Jump to content
Annons

Externt ljudkort, 4 XLR?


tommy

Recommended Posts

Hej,

Finns det externa ljudkort med 4 stycken XLR anslutningar för mikrofoner (med fantom matning).

Alla ljudkort som jag tittat på, har alltid antingen 2 XLR eller fler än 8.

Om det är USB eller Firewire spelar mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Finns det externa ljudkort med 4 stycken XLR anslutningar för mikrofoner (med fantom matning).

Alla ljudkort som jag tittat på, har alltid antingen 2 XLR eller fler än 8.

Om det är USB eller Firewire spelar mindre roll.

RME Fireface800

MOTU 8Pre

MOTU Traveller

Annars finns ju alltid varianten att koppla in en extern preamp. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar. 🙂

Jag vill givetvis komma undan så billigt som bara möjligt. :rolleyes:

RME Fireface800 är på tok för dyr

MOTU 8Pre är lite overkill

MOTU Traveller är dock intressant.

Finns det fler av den här sorten, gärna billigare... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som det inte finns så många ljudkort med bara 4 stycken XLR ingångar, utan det är mest 2 eller 8+.

Så är det nog eftersom de flesta inte spelar in mer än 1 eller 2 kanaler i taget, medan de som spelar in fler, ofta spelar in ett helt band och därför behöver betydligt fler...

Link to comment
Dela på andra sajter

Metric Halo har jag hört mycket positivt om, men de är helt insnöade på Mac, så PC-förare kan titta i stjärnorna efter att få chansen att använda deras prylar... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Metric halo 2882

Jag tror att jag skrev "billiga" ljudkort 😏

Jag tackar iaf för alla tips.. Lite synd att det var dåligt med ljudkort med 4 XLR ingångar, men det du Claes skrev om hemma inspelningar och "storbands" inspelningar är logiskt när man tänker efter.

Omkring 5000 - 6000 kr är max vad jag kan tänka mig spendera på ett ljudkort (gärna billigare) och då undrar jag om det är en Firepod man skall satsa på?

Jag kör mac och det är mest kondensator mikrofoner som skall kopplas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om 5-6000 kronor är max skulle du lika gärna kunna köpa en Presonus firebox för 3000 kronor och köpa en stereo eller två stycken preamps för resterande slant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller hitta en begagnad Digidesign 002. Borde gå inom ramen. Då ingår ProTools LE också, inte för att jag tycker att just det är värt särskilt mycket 😏

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...
Jag tror att jag skrev "billiga" ljudkort 🙁

Jag tackar iaf för alla tips.. Lite synd att det var dåligt med ljudkort med 4 XLR ingångar, men det du Claes skrev om hemma inspelningar och "storbands" inspelningar är logiskt när man tänker efter.

Omkring 5000 - 6000 kr är max vad jag kan tänka mig spendera på ett ljudkort (gärna billigare) och då undrar jag om det är en Firepod man skall satsa på?

Jag kör mac och det är mest kondensator mikrofoner som skall kopplas in.

Varför inte köra på TASCAM's US-1641?? Fungerar för båda mac och pc. Har själv dock inte provat den men den ska hålla bra kvalitet och den ligger runt 5 000 sist jag kollade. den har åtta xlr ingångar plus några linje. om du kan lägga ner 5 laxar ett ljudkort så skadar det väl inte om den har några extra ingångar? 😛 alla 8 ingångar stöder fantommatning förresten 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...