Jump to content
Annons

Elbas i mindre format


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

I den mystiska världen av elbasar så har jag upptäckt att det finns något man kallar Short Scale, det brukar ligga på 30" har jag sett. Och sedan hittade jag något som kallades Min Bass eller 3/4 Bass. Short Scale är större väl? Det är en normal kropp med kortare hals, medan en Mini Bass eller 3/4-bas är mindre överhuvudtaget, inklusive kroppen, inte sant?!

Vad finns det då för bra varianter av dessa basar? Anledningen till att jag önskar en mindre bass är att jag har små händer och svårt att spela på en större har jag märkt. Men tyvärr är väl ljudet lidande om man har en mindre bas? Mindre djup och kanske också sustain? Jag har ännu inte spelat på en mindre bas. Under tiden...

Hur är dessa som jag funnit på Nätet?:

Tanglewood EB18 Electric Elf 3/4-bass

Fender Mustang Bass Short Scale

Squier Affinity Bronco Bass Short Scale

Fender Squier Badtz-Maru Bronco Bass Short Scale

Encore 3/4 Bass

SX FPB62 WH 3/4 Bass

Finns det någon av dessa eller några andra modeller som någon rentav har och rekommenderar?

😕

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog tro att den mesta sitter i vana, jag har själv erfarenheter av Danelectro shortscale i form av Longhorn bas och div Fender och Fender kopior då det gäller long scale. Pesonligen tycker jag att tjockleken på halsen, bredd på greppbräda och avståndet mellan strängarna vid sadeln spelar mest roll för hur lättspelade dom är. Tycker att en Jazzbas är betydligt mer lättspelad än en P-bas då stängarna sitter tättare och greppbrädan är smalare på en Jazzbas. Försök att testa olika basar för att se vilken som känns bäst, är man bara van att spela gitarr så känns avstånden mellan banden på en bas stora men förvånade fort har man vant sig. Då det gäller ljudet så är min erfarenhet att long scale ger bättre klang och blir distinktare medans scort scale blir med basigt och luddigare. Har du nån musikaffär i närheten så åk dit och prova olika basar, lyssna även på hur dom låter akustiskt, en bas som låter bra akustiskt med bra ton och sustain går att få att låta bra även om pickuperna måste bytas men om basen låter dåligt akustiskt med död kort ton så spelar pickupbyte mindre roll. Stirra inte dig blind på priset heller det kan finnas guldkorn bland billigare instrument också fast det är oftast färre av "guldkornen" bland dom billiga modellerna. Själv har jag en Japan tillverkad Aria jazzbas köpt för 900 kr beggad med bytta pickuper en som favorit, den basen har kostat mig drygt 2000kr totalt och den är helt klart min absolut prisvärda bas och den är i samma klass som dyrare Fender modeller jag provat. Detta var kanske inte riktigt svar på din fråga men lite hjälp kan det kanske vara för ett kommande bas köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

🙂

Tackar!

Jag ska testa igen i olika affärer. Vad jag läst mig till teoretiskt så är ljudet djupare och fylligare hos en long scale-bas, men punchigare hos en short scale-bas. Det blir intressant att se om ljudet är annorlunda mellan en short scale-bas och en minibas (3/4).

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

I den mystiska världen av elbasar så har jag upptäckt att det finns något man kallar Short Scale, det brukar ligga på 30" har jag sett. Och sedan hittade jag något som kallades Min Bass eller 3/4 Bass. Short Scale är större väl? Det är en normal kropp med kortare hals, medan en Mini Bass eller 3/4-bas är mindre överhuvudtaget, inklusive kroppen, inte sant?!

Vad finns det då för bra varianter av dessa basar? Anledningen till att jag önskar en mindre bass är att jag har små händer och svårt att spela på en större har jag märkt. Men tyvärr är väl ljudet lidande om man har en mindre bas? Mindre djup och kanske också sustain? Jag har ännu inte spelat på en mindre bas. Under tiden...

