Jump to content
Annons

Hur mixar man bakgrundsmusik (trummor+bas) för livespelning?


keane

Recommended Posts

Hej! Jag ska mixa ett komp bestående av bas och trummor, för livespelningar. (Gitarr, piano, percussion, sång osv spelas live). Som jag ser det finns det 2 alternativ:

1) Mixa som en "normal låt", i stereo, med basen i mitten och trummor panorerat.

Fördel: Trummorna blir i stereo

Nackdel: Sämre möjlighet att påverka nivåerna mellan trummor/bas på PA-mixern

2) Mixa alla trummor till vänster, och basen till höger.

Fördel: Möjlighet att ställa nivån på bas/trummor individuellt på PA-mixern

Nackdel: Trummorna blir i mono...

Mycket tacksam för olika kommentarer, har funderat på detta länge fram å tillbaka!

Finns det någon standardlösning för detta?

Redigerat av keane
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag ska mixa ett komp bestående av bas och trummor, för livespelningar. (Gitarr, piano, percussion, sång osv spelas live). Som jag ser det finns det 2 alternativ:

1) Mixa som en "normal låt", i stereo, med basen i mitten och trummor panorerat.

Fördel: Trummorna blir i stereo

Nackdel: Sämre möjlighet att påverka nivåerna mellan trummor/bas på PA-mixern

2) Mixa alla trummor till vänster, och basen till höger.

Fördel: Möjlighet att ställa nivån på bas/trummor individuellt på PA-mixern

Nackdel: Trummorna blir i mono...

Mycket tacksam för olika kommentarer, har funderat på detta länge fram å tillbaka!

Finns det någon standardlösning för detta?

Kan du inte ta med dig datorn och ha trummor på ett stereospår och basen på ett? Bara en tanke.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte ta med dig datorn och ha trummor på ett stereospår och basen på ett? Bara en tanke.

MVH

Anders

Ok hur spelar man upp två kanaler samtidigt?

Vill att de ska kunna mixa på PAt, inte bara i datorn...

Så isf behövs ljudkort också så att jag får fler utgångar, men det kan väl iofs fixas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte ta med dig datorn och ha trummor på ett stereospår och basen på ett? Bara en tanke.

MVH

Anders

Ok hur spelar man upp två kanaler samtidigt?

Vill att de ska kunna mixa på PAt, inte bara i datorn...

Så isf behövs ljudkort också så att jag får fler utgångar, men det kan väl iofs fixas.

Skicka trummorna till Pa ingång 1 och bas till ingång 2. Så skulle nog jag göra om jag skulle göra en sådan grej.

mvh

anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte ta med dig datorn och ha trummor på ett stereospår och basen på ett? Bara en tanke.

MVH

Anders

Ok hur spelar man upp två kanaler samtidigt?

Vill att de ska kunna mixa på PAt, inte bara i datorn...

Så isf behövs ljudkort också så att jag får fler utgångar, men det kan väl iofs fixas.

Skicka trummorna till Pa ingång 1 och bas till ingång 2. Så skulle nog jag göra om jag skulle göra en sådan grej.

mvh

anders

Med trummor i stereo? Hur spelar man isf upp de 2 wavfilerna enkelt samtidigt och till olika utgångar på ljudkortet?

Jag mixar i protools men kan inte öppna en protools-session varje gång jag spelar upp en låt... Det måste vara riktigt enkelt att byta låt...

Eller menar du att jag ska köra ett stereospår med alla trummor till vänster å basen till höger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med trummor i stereo? Hur spelar man isf upp de 2 wavfilerna enkelt samtidigt och till olika utgångar på ljudkortet?

Jag mixar i protools men kan inte öppna en protools-session varje gång jag spelar upp en låt... Det måste vara riktigt enkelt att byta låt...

Eller menar du att jag ska köra ett stereospår med alla trummor till vänster å basen till höger?

Kan du inte lägga låtarna efter varandra i en session? Vad har du för ljudkort? Jag har digi002 och skulle nog göra så att jag skulle skicka analog 3 och 4 för trummor och analog 5 och 6 för bas till pa:ts mixerbord. annars kan du ju alltid göra ett färdigmixat stereospår men då blir du ju låst vid det.

mvh

anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka trummorna i ena kanalen och basen i andra, förutsatt att trummornas individuella nivåer är shyssta. Ljudteknikern blir då mycket nöjd eftersom att han kan mixa nivåerna plus att man sällan panorerar live om det inte är för en liten publik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka trummorna i ena kanalen och basen i andra, förutsatt att trummornas individuella nivåer är shyssta. Ljudteknikern blir då mycket nöjd eftersom att han kan mixa nivåerna plus att man sällan panorerar live om det inte är för en liten publik.

