Jump to content
Annons

Säkringar i förstärkare


Suss

Recommended Posts

har ett bra tag haft problem med en behringer 300w basförstärkare. ibland har ljudet försvunnit när jag spelat för att sedan komma tillbaka igen och funka hur bra som helst. sedan vi flyttade in i den nya replokalen för ett halvår sen har 4 kablar slutat funka, och detta har aldrig hänt mig tidigare.

för ett par dar misstänker jag att säkringen i stärkaren gick, jag har inte bytt den än så jag vet inte om det är där felet ligger (jag hade just bytt batteri i basen, hann inte ens få ljud så small det till och allt slutade funka). jag undrar hur som helst vad det är som kan orsaka överbelastning så att säkringen går. jag spelar på två basar, båda med aktiv eq, spelar det nån roll? jag brukar vara noggran med att skriva ner gain och volym när jag slår av och på, så jag är tveksam till att det var det som orsakade saken.

samma problem som jag först beskrev har jag haft på två likadana förstärkare i samma lokal, men aldrig någon annan stans, så detta är ett mindre mysterium för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
har ett bra tag haft problem med en behringer 300w basförstärkare. ibland har ljudet försvunnit när jag spelat för att sedan komma tillbaka igen och funka hur bra som helst. sedan vi flyttade in i den nya replokalen för ett halvår sen har 4 kablar slutat funka, och detta har aldrig hänt mig tidigare.

för ett par dar misstänker jag att säkringen i stärkaren gick, jag har inte bytt den än så jag vet inte om det är där felet ligger (jag hade just bytt batteri i basen, hann inte ens få ljud så small det till och allt slutade funka). jag undrar hur som helst vad det är som kan orsaka överbelastning så att säkringen går. jag spelar på två basar, båda med aktiv eq, spelar det nån roll? jag brukar vara noggran med att skriva ner gain och volym när jag slår av och på, så jag är tveksam till att det var det som orsakade saken.

samma problem som jag först beskrev har jag haft på två likadana förstärkare i samma lokal, men aldrig någon annan stans, så detta är ett mindre mysterium för mig.

Låter som att du saknar jordat uttag,

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Kan vara 1) för klen utgångstrafo i förstärkaren, kan vara 2) dålig el i kåken så att du får "spikar", kan vara 3) fel impedans mellan topp och låda (om du kör separat), kan vara 4) något felaktigt i själva förstärkaren.

Om 1) måste du förr eller senare byta den mot en kraftigare

Om 2) kan du köpa en power conditioner från exempelvis Furman som eliminerar sådant

Om 3) får du ställa om det

Om 4) får du laga eller köpa nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara 1) för klen utgångstrafo i förstärkaren, kan vara 2) dålig el i kåken så att du får "spikar", kan vara 3) fel impedans mellan topp och låda (om du kör separat), kan vara 4) något felaktigt i själva förstärkaren.

Om 1) måste du förr eller senare byta den mot en kraftigare

Om 2) kan du köpa en power conditioner från exempelvis Furman som eliminerar sådant

Om 3) får du ställa om det

Om 4) får du laga eller köpa nytt

nu visade det sig att det inte alls bara var säkringen som gått, jag bytte den och det funkade inte. jag lär inte få reda på felet heller eftersom behringer byter ut stärkare som gått sönder...

hur som helst, låt oss säga att det var alternativ ett som var orsaken. vad innebär det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara 1) för klen utgångstrafo i förstärkaren, kan vara 2) dålig el i kåken så att du får "spikar", kan vara 3) fel impedans mellan topp och låda (om du kör separat), kan vara 4) något felaktigt i själva förstärkaren.

Om 1) måste du förr eller senare byta den mot en kraftigare

Om 2) kan du köpa en power conditioner från exempelvis Furman som eliminerar sådant

Om 3) får du ställa om det

Om 4) får du laga eller köpa nytt

Alternativ ett kan vi utesluta om det handlar om en transistorförstärkare. Det låter mer som dropouts tack vare dålig spänningsstabilitet eller någon övernitisk skyddskrets. Alternativ tre låter också trovärdigt, liksom nummer fyra. Se till att lådan - eller kombinationen av lådor - inte underskrider rekommenderad impedans för toppen; tex, om du parallellkopplar två 4 ohmslådor får du två ohms impedans. Något som kan få vilken transistortopp som helst att brinna upp. Behringer har sällan överdriven kvalitetskontroll på sina produkter, något som jag upplevt efter tio år i diverse projektstudios. Lycka till med den nya förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...