Hur är dessa som jag funnit på Nätet?:

Tanglewood EB18 Electric Elf 3/4-bass

Fender Mustang Bass Short Scale

Squier Affinity Bronco Bass Short Scale

Fender Squier Badtz-Maru Bronco Bass Short Scale

Encore 3/4 Bass

SX FPB62 WH 3/4 Bass

Finns det någon av dessa eller några andra modeller som någon rentav har och rekommenderar?

😱

:musik

Nu kanske jag inte är rolig men...

-Har du tänkt på att fråga grannen...? 😆

Skämt åtsido... Min OLP (Musicman kopia) är en av mina mest prisvärda inköp...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Nu kanske jag inte är rolig men...

-Har du tänkt på att fråga grannen...? 😱

Skämt åtsido... Min OLP (Musicman kopia) är en av mina mest prisvärda inköp...

😆

BRA IDÉ!!!

Ska kolla upp OLP också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar medium scale. har en sådan Framus som har en smalare (på bredden) men tjockare (på djupet) hals.

frastarb.jpg

Epiphone SG basarna är väl scortscale.

Kolla även Eastwood guitars som har en del coola basar, Jam kanska ska börja sälja dem till hösten (har mailat och frågat dom). de är i 30# scala.

bass_blk-rocket.jpg

bass_SunB-newHiFlyer.jpg

bass_Red-airline.jpg

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också hålla med om att OLP:s Music Man kopior är bra i förhållande till priset i alla fall de få ex jag har testat. Jag har en 5-strängad sån och den är av bra kvalité med tanke på priset. Sen tycker jag att man skall kolla in beggagnat markanden, man får oftast mycket mer "instrument" för pengarna om man köper en beggad bas av bättre modell än att köpa en ny billigare modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Ska testa basar snart. Funderar nu även på Gibson, Hoyer, Framus, Epiphone, Aria och Teisco.

Finns mycket begagnat...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

MINA FAVORITER:

Egentligen vill jag ha en Rickenbacker ric4003_jg.jpg

eller en Fender Jaguar fen0259505.jpg

eller en Gibson Thunderbird... 471348.jpg

nån av de tre... men de är Full Scale och för dyra.

Lutar nu åt en Fender Mustang Short Scale beställningsbar från USA direkt. Alternativet är Framus eller liknande på begagnatmarknaden.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Som nån annan och jag också skrivit tidigare så tror jag att skalan inte är nåt problem, man vänjer sig ganska fort om man spelar. Det är en vana jag skulle satsa på en bas med full skala, om du köper en beggad bas så får man ju oftast också igen pengarna om man vill byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Hur är en Alvarez Music Master Series MSB1?

230769.jpg

Helsolid akustisk bas med intern passiv pickup, modell mindre.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tillbaka från Testcentret:

Helt klart är att jag ska ha en Short Scale Bas och inte en Long Scale eller ens Medium Scale och inte heller någon 3/4-dels "barnbas".

Anledningen är att de passar mig perfekt i armlängd framförallt. Även avstånden från band till band spelar in.

På Long Scale-basarna (34") jag provade kunde jag inte ens nå fram till de två översta banden hur mycket jag än försökte stående eller sittandes om jag inte knuffade hela baskroppen åt höger = såg inte klokt ut och oerhört jobbigt i längden = omöjligt! Provade Fender Precisionbas, Fender Jazzbas och studerade några till.

På 3/4-basen från SX gick det bättre, men det var för tätt mellan strängarna på den, vilket innebar att så fort jag bände lite så var jag över nästa sträng.

Mediumbasar (32") fanns också några att prova och jag har mest testat Ibanez AEB10. Den gick nästan hem, knappt slagen av

en Short Scalebas (30") i min smak. Ljudet är punchigt, djupt, men samtidigt en massa briljans. Jag har även spanat in på Epiphone SG EB0, som också är en Short Scale, men gillade det inte heltigenom luddiga ljudet.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nu ska jag GÅ till Testcentret igen för att låta demonstrera. Ångrade mig, vet vad jag vill ha...

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...