Tack för svar!

Fler som har synpunkter/erfarenheter av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga låtarna efter varandra i en session? Vad har du för ljudkort? Jag har digi002 och skulle nog göra så att jag skulle skicka analog 3 och 4 för trummor och analog 5 och 6 för bas till pa:ts mixerbord. annars kan du ju alltid göra ett färdigmixat stereospår men då blir du ju låst vid det.

mvh

anders

Jag har MBox2 förresten...

Men det måste vara en smidigare och stabilare lösning än så.

Det idealiska vore helt klart om man kunde skapa nån slags wavfiler med 4 kanaler... men det kanske inte existerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga låtarna efter varandra i en session? Vad har du för ljudkort? Jag har digi002 och skulle nog göra så att jag skulle skicka analog 3 och 4 för trummor och analog 5 och 6 för bas till pa:ts mixerbord. annars kan du ju alltid göra ett färdigmixat stereospår men då blir du ju låst vid det.

mvh

anders

Jag har MBox2 förresten...

Men det måste vara en smidigare och stabilare lösning än så.

Det idealiska vore helt klart om man kunde skapa nån slags wavfiler med 4 kanaler... men det kanske inte existerar.

Det är ju det jag menar...mixa trummorna för sig och basen för sig. Sen skickar du ut dem till varsin kanal bara. Är inte det smidigt? Hur många utgångar har Mbox2?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga låtarna efter varandra i en session? Vad har du för ljudkort? Jag har digi002 och skulle nog göra så att jag skulle skicka analog 3 och 4 för trummor och analog 5 och 6 för bas till pa:ts mixerbord. annars kan du ju alltid göra ett färdigmixat stereospår men då blir du ju låst vid det.

mvh

anders

Jag har MBox2 förresten...

Men det måste vara en smidigare och stabilare lösning än så.

Det idealiska vore helt klart om man kunde skapa nån slags wavfiler med 4 kanaler... men det kanske inte existerar.

Det är ju det jag menar...mixa trummorna för sig och basen för sig. Sen skickar du ut dem till varsin kanal bara. Är inte det smidigt? Hur många utgångar har Mbox2?

MVH

Anders

MBoxen har bara 2 utgångar...

+ att protools inte är världens stabilaste program, iallafall inte på min dator.

Vore extremt pinsamt om det kraschade mitt i giget 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lägga låtarna efter varandra i en session? Vad har du för ljudkort? Jag har digi002 och skulle nog göra så att jag skulle skicka analog 3 och 4 för trummor och analog 5 och 6 för bas till pa:ts mixerbord. annars kan du ju alltid göra ett färdigmixat stereospår men då blir du ju låst vid det.

mvh

anders

Jag har MBox2 förresten...

Men det måste vara en smidigare och stabilare lösning än så.

Det idealiska vore helt klart om man kunde skapa nån slags wavfiler med 4 kanaler... men det kanske inte existerar.

Det är ju det jag menar...mixa trummorna för sig och basen för sig. Sen skickar du ut dem till varsin kanal bara. Är inte det smidigt? Hur många utgångar har Mbox2?

MVH

Anders

MBoxen har bara 2 utgångar...

+ att protools inte är världens stabilaste program, iallafall inte på min dator.

Vore extremt pinsamt om det kraschade mitt i giget 😊

hm...då förstår jag din rädsla för att använda det live. Finns det inget mindre program då som kan köra två spår? typ nått enklare djprogram?

Link to comment
Dela på andra sajter

MBoxen har bara 2 utgångar...

+ att protools inte är världens stabilaste program, iallafall inte på min dator.

Vore extremt pinsamt om det kraschade mitt i giget 😊

hm...då förstår jag din rädsla för att använda det live. Finns det inget mindre program då som kan köra två spår? typ nått enklare djprogram?

Precis! Nån som känner till nåt sånt program? Det borde ju verkligen finnas...

+ Ett ljudkort då men det lär väl inte vara några problem att hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak....va det inte i förra numret av studio de tog upp ämnet att använda datorn i livesammanhang? Jag kanske minns fel.

MVH

Anders

Fan att man missade det då...

Nån som kan återberätta?

Verkar inte gå att köpa gamla nummer på hemsidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...