Jump to content
Annons

Bygga en rörförstärare ?


suedehead

Recommended Posts

Hej allesammans!

Kanske är det min sömnhet som spökar, men jag funderar verkligen på att bygga en rörförstäkare.

Jag har redan en Orange som låter jättebra.. men det skulle vara roligt att få bygga en själv.

Hur går jag tillväga ? har noll kunskap.

tack på förhand !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej allesammans!

Kanske är det min sömnhet som spökar, men jag funderar verkligen på att bygga en rörförstäkare.

Jag har redan en Orange som låter jättebra.. men det skulle vara roligt att få bygga en själv.

Hur går jag tillväga ? har noll kunskap.

tack på förhand !

Det ger ytterligare en dimension att bygga sina egna prylar. Och det finns flera sätt. Har du som du skriver "noll kunskap" kanske jag dock ska börja med att säga att det är inte helt riskfritt att bygga rörprylar, det är livsfarliga spänningar i burkarna - och det kräver en del eftertanke när man jobbar med grejorna.

Jag har hållt på med elektronik sedan "rörtiden" på 60-talet och blir ibland livrädd när jag ser folk som är vana med dagens halvledarelektronik (med ofarliga spänningar), skruva i rörprylar...

Detta sagt så finns det byggsatser att titta närmare på för någon som kanske inte har kunskaperna att bygga på "frihand". Ett ställe som jag noterat har prylar som verkar kunna vara intressanta finns här:

http://www.edgaraudio.se/tubes/chassie.htm

en annan adress är:

http://www.gmf.se och klicka på "kit byggsatser".

OBS dock att jag personligen inte har någon som helst erfarenhet av de här byggsatserna och deras kvalitet eller dokumentation/byggbeskrivningar!

Det kan ju vara en hjälp om du känner någon som kan vara litet "mentor" i dina första försök. Men hur som helst är det riktigt kul att bygga musikelektronik...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Mein (oregistrerad)

Jag är definitivt ingen doktor i elektronik men jag vet att man inte ska lattja med rör om man inte vet exakt vad man håller på med. Smällarna man kan få av dom kan förpassa en direkt till nästa level.

Lyssna med nån som pillat med rör förut innan du börjar mecka.

/Mein

Redigerat av Mein
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag läste den HÄR boken och byggde sen en liten stärkare med ett marshall/bassman försteg och ett litet enrörs klass A slutsteg o det var skitskoj och jag lärde mig massor. Men som sagt, man måste vara försiktig för det är högspänning man jobbar med. Rekommenderas varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in tubedepot.com där finns diy-byggsatser/replikor på schyssta gamla kända rörhäckar.. bla fender tweed o marshall 1959.. om jag inte minns fel!!! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...