Jump to content
Annons

Knivigt EZ drum hi-hat problem


Hellecaster

Recommended Posts

Jag spelar in trummor med Roland TD-3 digitalt trumset men med ljudet från EZX Nashville Edition.

Jag använder Cubase studio 4.

När EZ drums spelar upp hi-hat ljud så blandar programmet in öppna skramliga hi-hat slag trots att jag programmerat stängd hi-hat.

Det är likadant vare sig jag spelar på Roland TD-3 trummorna eller om jag klickar i hi-hat slaget i GM editorn.

När jag klickar på markeringarna så låter det korrekt med stängd hi-hat men direkt jag spelar upp låten så blandas det i en massa skrammel på vissa slag.

Jag använder ett Roland trumset TD-3 för att spela in trummor med och det fungerar bra så länge inte jag spelar upp låten jag arbetar med och försöker spela till, då låter det åter igen slumpvis öppen hi-hat när jag har den stängd.

HJÄLP!!! 😳🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag spelar in trummor med Roland TD-3 digitalt trumset men med ljudet från EZX Nashville Edition.

Jag använder Cubase studio 4.

När EZ drums spelar upp hi-hat ljud så blandar programmet in öppna skramliga hi-hat slag trots att jag programmerat stängd hi-hat.

Det är likadant vare sig jag spelar på Roland TD-3 trummorna eller om jag klickar i hi-hat slaget i GM editorn.

När jag klickar på markeringarna så låter det korrekt med stängd hi-hat men direkt jag spelar upp låten så blandas det i en massa skrammel på vissa slag.

Jag använder ett Roland trumset TD-3 för att spela in trummor med och det fungerar bra så länge inte jag spelar upp låten jag arbetar med och försöker spela till, då låter det åter igen slumpvis öppen hi-hat när jag har den stängd.

HJÄLP!!! 😕😆🙂

Kan det vara Humanizeknappen? Tycker inte det borde vara det men det är ju värt ett försök. Är inte så insatt i det tyvärr så detta är det första och troligtvis det enda jag kan komma på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in trummor med Roland TD-3 digitalt trumset men med ljudet från EZX Nashville Edition.

Jag använder Cubase studio 4.

När EZ drums spelar upp hi-hat ljud så blandar programmet in öppna skramliga hi-hat slag trots att jag programmerat stängd hi-hat.

Det är likadant vare sig jag spelar på Roland TD-3 trummorna eller om jag klickar i hi-hat slaget i GM editorn.

När jag klickar på markeringarna så låter det korrekt med stängd hi-hat men direkt jag spelar upp låten så blandas det i en massa skrammel på vissa slag.

Jag använder ett Roland trumset TD-3 för att spela in trummor med och det fungerar bra så länge inte jag spelar upp låten jag arbetar med och försöker spela till, då låter det åter igen slumpvis öppen hi-hat när jag har den stängd.

HJÄLP!!! 😕😆🙂

Inget jag har hört talas om. Och vad jag vet låter det inte som humanizer skulle vara problemet. Om det låter som det skall innan det läggs in i ett midi spår så måste det ju vara Cubase som är problemet?

Är det däremot även utan så skulle jag gissa på att din hihat vilken har flera olika "tangenter" ifrån ett vanligt klaviatur (hoppas du förstår vad jag menar) och kanske är det inställt på att köra något form av dubbelslag? Eller kan det vara så att du har för hög "Pad Sense"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bli så om man klipper konstigt och har hihat-kontrollen i olika lägen. För mig har det hänt att alla cymbaler mutas när jag klippt in en mutad cymbal och limmat ihop klippen i Logic.

(Har förövrigt också ett TD-3 som jag kör med Ez och DFHS)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Eller kan det vara så att du har för hög "Pad Sense"?

Jag provade att sänka volymen (hårdheten), på slagen om det var någon typ av efterskrammel men det förändrade inget.

Jag har kontaktat Toontrack som gör EZX och skickat mitt projekt till London och det är förhoppningsvis under utredning. Man kanske har hittat en bug hehe.

Tack för svaren allihop, jag uppskattar att ni försöker hjälpa till! 😊

Men ni kan ha rätt i att det nog är ett Cubase problem och inte ett EZ drum problem. Någonstans måste ju det ligga midi filer fel som inte syns i någon av de vanliga midi editions fönstren.

Jag har inga andra midifiler i projektet än just trumfilerna.

En tanke jag hade var att några trum "lanes" skulle hamnat under varandra när jag flyttat om dom.

Ibland så hamnar ju speciellt hi-hat midi filer av någon anleding på en "lane" som inte ens har ett namn.

Då flyttar jag upp den till de övriga aktuella midispåren som jag editerar och kanske dom kunde hamna under varandra på något sätt utan att det går att sära dom igen?

Kan man på något sätt nollställa ordningen för trum mappen i GM mappen?

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Finns det ingen sån där event editor eller vad det heter i Cubase så du kan kolla om det ligger dubbla slag på samma not. I Logic finns det et komando som tar bort dubletter om jag inte minns fel, finns det nåt liknande i Cubase så testa jag menar det måste ju vara nåt knas med midi informationen som spökar. Kanske nåt controller värde som strular, funkar Hihat pedalen som den ska den kanske skickar skum info till programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoj Burning Sven

jodå jag gör hela efterredigeringen av trummorna i en trumeditor men där syns inte spöktonerna och det riktigt konstiga är att om jag tar bort "prickarna" som markerar midi kommandona för stängd hi-hat så blir det helt tyst och när jag lägger tillbaka dom så är missljudet där igen.

Detta är frustrerande och mitt skapande har helt stannat av tills jag löser detta.

Jag har kollat i dom editerings fönster som jag känner till i Cubase men jag ser inte ett spår av dessa dubbla midi signaler.

Ett program som du nämner som tar bort dubbelsignaler vore kanon men jag känner inte till om det finns nåt liknande för Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem solved:

Jag gick till den lilla dropdown listen som finns längs ner på GM map sidan och valde fotpedal istället för känslighet.

Sen raderade jag allt som kom upp i rutan längst ner i trummap fönstret, dvs samma fönster man ställer in hårdheten på slagen.

Så "enkelt" var det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...