Jump to content
Annons

Nytt ljudkort


ozric

Recommended Posts

Jag hÄller pÄ att uppgradera min studio, och behöver införskaffa ett nytt audiointerface, dÄ mitt nuvarande (Motu PCI-424 med 24IO) enbart har analoga in och utgÄngar.

Mina nya monitorer har AES/EBU ingÄngar och stödjer sÄkallad "Dual-Wire mode" dvs signalen rullar pÄ 192 kHz. Spelar in lite analoga grejor - gitarr, synth och sÄng och skulle sÄledes vilja ha riktigt bra A/D konverterare. Behöver dock inte allt för mÄnga ingÄngar, 8 st. skulle rÀcka.

Jag har kikat pÄ MOTU 896HD som jag tycker verkar bra.

Det var dock lÀnge sedan jag tittade pÄ nya ljudkort och har inte riktigt hÀngt med i utvecklingen. Följdaktligen har jag lite frÄgor till er som har bÀttre koll Àn jag sjÀlv:

1. PCI, Firewire eller USB2?

Vad Àr mest stabilt? Vilket ger lÀgst latency? Behöver man överhuvudtaget oroa sig för latency nuförtiden? Vilken standard har bÀst bandbredd? Hur skiljer sig Firewire 400 mot 800?

2. AES/EBU Single-wire eller dual-wire?

Mina nya monitorer har AES/EBU ingĂ„ngar som sagt, och jag skulle vilja dra nytta av dessa förutsagt att det kommer ge mig ett bra ljud i monitorerna. HĂ€r har jag frĂ„gat runt lite, och folk verkar rekommendera de analoga ingĂ„ngarna men jag förstĂ„r inte riktigt varför. Är det inte bĂ€ttre att ha en digital signal Ă€nda fram till monitorerna?

DĂ„ jag inte tĂ€nkt anvĂ€nda en digital mixer hade det varit bĂ€st att kunna koppla mina monitorer direkt frĂ„n interfacet. MOTU's 896HD har en analog main-out och en digital main-out med separata nivĂ„reglar. Detta interface tycks passa mig som handsken sĂ„nĂ€r som pĂ„ den lilla bristen att det bara sĂ€nder AES/EBU pĂ„ 96 kHz, inte 192 kHz som mina monitorer stödjer. Är skillnaden mellan 96 kHz och 192 kHz försumbar i detta scenario? Hör man stor skillnad?

Jag har rÄd med nÄgonting i 10000-25000 kronors klassen. Mycket frÄgor.. Googlat hela helgen.. Förslag och tips uppskattas!

Redigerat av ozric
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

VĂ€lkommen in i djungeln 😛

Även jag har snĂ€rjt mig in rejĂ€lt i den, och gjort en del konstateranden:

Det Àr vÀldigt svÄrt att fÄ ut nÄgot vettigt ur all information man fÄr pÄ sÄdanahÀr forum, För alla vet bÀst och talar i munnen pÄ varandra.

PCI, USB2 eller Firewire har olika positiva/negativa egenskaper,

PCI Àr generellt ofta billigare(finns undantag), mindre flexibelt och mindre latency.

USB2 och Firewire Àr snarlika(men firewire Àr ÀndÄ mest eftertraktat) och ger hög flexibilitet och ofta lÄg latency.

Personligen föredrar jag Firewire, eftersom det fungerar till stationÀra och bÀrbara och Àr vÀldigt skönt flexibelt och ofta stabilare och snabbare Àn USB2.

Det du bör göra Àr att skriva ner pÄ papper hur ditt drömljudkort skulle se ut, som uppfyller alla dina krav pÄ möjligheter och sedan letar efter det som Àr mest likt. LÀs, lÀs och Äter lÀs om folks Äsikter och skapa dig en egen uppfattning...

NÀr det gÀller monitorer och lyssning sÄ Àr det en lika stor djungel bara det, men generellt brukar man snacka om att man vill ha sÄ rakt frekvemsomfÄng och sÄ bra detalj upplösning som möjligt(du hör alla smÄ detaljer som hÀnder i musiken), och detta Äterskapas olika bra beroende pÄ vilka komponenter som din lyssningskedja innefattar. Det som pÄverkar ljudet som kommer ut ifrÄn datorn i stort Àr (i denna ordningen) först D/A omvandlingen(digital till analog), denna komponent har en frekvenskurva(vilket ofta efterstrÀvas att vara rak) och pÄverkar upplösningen i ljudet vÀldigt mycket. Klarar inte D/A omvandlingen att ge en detaljerad bild av det som kommer ut ifrÄn datorn sÄ kommer det vara denna odetaljerade bild som prÀglar resten av kedjan och det kan inte repareras pÄ vÀgen. NÀsta komponent i kedjan Àr förstÀrkaren, Àven denna har en frekvenskurva men generellt pÄverkar förstÀrkaren ljudet mindre Àn vad bÄde D/A omvandlingen och högtalarna gör. Sen sist i kedjan kommer högtalaren vars uppgift Àr att Äterge den analoga signal som kommer ifrÄn förstÀrkaren, i studiosammanhang ofta sÄ neutralt och ofÀrgat som möjligt.

