tommy Postat 28 maj 2007 Postat 28 maj 2007 Hej, Finns det externa ljudkort med 4 stycken XLR anslutningar för mikrofoner (med fantom matning). Alla ljudkort som jag tittat pÄ, har alltid antingen 2 XLR eller fler Àn 8. Om det Àr USB eller Firewire spelar mindre roll.
Claes Holmerup Postat 28 maj 2007 Postat 28 maj 2007 Hej,Finns det externa ljudkort med 4 stycken XLR anslutningar för mikrofoner (med fantom matning). Alla ljudkort som jag tittat pÄ, har alltid antingen 2 XLR eller fler Àn 8. Om det Àr USB eller Firewire spelar mindre roll. RME Fireface800 MOTU 8Pre MOTU Traveller Annars finns ju alltid varianten att koppla in en extern preamp.
tommy Postat 28 maj 2007 TrĂ„dstartare Postat 28 maj 2007 Tack för ditt svar. đ Jag vill givetvis komma undan sĂ„ billigt som bara möjligt. RME Fireface800 Ă€r pĂ„ tok för dyr MOTU 8Pre Ă€r lite overkill MOTU Traveller Ă€r dock intressant. Finns det fler av den hĂ€r sorten, gĂ€rna billigare... đ
tommy Postat 28 maj 2007 TrÄdstartare Postat 28 maj 2007 Det verkar som det inte finns sÄ mÄnga ljudkort med bara 4 stycken XLR ingÄngar, utan det Àr mest 2 eller 8+.
Claes Holmerup Postat 28 maj 2007 Postat 28 maj 2007 Det verkar som det inte finns sÄ mÄnga ljudkort med bara 4 stycken XLR ingÄngar, utan det Àr mest 2 eller 8+. SÄ Àr det nog eftersom de flesta inte spelar in mer Àn 1 eller 2 kanaler i taget, medan de som spelar in fler, ofta spelar in ett helt band och dÀrför behöver betydligt fler...
Claes Holmerup Postat 28 maj 2007 Postat 28 maj 2007 Metric Halo har jag hört mycket positivt om, men de Àr helt insnöade pÄ Mac, sÄ PC-förare kan titta i stjÀrnorna efter att fÄ chansen att anvÀnda deras prylar...
tommy Postat 28 maj 2007 TrĂ„dstartare Postat 28 maj 2007 Metric halo 2882 Jag tror att jag skrev "billiga" ljudkort đ Jag tackar iaf för alla tips.. Lite synd att det var dĂ„ligt med ljudkort med 4 XLR ingĂ„ngar, men det du Claes skrev om hemma inspelningar och "storbands" inspelningar Ă€r logiskt nĂ€r man tĂ€nker efter. Omkring 5000 - 6000 kr Ă€r max vad jag kan tĂ€nka mig spendera pĂ„ ett ljudkort (gĂ€rna billigare) och dĂ„ undrar jag om det Ă€r en Firepod man skall satsa pĂ„? Jag kör mac och det Ă€r mest kondensator mikrofoner som skall kopplas in.
Emil Postat 28 maj 2007 Postat 28 maj 2007 Om 5-6000 kronor Àr max skulle du lika gÀrna kunna köpa en Presonus firebox för 3000 kronor och köpa en stereo eller tvÄ stycken preamps för resterande slant.
trombonisten Postat 28 maj 2007 Postat 28 maj 2007 Eller hitta en begagnad Digidesign 002. Borde gĂ„ inom ramen. DĂ„ ingĂ„r ProTools LE ocksĂ„, inte för att jag tycker att just det Ă€r vĂ€rt sĂ€rskilt mycket đ Gunnar
Frank Zappa Postat 6 juni 2007 Postat 6 juni 2007 (redigerat) Alesis I/O 14 har 4 micpre, och rÀtt bra specar. Kostar vÀl typ 4000:- i Sverige men jag har bestÀllt mitt frÄn England för 203 pund inklusive frakt. HÀr Àr lÀnken http://www.nusystems.co.uk/music/19655/Alesis+iO+14.htm Den har 2 utgÄngar, och 2 hörlursutgÄngar varav en kan routas. Redigerat 6 juni 2007 av Frank Zappa
Studioman Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Jag tror att jag skrev "billiga" ljudkort đJag tackar iaf för alla tips.. Lite synd att det var dĂ„ligt med ljudkort med 4 XLR ingĂ„ngar, men det du Claes skrev om hemma inspelningar och "storbands" inspelningar Ă€r logiskt nĂ€r man tĂ€nker efter. Omkring 5000 - 6000 kr Ă€r max vad jag kan tĂ€nka mig spendera pĂ„ ett ljudkort (gĂ€rna billigare) och dĂ„ undrar jag om det Ă€r en Firepod man skall satsa pĂ„? Jag kör mac och det Ă€r mest kondensator mikrofoner som skall kopplas in. Varför inte köra pĂ„ TASCAM's US-1641?? Fungerar för bĂ„da mac och pc. Har sjĂ€lv dock inte provat den men den ska hĂ„lla bra kvalitet och den ligger runt 5 000 sist jag kollade. den har Ă„tta xlr ingĂ„ngar plus nĂ„gra linje. om du kan lĂ€gga ner 5 laxar ett ljudkort sĂ„ skadar det vĂ€l inte om den har nĂ„gra extra ingĂ„ngar? đ alla 8 ingĂ„ngar stöder fantommatning förresten đ
maart (oregistrerad) Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Eller hitta en begagnad Digidesign 002. Borde gĂ„ inom ramen. DĂ„ ingĂ„r ProTools LE ocksĂ„, inte för att jag tycker att just det Ă€r vĂ€rt sĂ€rskilt mycket đ Gunnar Jag skulle ocksĂ„ rekommendera en 002:a med PT LE. Den hĂ€r t.ex: https://www.studio.se/index.php?showtopic=61126
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.