är väl tydligen inte säkert... Så blev det iallafall för mig,

det var dock ett tag sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Nu blir jag lite orolig.

Vårt första album har vi gjort tillgängligt gratis, och det laddas ner rätt många gånger om dagen (ca 100Mb). Vad innebär det då, när jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag få en chock vid nästa faktura? 😆🙂

Du behöver inte vara orolig för det. De kommer först att kontakta dig om de märker

att bandbredden nyttjas för mycket.

Det är inte säkert. Jag läste om en snubbe som fick sin sida nedstängd bara sådär på one.com. Så när han kontaktade supporten fick han reda på deras policy. 🙂

Det är nog i extremfall då dom måste stänga ned sidan på direkten skulle jag tro... Men som sagt, det är väl tydligen inte säkert... Så blev det iallafall för mig,

det var dock ett tag sedan...

har också snackat med folk som fått sina sajter nerstängda pga. för mkt trafik när de legat på one.com... suger ganska ordentligt tycker jag!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nöjd kund hos Aleborg.

Jag hade extrema problem med One (tänder upp ett gäng stora blinkade varningslampor), och sedan skaffade jag Loopia. Loopia var också bra och pålitliga, men kostade lite väl mycket för vad man fick tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nöjd kund hos Aleborg.

Jag hade extrema problem med One (tänder upp ett gäng stora blinkade varningslampor), och sedan skaffade jag Loopia. Loopia var också bra och pålitliga, men kostade lite väl mycket för vad man fick tyckte jag.

Ang. Aleborg: Vi har haft extremt mycket strul med dem. Och tydligen andra kunder också.. Servrar som dyker, ingen fungerande backup.. Har fått ett ganska svajigt intryck av deras kompetens. Men det kan säkert variera från burk till burk i deras park.

Link to comment
Dela på andra sajter

One (f.d. B-one) är det pestflagg för.

Deras uppfattning om "fri trafik" är inte vad man väntar sig, utan det innebär bara att trafiken inte kostar något extra. Det är fortfarande så att de stänger sidan om trafiken belastar servrarna för mycket. Vad är då "för mycket"? Det kan de inte ens svara själva på, utan det får man leva i ovisshet om fram till den dag de utan förvarning stänger siten på grund av "överutnyttjande". Det är dessutom förbjudet med MP3:or och vad de kallar "download-site", så det kan räcka med att de upptäcker att det finns en MP3:a på utrymmet, så kan de stänga siten direkt. Eftersom det står i deras regler (som man godkänner när man klickar för att man godkänner, efter att inte ha läst... 😊 ), så har de dessutom rätt att stänga utan förvarning och utan att betala tillbaks för det som finns kvar outnyttjat på abonnemanget.

Detta har hänt väldigt många - så det är bara att söka på vilket forum som helst, så inser man snabbt att B-One/One är favorit-hatobjektet nummer ett...

Surftown fungerar bra men verkar f.n. sedan en tid tillbaks ha en j-t seg PHP-server, så jag känner att jag måste byta till ett annat hotell på grund av det. De har visserligen liknande luddiga formuleringar angående belastning av servrar, men de beter sig inte som One i alla fall, utan kontaktar åtminstone sina kunder innan de gör något... Jag har min privata domän hos dem.

Fick ett tips om att byta till Scandic Hosting (där VST-forum ligger), som tydligen är både tillförlitligt och har rimliga priser, så jag byter förmodligen till dem snart.

Scorpiondata är ett svenskt webhotell som har helt ok villkor, men downtime har varit frekvent i omgångar. Verkar dock har blivit bättre på sistone.

Infinology har jag min testsite hos. De ger 9GB utrymme och 50GB download/månad - för 7USD/månad! De har dock blivit lite långsamma, så jag tyckte att de kändes nödvändigt att lägga upp testsiten på ett ställe till - och det blev Lunarpages, som erbjuder imponerande 350GB utrymme och 2500GB download per månad - för 7USD/månad. De gånger jag har jämfört så har Lunarpages varit snabbare (kanske för att den nya adressen är mindre känd och därför blir mindre belastad...) - och det är så groteskt mycket utrymme och trafik, att det ska väldigt mycket till för att komma ända dit.

Körde även test av downtime på alla mina webhotell. Lunarpages hade 27 sekunder sedan februari i år, medan de övriga låg på mellan 5 och 8 timmar downtime för samma period...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört one.com i drygt ett halvår nu och kan faktiskt säga att jag är nöjd. Har inte haft speciellt hög trafik men belastat servrarna med både php och mysql ganska hårt. Min privata site snittar på 1000 träffar om dagen och jag upplever allt som snabbt, stabilt och tillförlitligt.

Flera av mina kunder (en del inom reklamfilmsbranchen) har sina siter på one.com och där är det väldigt tung trafik under vissa kampanjer, men även detta har funkat väldigt bra.