Generellt kan man sÀga att alla komponenter ska hÄlla hög kvalitet för att fÄ en sÄ rak och detaljerad lyssning som möjligt, men det Àr vÀldigt viktigt nÀr du ger dig ut och letar att du börjar i rÀtt Ànde(högtalarna), för skaffar du en flashig förstÀrkare eller D/A omvandlare men har bristfÀlliga högtalare, sÄ kommer du höra vÀldigt lite skillnad ÀndÄ. börja frÄn slutet av kedjan och gÄ innÄt, sÄ kommer du mÀrka stor skillnad mellan dom olika komponenterna...

Sen nÀr det gÀller om du ska köra AES/EBU in i dina monitorer Àr ju en frÄga om hur bra den omvandlingen stÄr sig gentemot omvandlingen i dom analoga utgÄngarna i ljudkortet, skaffar du ett högkvalitativt ljudkort rekomenderar jag dig att köra dom analoga utgÄngarna, annars AES/EBU. Men lyssna och gör en egen uppfattning...

Sök pÄ olika ljudkort pÄ forumet sÄ kommer du garanterat hitta mycket nyttig information!

och sen, Lycka till 😄

Jag hÄller pÄ att uppgradera min studio, och behöver införskaffa ett nytt audiointerface, dÄ mitt nuvarande (Motu PCI-424 med 24IO) enbart har analoga in och utgÄngar.

Mina nya monitorer har AES/EBU ingÄngar och stödjer sÄkallad "Dual-Wire mode" dvs signalen rullar pÄ 192 kHz. Spelar in lite analoga grejor - gitarr, synth och sÄng och skulle sÄledes vilja ha riktigt bra A/D konverterare. Behöver dock inte allt för mÄnga ingÄngar, 8 st. skulle rÀcka.

Jag har kikat pÄ MOTU 896HD som jag tycker verkar bra.

Det var dock lÀnge sedan jag tittade pÄ nya ljudkort och har inte riktigt hÀngt med i utvecklingen. Följdaktligen har jag lite frÄgor till er som har bÀttre koll Àn jag sjÀlv:

1. PCI, Firewire eller USB2?

Vad Àr mest stabilt? Vilket ger lÀgst latency? Behöver man överhuvudtaget oroa sig för latency nuförtiden? Vilken standard har bÀst bandbredd? Hur skiljer sig Firewire 400 mot 800?

2. AES/EBU Single-wire eller dual-wire?

Mina nya monitorer har AES/EBU ingĂ„ngar som sagt, och jag skulle vilja dra nytta av dessa förutsagt att det kommer ge mig ett bra ljud i monitorerna. HĂ€r har jag frĂ„gat runt lite, och folk verkar rekommendera de analoga ingĂ„ngarna men jag förstĂ„r inte riktigt varför. Är det inte bĂ€ttre att ha en digital signal Ă€nda fram till monitorerna?

DĂ„ jag inte tĂ€nkt anvĂ€nda en digital mixer hade det varit bĂ€st att kunna koppla mina monitorer direkt frĂ„n interfacet. MOTU's 896HD har en analog main-out och en digital main-out med separata nivĂ„reglar. Detta interface tycks passa mig som handsken sĂ„nĂ€r som pĂ„ den lilla bristen att det bara sĂ€nder AES/EBU pĂ„ 96 kHz, inte 192 kHz som mina monitorer stödjer. Är skillnaden mellan 96 kHz och 192 kHz försumbar i detta scenario? Hör man stor skillnad?

Jag har rÄd med nÄgonting i 10000-25000 kronors klassen. Mycket frÄgor.. Googlat hela helgen.. Förslag och tips uppskattas!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀrligt! Tack för svaret Osse!

Jag tror mig ha hittat ett bra interface, nÀmligen Motu's 896HD fast med modifierade analoga in/outs med bÀttre komponenter Àn de som sitter i som standard. Vi fÄr se hur det gÄr. Uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara dock!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...