Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill börja bygga på en liten hemmastudio som med tiden ska växa med en mixer och monitorer, och allt därtill, när ekonomin tillåter. Men vad behöver jag egentligen för att komma igång?

Jag är av uppfattningen att alla typer av redigering, oavsett om vi snackar ljud eller bild, kräver ett lite bättre ljud/grafikkort, mycket RAM och även en del hårddiskutrymme.

Jag äger idag en 3 år gammal P4 3.4 Ghz med 1024 RAM och ett Soundblaster Audigy2 ZS. Jag har dock en Line6 podXT som har ett inbyggt ljudkort för just inspelning men eftersom jag har lite referenser inom inspelning så kan jag inte säga om det är ett bra eller dåligt ljudkort, men en gissning är väl att det ska vara ganska bra. :rolleyes:

Jag går i tankarna på att investera i en ny dator, närmare bestämt en stationär MAC men är inte säker på hur "fet" den ska behöva vara.

Men då, vad är det jag egentligen behöver som mest grundläggande?

Annons
MrMonday (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tycker att du ska bygga din egen fetta PC.

En mac är bra... riktigt bra men dyr. För samma peng som en macbook så får du ett riktigt bra system till PC.

Att mac ska vara stabilare är en myt. Nu när apple säljer fler datorer så har deras kvalitets säkring gått ner i samma takt som deras ökning av försäljning.

Jag har själv samma problem men nu efter lite forskning och frågande på forumet så har jag tagit beslutet att köpa en PC. kom ihåg att om du köper en PC ta hjälp av någon så att du får ett stabilt system eller gör som jag gå in på http://www.frostnetwork.se kolla vad de har och köp samma saker som de har i sina datorer för ungeför 5000 kr mindre dvs bygg din egen.

Dock så ska du veta att med nästa generation Mac så kommer du kunna köra XP och vista, så då blir macen både en PC och en mac. Dock som sagt mac är dyr.

Ett plus till pc är att du har friheten att bygga ut som du vill medans i mac så kan du inte det. om fem år när du vill uppdatera systemet så måste du köpa en ny mac på säg ca 12000 medans med en PC så kan man uppdatera med kanske 6000 kr.

Plus till mac är att logic pro 7 bara fungerar på mac....

PC alternativ:

Ljudkort : m-audio 1010lt ASIO 2 kompatibeltca

2000 kr

RAM: TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Köp 2st och du har 4GB ram

989 eller 1978kr

Hårddisk : Western Digital Caviar 500GB 16MB 7200RPM köp 2 st

den andra är en audio HD där du har alla ljud.

1050 kr eller 2100kr

Chassi : får du välja själv men se till att ha bra kylning och dammfilter!

1300 kr

Grafikkort: Gainward GeForce 8600GTS 256MB

1800 kr

Moderkort: köp ett som är kompatibelt med dual core och 64-bit teknik

1800 kr

Nätaggregat: se till att ha typ 500 till 600 W

1000 kr

Nätverks kort: se till att ha ett som klarar 1000 Mbps

350 kr

Processor: en dual core AMD eller intel.. se till att den är kompatible

med moder kortet och har 64_bit teknik! ...

helst en quad core :rolleyes:...4500 kr just nu.

ca 2000 kr

Skäm: om du kan köp två st eller om du har redan en why boder?

ca 2000 kr le 4000 kr

Mus, keybord och dvd sperlare kan du ta från din gammla dator!

totalt biliggare alternativ: 14289 Ink moms

totalt dyrare alternativ: 17339 ink moms (19839 kr om du köper quad core)

plus 1000 kr för krims karms runt om eller saker jag har glömt ta med.

mac pro som kostar 24.195,00 har inte ens denna kraft men vad vet jag!

:rolleyes:

Redigerat av MrMonday
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Faktum är att du redan har grejer som funkar för en hemmastudio.

Din PC duger alldeles utmärkt till musik.

Kör med PODen som ljudkort.

Skall du köra video redigering så kan det tänkas att du behöver en maskin som går snabbare, men det beror på hur avancerad du är på videoredigering.

Om du inte har bra lyssning kanske det är där du skall börja med att lägga pengar.

En mick för att spela in sång.

Om du med stationär Mac menar Mac Pro med 4 kärnor för 24 000:- är det kanske lite väl häftig maskin för hemmapularen.

Mitt råd alltså, skaffa bra lyssning kanske en bra mick istället för att skaffa ny dator just nu.

Redigerat av drloop
Postat

Tack för svaren!

Jag vet inte om jag kanske var lite oklar i mitt första inlägg, men min studio kommer till att börja med uteslutande vara för ljudredigering.

Tycker att priset på din dator verkar väldigt rimligt för den prislappen och prestanda som du uppget MrMonday. Men jag är nog lite inne på en mjukstart till att börja med iaf.

Men (nu går jag lite off-topic, men det är en följdfråga så jag hoppas det är ok med "u moderators") vilket program fungerar bäst då? Jag har ett bundlat gammalt Cubase VST som följde med min dator när jag köpte den, men är det lönt att sätta sig in i eller ska jag söka efter nytt och lära mig från grunden?

Om jag då köper en mic, kan det inte vara smart att kanske ha nån liten 4- eller 6-kanalig mixer?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.