Jump to content
Annons

Datorn ser inte firewirekortet.


Frank Zappa

Recommended Posts

Har en laptop med en 4-pins firewire, (ej Texas instruments) som jag testat att köra ett Alesis I/O 14 med, men datorn ser inte ljudkortet. Jag ska köpa ett Expresscard med 6 pins firewire på senare.

Kan det vara så att det inte går att köra med 4-pin eller är det fel på ljudkortet/nåt annat? Jag har ström till ljudkortet förresten, och sladden jag använt är en 6-pin (i ljudkortet) och en 4-pin (i datorn). Tror inte att det är fel på sladden eftersom den var ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde inte spela någon roll. De extra två pinnarna är bara spänningsmatning om jag inte kommer ihåg fel, så kommunikationen är samma i både 4- och 6-pins kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typisk supportfråga:

Installerade du drivrutinerna innan du pluggade in kortet i datorn? Annars finns det ingen chans att ljudkortet hittas.

Och jag hoppas verkligen detta är en engångsföreteelse eftersom jag skall installera ett I/O26 senare idag... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Typisk supportfråga:

Installerade du drivrutinerna innan du pluggade in kortet i datorn? Annars finns det ingen chans att ljudkortet hittas.

Och jag hoppas verkligen detta är en engångsföreteelse eftersom jag skall installera ett I/O26 senare idag... 😏

Ja det gjorde jag, vad händer om man kopplar in den innan då? Det stod i manualen att man inte skulle göra så, men det står inte varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en annan typisk kontringsfråga: Är firewirekabeln den som medföljde ljudkortet? Om inte, hur lång är den och är den skärmad?

Har du använt någon annan Firewire-utrustning på samma port, och fungerade i så fall den? Du kanske har en extern hårddisk du kan prova med för att göra lite enkel felsökning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en annan typisk kontringsfråga: Är firewirekabeln den som medföljde ljudkortet? Om inte, hur lång är den och är den skärmad?

Har du använt någon annan Firewire-utrustning på samma port, och fungerade i så fall den? Du kanske har en extern hårddisk du kan prova med för att göra lite enkel felsökning.

Nej det är inte samma sladd, eftersom jag inte har 6-pin på min dator. Vet inte om den är skärmad, men det är alltså 6-pin på ena sidan och 4-pin på andra.

Fick precis ett mail av alesis support, han sa att jag ska ha 6-pins anslutning och att de rekommenderar ett Cardbus kort av märket Adaptec, jag har inte cardbus utan express card, så jag frågade vad de rekommenderar där. Får se vad han säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade samma problem med ett nytt Mackiekort (Satellite) , datorn såg inte kortet , fick även samma råd som du att köpa ett pc-kort till.

Gjorde aldrig det eftersom tyckte att det var lurt att inte XP:s egna inbyggda wizard körde igång oavsett. Om inte XP märker att något är anslutet till FW-porten, då är det riktigt knas.

Jag packade ihop grejorna och returnerade , fick ett nytt kort, och det fungerade galant. Tillägas kan att jag har texas intruments chip på FW ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade samma problem med ett nytt Mackiekort (Satellite) , datorn såg inte kortet , fick även samma råd som du att köpa ett pc-kort till.

Gjorde aldrig det eftersom tyckte att det var lurt att inte XP:s egna inbyggda wizard körde igång oavsett. Om inte XP märker att något är anslutet till FW-porten, då är det riktigt knas.

Jag packade ihop grejorna och returnerade , fick ett nytt kort, och det fungerade galant. Tillägas kan att jag har texas intruments chip på FW ingången.

Fast nu har ju jag en massa faktorer som inte stämmer, typ fel sladd, fel chip på firewire, o.s.v jag vill ju inte skicka tillbaka det i onödan (beställde från england). Tror jag åker till en kompis och testar på hans dator först och ser hur det funkar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå. Jag hade också bara 4pin/6pin till min bärbara. Men även 6pin/6pin till min stationära funkade heller.

Bra att du kan testa det på en annan dator, om det inte funkar där- då vet du.

Även andra chip än TI ska funka , om din dator är någorlunda modern. Min stationära är ett år gammal och den har ett VIA-chip, det fungerar ändå.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu har ju jag en massa faktorer som inte stämmer, typ fel sladd, fel chip på firewire, o.s.v jag vill ju inte skicka tillbaka det i onödan (beställde från england). Tror jag åker till en kompis och testar på hans dator först och ser hur det funkar där.

Därav frågan om du kanske har något annat Firewire-tillbehör att ansluta till porten, för att kunna felsöka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu har ju jag en massa faktorer som inte stämmer, typ fel sladd, fel chip på firewire, o.s.v jag vill ju inte skicka tillbaka det i onödan (beställde från england). Tror jag åker till en kompis och testar på hans dator först och ser hur det funkar där.

Därav frågan om du kanske har något annat Firewire-tillbehör att ansluta till porten, för att kunna felsöka 🙂

Jo jag vet, men tyvärr jag har inget att testa med. Jag har 2 laptops och testade att bara koppla in i den andra datorn utan drivrutiner och det var samma sak där, men den datorn har vista så jag kan inte testa med drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog göra som Alesissupporten säger. Det som kan vara klurigt är att även moderna VIA-chip fixar biffen lika bra som TI nuförtiden.

Öppet köp , ifall det inte fungerar ( Så länge förpackningen är hel och fin brukar dom acceptera det)

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...