Dessutom har jag använt mig av deras chat-support en gång och det funkade helt kalas. (fick hjälp på 2 minuter med en ganska invecklad sak som jag inte ens riktigt räknat med att dom kunde svara på)

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar

tyckte Cliche.se verkade intressant och mailade lite frågor till dom men fick följande till svar:

Det är inte tillåtet att ha arkiv med mp3-filer eller tex filmer, det gäller också streaming, då det egentligen också är en nerladdning det rör sig om.

är detta något som är vanligt för flera webhotell enligt deras stadgar men som man inte bryr sig om i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar

tyckte Cliche.se verkade intressant och mailade lite frågor till dom men fick följande till svar:

Det är inte tillåtet att ha arkiv med mp3-filer eller tex filmer, det gäller också streaming, då det egentligen också är en nerladdning det rör sig om.

är detta något som är vanligt för flera webhotell enligt deras stadgar men som man inte bryr sig om i praktiken?

Det är mycket vanligt. Det är väl enklaste sättet att skydda företaget mot piratkopiering bland sina webhotell-gäster. Har du godkänt avtalet, så ger det ju webhotellet fritt fram att ta bort utan pardon utan att behöva lägga tid på att granska om det är pirat-MP3:or eller om det är ditt eget material.

De jag nämnde, Infinology och Lunarpages ger dig däremot tillstånd att ha precis vad du vill på ditt utrymme, men du är också ansvarig för innehållet själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar

tyckte Cliche.se verkade intressant och mailade lite frågor till dom men fick följande till svar:

Det är inte tillåtet att ha arkiv med mp3-filer eller tex filmer, det gäller också streaming, då det egentligen också är en nerladdning det rör sig om.

är detta något som är vanligt för flera webhotell enligt deras stadgar men som man inte bryr sig om i praktiken?

Det är mycket vanligt. Det är väl enklaste sättet att skydda företaget mot piratkopiering bland sina webhotell-gäster. Har du godkänt avtalet, så ger det ju webhotellet fritt fram att ta bort utan pardon utan att behöva lägga tid på att granska om det är pirat-MP3:or eller om det är ditt eget material.

De jag nämnde, Infinology och Lunarpages ger dig däremot tillstånd att ha precis vad du vill på ditt utrymme, men du är också ansvarig för innehållet själv.

låter nästan för bra för att vara sant de där lunarpages.. :rolleyes:

ska kolla in de ja me, o kostar de bara 7$ så e d ju inge o tala om.. 😆

ere per månad el per år?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar

tyckte Cliche.se verkade intressant och mailade lite frågor till dom men fick följande till svar:

Det är inte tillåtet att ha arkiv med mp3-filer eller tex filmer, det gäller också streaming, då det egentligen också är en nerladdning det rör sig om.

är detta något som är vanligt för flera webhotell enligt deras stadgar men som man inte bryr sig om i praktiken?

Det är mycket vanligt. Det är väl enklaste sättet att skydda företaget mot piratkopiering bland sina webhotell-gäster. Har du godkänt avtalet, så ger det ju webhotellet fritt fram att ta bort utan pardon utan att behöva lägga tid på att granska om det är pirat-MP3:or eller om det är ditt eget material.

De jag nämnde, Infinology och Lunarpages ger dig däremot tillstånd att ha precis vad du vill på ditt utrymme, men du är också ansvarig för innehållet själv.

låter nästan för bra för att vara sant de där lunarpages.. :rolleyes:

ska kolla in de ja me, o kostar de bara 7$ så e d ju inge o tala om.. 😆

ere per månad el per år?

Per månad...

Min kopia av testsiten ligger där sedan ett halvår tillbaka ungefär, på http://www.testrecordings.net - så kan intresserade kolla upp hur det fungerar. Jag var skitnöjd med Infinology, men Lunarpages (som jag har haft tidigare och som alltid har funkat bra, men lämnade när Infinology gav mycket mer till samma pris - så nu är det samma sak på andra hållet i stället) är sanslöst generösa, så i nuläget tror jag att de är svårslagna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nöjd kund hos Aleborg.

Jag hade extrema problem med One (tänder upp ett gäng stora blinkade varningslampor), och sedan skaffade jag Loopia. Loopia var också bra och pålitliga, men kostade lite väl mycket för vad man fick tyckte jag.

Ang. Aleborg: Vi har haft extremt mycket strul med dem. Och tydligen andra kunder också.. Servrar som dyker, ingen fungerande backup.. Har fått ett ganska svajigt intryck av deras kompetens. Men det kan säkert variera från burk till burk i deras park.

Tack för kommentaren! Jag ser det här året som ett utvärderingsår och är än så länge nöjd. Vi får hoppas på att det fortsätter så.

Om inte, så kan det kanske bli läge att utvärdera Box nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Claes.. dyrt vare ju.. 🙂 men om det är värt det så är det bra.. jag är väldigt nöjd med mitt, o den enda räkningen jag fått på ett år är 150 spänn för min domän.. 😛 fick den imorse!

Box.se verkar riktigt najs det med, men det är också ganska dyrt, jag är som sagt väldigt nöjd med cliche!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...