Jump to content
Annons

Keyboardproblem, eller?

Recommended Posts

toffta (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det är så att jag har ett problem och jag har försökt lösa det på olika sätt, försökt snacka med musikaffärer, ringt en kille på Luthmans tekniska support, men....icke.

Jag köpte en m-audio keystation 49e för ett tag sen och använder Reason 3 och WinXP home. Min dator är en 2,5 år gammal Dell(dimension 4600), pentium 3, 512 mb ram.

Jag har problem med keyboarden. Installationsskivan säger,omgående när skivan går igång, att den ska fungera med mitt ljudkort (creative soundblaster live, ASIO).

Efter jag har kopplat in via usb så hittar windows hårdvaran som m-audio keystation, men sen kommer en ny ruta där det står att den är felinstallerad och inte kommer fungera korrekt.

Efter att keyboarden varit påsatt i en minut så stänger windows ner omedelbart till en blå skärm och säger att den "dumpar fysiskt minne" eller nått.

Detta har dock inte hänt alla gånger. När jag lyckas ha mjukvaran uppe samtidigt (Reason 3.0) så hittar den inte keyboarden via usb, det går varken signal in eller ut, men via gammal vanlig MIDI-kontakt gör den det och fungerar. Jag har ändrat någon inställning i windows så att datorn inte stänger av usb:n för att spara ström. Verkar det inte vara fel på Reason. Känns snarare som windows/usb-kontakten (?).

Jag har även försökt att koppla in via annan usb-ingång, men det funkar inte. Jag var nere på butiken där jag köpte keyboarden och testade i deras dator. Då fungerade den. Jag hoppades ju att det skulle vara hårdvarufel, men istället blev det mer komplicerat.

Jag har uppdaterat drivrutiner till ljudkort och keyboard.

Det var en kille på forumet ("Duende") som hade EXAKT samma problem för ett tag sen, men det fixade sig inte för honom.

Nu senast lånade jag en laptop (ny Acer) och installerad Reason. Där fungerade det inte heller. I Advanced MIDI-Preferences i Reason står det att det "No MIDI input", och man kan inte välja nått annat heller. Den kan inte auto-detect keyboarden heller. Ljudkortets drivrutiner är uppdaterade och i audio-preferences har jag ASIO DirectX Full duplex driver. Jag installerade även Cubase, funkade inte där heller. Installerade om Reason, även en annan kopia...men inget. Såg till i Kontrollpanelen att allting var ingång o funkade korrekt, och datorn hittade keyboarden o sa att den skulle fungera korrekt.

Alltså, jag känner mig helt hjälplös. Måste jag skaffa ny dator eller ominstallera windows på Dell-datorn (samtidigt borde det funka på laptopen eftersom den är ny), vari är felet?

Är det fel på USB-portarna? Windows? Reason?

Puuhh... så. Det blev mycket på en gång. Det blev lite detaljerat, men jag ville vara noga från början eftersom jag inte ser mig som speciellt kunnig på området. Tack för svar!!

Annons
Postat

Det låter inte som problemet har nåt med Reason eller Cubase att göra.

Jag har också kört Reason, Cubase, M-Audio Keystone 49e, Soundblaster och Windowx XP Home (däremot på en Fuijitsu-Siemensdator) och det helt utan problem.

Men jag har hört att om man ansluter midikeyboard via USB så kan man få problem med nåt som heter "emulerade portar". Jag har aldrig haft anledning att ta reda på vad det är eller hur man löser det. Men sök här på forumet efter "emulerade portar" så kanske du hittar lösningen på ditt problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.