Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Finns det externa ljudkort med 4 stycken XLR anslutningar för mikrofoner (med fantom matning).

Alla ljudkort som jag tittat pÄ, har alltid antingen 2 XLR eller fler Àn 8.

Om det Àr USB eller Firewire spelar mindre roll.

Annons
Postat
Hej,

Finns det externa ljudkort med 4 stycken XLR anslutningar för mikrofoner (med fantom matning).

Alla ljudkort som jag tittat pÄ, har alltid antingen 2 XLR eller fler Àn 8.

Om det Àr USB eller Firewire spelar mindre roll.

RME Fireface800

MOTU 8Pre

MOTU Traveller

Annars finns ju alltid varianten att koppla in en extern preamp. :rolleyes:

Postat

Tack för ditt svar. 🙂

Jag vill givetvis komma undan sÄ billigt som bara möjligt. :rolleyes:

RME Fireface800 Àr pÄ tok för dyr

MOTU 8Pre Àr lite overkill

MOTU Traveller Àr dock intressant.

Finns det fler av den hĂ€r sorten, gĂ€rna billigare... 🙂

Postat

Det verkar som det inte finns sÄ mÄnga ljudkort med bara 4 stycken XLR ingÄngar, utan det Àr mest 2 eller 8+.

Postat
Det verkar som det inte finns sÄ mÄnga ljudkort med bara 4 stycken XLR ingÄngar, utan det Àr mest 2 eller 8+.

SÄ Àr det nog eftersom de flesta inte spelar in mer Àn 1 eller 2 kanaler i taget, medan de som spelar in fler, ofta spelar in ett helt band och dÀrför behöver betydligt fler...

Elof (oregistrerad)
Postat

Metric halo 2882

Postat
Metric halo 2882

Jag tror att jag skrev "billiga" ljudkort 😏

Jag tackar iaf för alla tips.. Lite synd att det var dÄligt med ljudkort med 4 XLR ingÄngar, men det du Claes skrev om hemma inspelningar och "storbands" inspelningar Àr logiskt nÀr man tÀnker efter.

Omkring 5000 - 6000 kr Àr max vad jag kan tÀnka mig spendera pÄ ett ljudkort (gÀrna billigare) och dÄ undrar jag om det Àr en Firepod man skall satsa pÄ?

Jag kör mac och det Àr mest kondensator mikrofoner som skall kopplas in.

Postat

Om 5-6000 kronor Àr max skulle du lika gÀrna kunna köpa en Presonus firebox för 3000 kronor och köpa en stereo eller tvÄ stycken preamps för resterande slant.

Postat

Eller hitta en begagnad Digidesign 002. Borde gĂ„ inom ramen. DĂ„ ingĂ„r ProTools LE ocksĂ„, inte för att jag tycker att just det Ă€r vĂ€rt sĂ€rskilt mycket 😏

Gunnar

• 2 veckor senare...
  • 1 Ă„r senare...
Postat
Jag tror att jag skrev "billiga" ljudkort 🙁

Jag tackar iaf för alla tips.. Lite synd att det var dÄligt med ljudkort med 4 XLR ingÄngar, men det du Claes skrev om hemma inspelningar och "storbands" inspelningar Àr logiskt nÀr man tÀnker efter.

Omkring 5000 - 6000 kr Àr max vad jag kan tÀnka mig spendera pÄ ett ljudkort (gÀrna billigare) och dÄ undrar jag om det Àr en Firepod man skall satsa pÄ?

Jag kör mac och det Àr mest kondensator mikrofoner som skall kopplas in.

Varför inte köra pĂ„ TASCAM's US-1641?? Fungerar för bĂ„da mac och pc. Har sjĂ€lv dock inte provat den men den ska hĂ„lla bra kvalitet och den ligger runt 5 000 sist jag kollade. den har Ă„tta xlr ingĂ„ngar plus nĂ„gra linje. om du kan lĂ€gga ner 5 laxar ett ljudkort sĂ„ skadar det vĂ€l inte om den har nĂ„gra extra ingĂ„ngar? 😛 alla 8 ingĂ„ngar stöder fantommatning förresten 😏

maart (oregistrerad)
Postat
Eller hitta en begagnad Digidesign 002. Borde gĂ„ inom ramen. DĂ„ ingĂ„r ProTools LE ocksĂ„, inte för att jag tycker att just det Ă€r vĂ€rt sĂ€rskilt mycket 🙁

Gunnar

Jag skulle ocksÄ rekommendera en 002:a med PT LE. Den hÀr t.ex: https://www.studio.se/index.php?showtopic=61126

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.