Jump to content
Annons

Fylligt, cleant gitarrljud via dator, hur?


Flea

Recommended Posts

Hejsan,

har sökt runt lite här på forumet efter en bra inspelnings metod genom ljudkort i datorn för en lägre peng. Tycker Line6 har endel interesanta produkter framför allt TonePort ljudkortet.

Saken är den att just nu kör jag min elgura i linein på mitt nuvarande integrerade ljudkort och har testat en hel drös av gitarrprogram som te x Guitar Rig 2, har fått ner responstiden/latencyn till 1ms osv känner mig relativt nöjd med det och tycker dom flesta dist-ljuden låter helt ok.

Det jag saknar är ett fylligare cleant ljud. Just nu när jag kör utan effekter i Guitar Rig låter det enligt mig helvetes veligt inte alls den effekten som man får med en förstärkare och E strängen generar nästan dubbelt så mycket input volume och bas än alla andra strängarna och skapar därmed krassligt basljud, väldigt irreterande.

Är detta ett vanligt problem eller kan det lösas med nytt ljudkort tex TonePort, eller finns/krävs det andra lösningar?

Har kollat massa videos med folk som spelar med TonePort ljudkort men olyckligtvis så kör alla hårddistat rock sound vilket även jag kan generera skapligt med mitt skräpkort.

Om någon känner sig nöjd med sitt ljud så skulle vara grymt kul om någon kunde lägga upp en demo på eget inspelat fylligt och cleant ljud dvs utan special/dist effekter med gitarrinspelning via dator.

Vet att många här tycker att man ska micka sin förstärkare men tyvär så har jag varken mic eller en hygglig förstärkare, vill även ha möjlighet att spela in med bara lurar mitt i natten 😕

Redigerat av Flea
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Jag har inget ljudexempel, men jag har testat Pod XT pro och tyckte även de rena ljuden i den lät helt okej. Blir ett inköp på en sån och en Bass pod XT Pro. Du kan säkert få prova på den i din musikaffär.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag har inget ljudexempel, men jag har testat Pod XT pro och tyckte även de rena ljuden i den lät helt okej. Blir ett inköp på en sån och en Bass pod XT Pro. Du kan säkert få prova på den i din musikaffär.

MVH

Anders

Jag har hört mycket bra om Pod XT men som jag har förståt så är väl det mer som en ljudeffektsomvandlare eller vad man ska kalla det. Så för att få effekterna att låta hyggligt bra krävs det väl att man kör den genom ett hyggligt ljudkort också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid köpa ett vanlig m-audio ljudkort och en liten mixer för att spela in.

Och bra cleant ljud i datorn kan man få till med exciter och kompressor, ibland kan det bli mycket bra om man dubbar gitarren och panorerar den lite, bredare stereobild brukar ge breddare ljud.

Den tredje varianten är att köpa en liten rör preamp och sätta mellan poden och ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag kör med en Behringer Mic 200 som gura preamp funkar fint. I Guitar Rig så kan du ju skruva ljud hur mycket som helst så det måste gå att få till det du vill ha även i GR har nog inte med ljudkortet att göra utom möjligen fördröjningen då. Sen kanske du får mecka med mickarna på guran oxå för att få balans mellan strängarnas individuella output typ om du har en skruv under varje sträng så sänk eller höj dom som behövs. Finns väl mått på hur dom ska stå åxo om du letar.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skruvat en hel del i Guitar Rig, men får ändå inte till ett shysst ljud, har ingen latency där häller. Har även provat att spela in på flera spår och sedan försökt ställa in var för sig gott som möjligt för att få någon slags kraft i ljudet men det resulterar nästan bara i mer krassel. Det där med mickarna verkar interesant fast när jag kör gitarren i min förstärkare så låter alla strängar i jämnlik ljudnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

I sådana fall så skulle jag satsa på ett nytt ljudkort och en trevlig mixer. Och om du har möjlighet, försök testa en pod eller v-amp och se om du gillar ljudet i dom.

Jag tycker personligen att det är bättre ljud i dom externa lådorna än i dataeffekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört mycket bra om Pod XT men som jag har förståt så är väl det mer som en ljudeffektsomvandlare eller vad man ska kalla det. Så för att få effekterna att låta hyggligt bra krävs det väl att man kör den genom ett hyggligt ljudkort också?

Jag skulle rekomendera att ha ett ljudkort med spdif ingång. Då har du ju en klockren signal mellan pod xt och ditt ljudkort. Har märkt på vanliga pod xt, inte pro, att teleutgångarna kan vara lite väl brusiga, men den är ju mer till för live och pro versionen för studio.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört mycket bra om Pod XT men som jag har förståt så är väl det mer som en ljudeffektsomvandlare eller vad man ska kalla det. Så för att få effekterna att låta hyggligt bra krävs det väl att man kör den genom ett hyggligt ljudkort också?

Jag skulle rekomendera att ha ett ljudkort med spdif ingång. Då har du ju en klockren signal mellan pod xt och ditt ljudkort. Har märkt på vanliga pod xt, inte pro, att teleutgångarna kan vara lite väl brusiga, men den är ju mer till för live och pro versionen för studio.

MVH

Anders

Inte för att käfta emot men jag har aldrig direkt märkt av någon störning när jag lirat in med min PodXT. Jag kör den alltid som ljudkort i sig själv, när jag spelar in gitarr eller bas - den ger en suverän återgivning av ljudet som mitt ljudkort inte klarar av (förmodligen pga klena hörlurspreamps/förstärkare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att käfta emot men jag har aldrig direkt märkt av någon störning när jag lirat in med min PodXT. Jag kör den alltid som ljudkort i sig själv, när jag spelar in gitarr eller bas - den ger en suverän återgivning av ljudet som mitt ljudkort inte klarar av (förmodligen pga klena hörlurspreamps/förstärkare).

Ser det inte som tjafs...ser det bara som nått positivt då det bara var min kabel som fick fnatt då eller att jag hade lånat en dålig pod:)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar alltid in med min Pod-xt genom usb anslutningen och det låter fruktansvärt bra.

Den har dessutom rejält med kräm i hörlursutgången. ☺️

Men att de balanserade teleutgångarna på den ska vara brusiga har jag inte hört förut. Inte ens på line6 forumet, där det skrivs allt möjligt och omöjligt. 😑

Vissa får dock vitt brus i usb kopplingen med pod-xt beroende på vilka chip de har i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

hej.

du kan få ett fylligare ljud genom att jobba med kompressorer efter din vst-preamp. tyvärr tycker jag att vissa gitarr-effekter (vst) har en alldeles för rak frekvensåtergivning i förhållande till insignalen, vilket kan göra ljudet lite ointressant.

jag har fått en del intressanta effekter genom att lägga en multibandskompressor efter ex. amplitube, och låta den hålla i de högre och lägre frekvenserna lite mer.

ja, annars är pod bra förståss.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...