Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2007 del 2


Pico

Recommended Posts

Annons
  • Svar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Micke H

    1491

  • Neosus

    1398

  • Overkill

    1378

  • Dingbats

    985

Postat mest i detta ämne

🙂 Skulle en SM57 funka till både elektrisk och akustisk gitarr (funkar är väl klart att det gör men med ett hyfsat resultat menar jag)?

Till el funkar det utmärkt, till akustiskt sådär. Det är ju alltid bra att ha en SM57a, den funkar ju liksom på allt, men om du bara ska ha en mick och ska spela in elgitarr och akustisk gitarr med den kan du fundera på om du kanske inte ska ha en stormembranskondensator istället (exempelvis den här, har inte provat själv, men ska vara bra). Det blir kanske inte samma hårda elgitarrljud, men du får mycket bättre akustiskt ljud. 57an vet jag själv kan vara svår att få tillräcklig signal in om man inte har rätt ljudkort, jag måste alltid gaina max för att få in ordentligt, och då får man ju rätt mycket brus också.

Sen till att spela in akustisk gitarr seriöst finns det inget som klår två småmembranskondensatorer 🙂

EDIT: fixade länken

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfy!!!

Såfort man är borta en stund börjar ni skriva Off topic 🙂

Kontrar med att jag ska koppla in lite ytterbelysning!

F.ö Glöm inte att det är Köp fri dag "Buy Nothings day" idag, alltså INGEN onödig konsumtion 🙂

Har precis vara ute i uppsala och demonstrerat , med gatuteater o dyl.

sitter o kör igång vindkraftverk på ett norskt fjäll ute i ingenstans så jag kommer inte handla på någr dagar så jag drog mitt strå till den stacken!

vem hittade på buy nothing day?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfy!!!

Såfort man är borta en stund börjar ni skriva Off topic 🙂

Kontrar med att jag ska koppla in lite ytterbelysning!

F.ö Glöm inte att det är Köp fri dag "Buy Nothings day" idag, alltså INGEN onödig konsumtion 🙂

Har precis vara ute i uppsala och demonstrerat , med gatuteater o dyl.

sitter o kör igång vindkraftverk på ett norskt fjäll ute i ingenstans så jag kommer inte handla på någr dagar så jag drog mitt strå till den stacken!

vem hittade på buy nothing day?

hm, jag vet inte vem som hittade på det .... men man kan läsa här

Link to comment
Dela på andra sajter

På tisdag ska jag lösa ut mina datagrejer för 4500:- 😛

Jag har alltså köpt musikgrejer för sammanlagt ca 7250:- plus datagrejjerna för 4500:-

Summan alltså är 11750:- + att jag köpte nya vinterdäck med fälgar för 5300:-

Det blir alltså sammanlagt 17050:-... på två månader sammanlagt.

...dessa kapitalistsvin 😠

Fast då har jag iofs sålt en bil och 2 st akustiska gitarrer

Nej vänta, köpte ju en Vox tonelab för 1995:- och sålt min Pod XT..

Nu har jag tappat räkningen 🙂

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

😛 Skulle en SM57 funka till både elektrisk och akustisk gitarr (funkar är väl klart att det gör men med ett hyfsat resultat menar jag)?

Till el funkar det utmärkt, till akustiskt sådär. Det är ju alltid bra att ha en SM57a, den funkar ju liksom på allt, men om du bara ska ha en mick och ska spela in elgitarr och akustisk gitarr med den kan du fundera på om du kanske inte ska ha en stormembranskondensator istället (exempelvis den här, har inte provat själv, men ska vara bra). Det blir kanske inte samma hårda elgitarrljud, men du får mycket bättre akustiskt ljud. 57an vet jag själv kan vara svår att få tillräcklig signal in om man inte har rätt ljudkort, jag måste alltid gaina max för att få in ordentligt, och då får man ju rätt mycket brus också.

Sen till att spela in akustisk gitarr seriöst finns det inget som klår två småmembranskondensatorer 🙂

EDIT: fixade länken

Det fanns någon typ paketgrej på musikbörsen med ett ljudkort, en stormembranskondensator (såg i alla fall ut som den du länkade till) och hörlurar. Paket brukar väl i regel inte vara något bra, men men. Sen har jag ju ingen elgitarr men där vet jag ju inte riktigt om jag behöver en förstärkare, eftersom jag bor i radhus... Jaja. Får se efter jul hur mycket pengar jag har att röra mig med. Men det hade varit kul. 😠
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till en förstärkare (eller en simulatorplugg) är en multieffekt. Jag använder min GT-8 när jag spelar in, och jag tycker resultatet blir bra. Med en sådan har du också oändligt mycket mer valmöjligheter än med en vanlig förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Woah, min wub-smiley blev stabbad! 😛

För övrigt hatar jag Vista! Jag har ingen aning om varför, men det verkar ta längre tid att göra nånting så enkelt som att flytta en fil...även när det är en fil på ett par kilobyte, tar det fem-tio sekunder, någon som gick inte ens på en sekund tidigare på XP... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökmotorn på forumet suger. 😊 Jag sökte på V-amp men då kom inget. 😛

Två tips: tryckte du på Sök däruppe? Då glömde kanske att avkryssa så att den inte bara söker i denna del av forumet? Eller så kanske du skulle prova att skriva vamp istället. Jag vet inte, jag kom just... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökmotorn på forumet suger. 😊 Jag sökte på V-amp men då kom inget. 😛

Två tips: tryckte du på Sök däruppe? Då glömde kanske att avkryssa så att den inte bara söker i denna del av forumet? Eller så kanske du skulle prova att skriva vamp istället. Jag vet inte, jag kom just... 😛

Jag gick in i avancerad sökning. Alla forum. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, den verkar ju onekligen käck. Sen vill jag väl inte ha så konstigt ljud egentligen. Mest cleant, jazzigt gitarrljud typ. (Micke, du vet jazz-gitarren i Guitar Pro? Så vill jag att det ska låta! 😛)

Sök på Vamp patches eller nånting liknande, så hittar du förinställnigar som andra har gjort, mycket praktiskt. Bra att utgå ifrån när man skruvar ljud. Testa att sök på vamp patches jazz, så hittar du kanske det du vill ha. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...