Jump to content
Annons

Ny kraftfull musikdator


airgo

Recommended Posts

Jag ska bygga en ny PC som främst ska andvändas för musik. Det jag skulle behöva hjälp med från er riktigt datorkunniga är om jag beställt något olämpligt eller om ni tycker jag borde ändra något. Jag har ej råd med dyrare delar. Någon kanske har lika prylar i sin burk och har något att säga? Jag måste ha det chassit jag valt.

Moderkortet funkar bra ihop med minnen och CPU?

Tänkte ha en disk för systemet och program, en till musikfiler och porr 😄

Från www.jmedata.se

Moderkort: Abit AN7 nForce2/Audio/LAN/SATA/Firewire/USB2/SPDIF IN och UT

Minnen: 2st Kingmax 512Mb PC3200/DDR400 CL2.5 184p SuperRAM

CPU: AMD Athlon XP3200+ (2,2Ghz) Boxed m. fläkt 400MHz bus (Barton) 640kb cache

Grafikkort: GK Asus V9400 Magic Nvidia MX4000 128Mb VGA/TV-ut

CD brännare: Samsung CD-RW 52X/32X/52X IDE inkl. programvara BULK SVART

Hårddisk 1: Maxtor DiamondMax Plus9 80Gb 2Mb 7200rpm UDMA-133 Vätskebaserat lager TYST!

Hårddisk 2: Maxtor DiamondMax Plus9 200GB 8MB cache ATA133

Tangetb.mus: Creative Desktop Wireless 6000

Från www.datorbutiken.com

Chassi: AcoustiCase AC C6607B Ljuddämpat chassi black without PSU

Nätaggregat: Levicom 350 XB-P 2Fans 350W ATX

Chassifläckt: ADDA AD1212DX-A73GL 120x120x25 38.9CFM 16dBA 3pin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ändrat mig till:

Från www.jmedata.se

Minnen: 2st Kingmax 512Mb PC3200/DDR400 CL2.5 184p SuperRAM

CPU: AMD Athlon XP3200+ (2,2Ghz) Boxed m. fläkt 400MHz bus (Barton) 640kb cache

CD brännare: Samsung CD-RW 52X/32X/52X IDE inkl. programvara BULK SVART

Hårddisk 1: Maxtor DiamondMax Plus9 80Gb 2Mb 7200rpm UDMA-133 Vätskebaserat lager TYST!

Hårddisk 2: Maxtor DiamondMax Plus9 200GB 8MB cache ATA133

Tangetb.mus: Creative Desktop Wireless 6000

Från www.datorbutiken.com

Moderkort: EPoX EP-8RDA+ rev 2.1 nForce2 Ultra 400 3DDR-DIMM 6PCI Audio FireWire LAN SocketA ATX

Chassi: AcoustiCase AC C6607B Ljuddämpat chassi black without PSU

Nätaggregat: Levicom 350 XB-P 2Fans 350W ATX

Chassifläckt: ADDA AD1212DX-A73GL 120x120x25 38.9CFM 16dBA 3pin

Grafikkort: Asus Radeon 7000SE 64Mb DDR TV-out RETAIL AGP

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma hårddiskar (Maxtor DiamondMax plus9 2Mb) 40 + 80, och de är verkligen tysta. Har även KingMaxminnena i min maskin (3 st) och de är mest för minst peng. Så där tycker jag att du har gjort ett bra val. Men skippa CD-brännaren och ta en DVD-brännare istället. Då slipper du dela upp dina musikproject på flera CD-skivor ifall de skulle ramla över 700-gränsen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Jag kommer dock inte byta till dvd-brännare. Väntar med det ett tag.

Det mäst kritiska som det känns nu är ifall moderkortet inte lirar så bra ihop med minnerna. Skulle vara skönt om någon skrev här som har samma grejer i sin maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill kunna bränna vanliga skivor snabbt. Väntar tills DVD-brännarna blir ännu billigare och bättre och tills DVD-skivorna blir billigare, bättre.

Du bränner vanliga skivor lika snabbt i en DVD-brännare. DVD+/-R-skivor är inte lika känsliga som CDR-skivor. DVD är både billigare och snabbare om du vill ta regelbundna säkerhetskopior av ditt system, vilket du vill. Dessutom blir det allt vanligare med att program kommer på DVD-skivor, vilka du inte kan läsa med din CD-brännare. Sist men inte minst har JME svarta DVD-brännare i lager, så du slipper vänta. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fattar inte att ni ska tjaffsa när jag redan sagt att jag INTE kommer beställa någon DVD-brännare. Dom billiga jag kollade på brännde inte vanliga CDR lika snabbt, så droppa det där. Inte det jag önskar få hjälp med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog skippa maxtordiskarna och använda mig av Seagate eller Samsung istället. Maxtor är allt för kraschbenägna. Var själv skeptisk till att det verkligen skulle vara speciellt stor skillnad på diskarna ur det hänseendet, men det stämmer faktiskt. Kolla lite vad användarna på VST-Forum har för erfarenheter så gör det nog ditt val än lättare.

Edit: Sedan kan jag inte låta bli att rekommendera Logitechs nya mus MX1000. Måste vara världens bästa mus :rolleyes:

Redigerat av nev
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle byta till en amd64 processor i stället. Är något enormt mycket bättre än vad man tror att de är. Även med 32-bitars program. Om du är sugen på att ändra välj 3200+ eller 3400+ som har 1024kb cache minne. De andra är inte alls lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...