Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag postade den här tråden i det andra och numera nerlagda studio forumet. Skriver här också för att sidan är stängd.

Då var dax att inhandla en kondensator-mikrofon men har ingen aning om vilken mikrofon jag ska välja.

Jag ska ha den i hemma-studion, den ska framför allt användas till sång och tal (diktläsning) men vill även kunna spela in tex. gitarr med bra resultat. Det får kosta mellan 3000-5000 men inte över 5000.

Har ni något tips?

Har även en fråga om sE Electronics Reflexion Filter, funkar den? Jag har ett sovrum på 3*4m som hemma studio utan akustik behandling. Alltså de värsta förutsättningarna som man kan ha och jag har inte lust med att akustik behandla rummet heller pga. att jag inte har dom pengarna + att det känns meningslöst att behandla ett rum när det i slutändan ändå inte kommer att bli bra.

Är det någon som vet om det finns någon testsite eller någon liknande site som man kan lyssna på AKG C4000B? Har redan kollat på Claes site men den fanns inte med där.

Är det någon som har erfarenhet av Röde NT2A till sång och gitarr inspelning?

Sen undrar jag lite över placering av micken och vart jag kan uppnå det bästa ljudet någonstans? Det är så att min hemmastudio ligger i mitt sovrum som är på ungefär 3,5X3,4 m och bredvid sovrummet har jag en ganska stor klädkammare på 2,5X1,1 m.

Vart tror ni jag kan få till det bästa ljudet, i sovrummet eller i klädkammaren?

Jag har länkat en bild som är en översikt över sovrummet och klädkammaren.

Pilarna visar vart jag har plats och kan placera micken.

Bifogad Bild!

Mvh Daniel

Annons
Postat

AKG C2000b är bra, något varmare/mjukare än den så ofta rekommenderade Studio projects B1 som kostar nada...

Ska du ha en MXL mikrofon med rör såsom V69 eller 67 eller en Violet design Black knight, som i stort påminner om de spikraka men mycket dyrare AKG C414 modellerna, allt detta måste du själv lyssna på och inte bara lita blint på en utslängd fråga...beroende på vem du frågar så säljer han på dig det han tjänar mest på...osv osv, vad är det för sound du är ute efter,rent eller färgat?

Postat

Du kan börja med att kvista över till min testsite, där det finns över 100 olika modeller att hämta smakprov på. 😄

Black Knight, som Florian tipsade om, tycker jag verkligen om. Lågbrusig och med en lätt höjning runt 3kHz, som ger en lite ökad tydlighet på rösten - och detta till ett mycket rimligt pris. 😱

B1 är bäst i lägrsta budgetklassen, enligt min mening, men det finns ju olika smaker... ADK Hamburg är det också många som gillar.

Postat (redigerat)
AKG C2000b är bra, något varmare/mjukare än den så ofta rekommenderade Studio projects B1 som kostar nada...

Ska du ha en MXL mikrofon med rör såsom V69 eller 67 eller en Violet design Black knight, som i stort påminner om de spikraka men mycket dyrare AKG C414 modellerna, allt detta måste du själv lyssna på och inte bara lita blint på en utslängd fråga...beroende på vem du frågar så säljer han på dig det han tjänar mest på...osv osv, vad är det för sound du är ute efter,rent eller färgat?

Du kan börja med att kvista över till min testsite, där det finns över 100 olika modeller att hämta smakprov på. 😉

Black Knight, som Florian tipsade om, tycker jag verkligen om. Lågbrusig och med en lätt höjning runt 3kHz, som ger en lite ökad tydlighet på rösten - och detta till ett mycket rimligt pris. 🙁

B1 är bäst i lägrsta budgetklassen, enligt min mening, men det finns ju olika smaker... ADK Hamburg är det också många som gillar.

Tack för svaren!

Florian le Sage

Jag är väldigt färsk när det gäller mikrofoner och har inte så mycket koll om jag ska vara ärlig men jag är ute efter ett rent ljud. Jag håller på med spoken word och hiphop bland annat så mikrofonen skall användas till tal, sång men även till att spela in olika instrument som tex. gitarr.

Jag är ute efter en allround mick men med tygndpunkt på inspelning av tal och sång.

Claes

Ok, jag har kollat upp några av mickarna där men ska lyssna på fler, mycket bra intiativ med testsiten måste jag säga, den uppskattas mycket! 😎

Redigerat av Serious

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.