Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

tar bort allt....såg fel på bilden, trodde det var en annan synth! **oops** måste nog skaffa starkare brillor!! 😮

Redigerat av Mr Keys
Postat

Hej Hej!

Jag själv har den synthen och gör också rätt mkt hiphop. Jag tycker är grym. Liten o nätt, låter fett.

Men om du precis ska börja med musik, så tycker jag ändå att ett program som Reason eller liknande är det bästa. Där finns allt från trummor, basar, stråkar, synthar osv.

MicroKorgen kan du ju använda för att styra trummor eller något annat i Reason, så det är ju inget dumt köp gentemot ett renodlat midikeyboard, där du inte får med några inbyggda ljud.

Prodigy, Pet shop boys och producentduon Neptunes är bara några få som använder den.

Postat
Hej Hej!

Jag själv har den synthen och gör också rätt mkt hiphop. Jag tycker är grym. Liten o nätt, låter fett.

Men om du precis ska börja med musik, så tycker jag ändå att ett program som Reason eller liknande är det bästa. Där finns allt från trummor, basar, stråkar, synthar osv.

MicroKorgen kan du ju använda för att styra trummor eller något annat i Reason, så det är ju inget dumt köp gentemot ett renodlat midikeyboard, där du inte får med några inbyggda ljud.

Prodigy, Pet shop boys och producentduon Neptunes är bara några få som använder den.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Den är riktigt bra och för dom pengarna finns inget bättre. Den är enligt mig otroligt kreativ, börjar man spela på den

så fastnar men för att den är så kul. Enda nackdelen jag kan tänka mig är att den låter lite "skitig" i soundet men

gällande hiphop är detta snarare en fördel. Så enbart positivt, KÖP!

Visst det finns mjukvarusynthar som låter "bättre" men det blir aldrig samma omedelbara kreativa flow som det blir

med en hårdvarusynth och enligt mig har ingen mjukvarusynth jag testat lika bra presets som hårdvarusynthar oftast har

så i själva verket är ljudet sämre och dessutom passar mjukvarusyntharnas ljud (presets) nästan aldrig in i riktiga låtar

medan hårdvarusynthars ljud (presets) verkar vara utprövade för att passa in då dom ofta just passar in perfekt.

Så i realiteten om man vill göra musik istället för att programmera synthljud är hårdvarusynthar än så länge överlägsna plugin-synthar.

Dom är dessutom spelbara 2 sekunder efter att man trycker på on-knappen, tillskillnad mot att vänta 2 minuter på att datorn ska startas upp, att Logic/Cubase/PT ska startas upp och plugin-synthen ska laddas in.

Dom har mycket lägre latency, dom har vrid-reglage som är fantastisk snabbjobbade och kreativt inspirerande och så vidare, hårdvaru-synthar är som sagt mycket bättre att skapa musik med mao.

Visst, i vissa musik-genrer tiilhör det själva musikskapandet att programmera egna synthljud, dock känns hiphop för mig inte som en utav dessa utan tänkte då närmast på dansorienterad och annan väldigt syntheziser-dominerad musik.

Undantag gällande hur bra preset-ljuden är av de mjukvarusynthar jag testat är Virus och V-Station som i mjukvaruform är identiska med hårdvarusyntharna, Virus/V-Station.

Redigerat av Kristof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.