Jump to content
Annons

Soundcraft Spirit Folio 4

Recommended Posts

Sumba (oregistrerad)
Postat

Tjena, är ny här och ännu nyare när det gäller inspelning och dylikt (brukar normalt sitta vid trumsetet och låta andra sköta rattarna). Är dock grymt imponerad över kunskapen och hjälpsamheten som verkar finnas här.

Nog om det, jag har precis blivit ägare till ett ST Audio DSP2000 C-Port ljudkort och tänkte börja spela in lite låtar och då jag är trummis vill jag förstås spela in trummor med en hög med mikrofoner, har 2 kondingar (billigt skit) till OH och 5 stycken dynamiska (oxå billigt skit) till resten samt en AKG stormembran för eventuellt rumsjud. Här har jag ett problem, jag äger inga preamps förutom de som sitter sitter på ljudkortet (breakout-boxen). Och jag vill helst micka upp varje trumma separat. Där kommer mitt mixerbord in, ett som titeln antydet, Soundcraft Spirit Folio 4. Nu är väl kanske inte dess preamps något att hurra för men i brist på annat. Den stora frågan är nu, hur gör jag för att nyttja mixerbordets preamps och ändå få in varje trumma som ett separat spår i inspelningsprogrammet?

Bordet har ju inserts på varje kanal och jag läste nånstans på forumet att man kan använda dessa, stämmer det och isåfall vad för typ av kabel behöver jag? Funkar det med en vanlig tele-kabel?

Min andra tanke var att jag skulle använda aux-send istället då bordet har 8 sends, 3 pre-fade/pre-EQ och 4 post-fade. I mitt huvud känns det mer logisk att köra med en sådan lösning.

Självklart förväntar jag mig svar som "köp en Line Audio 8MP" eller liknande och det är även planen i en förlängning men jag mer eller mindre blåst min budget på ljudkort, kablar, mjukvara och sånt där.

Tack på förhand! 😕

Annons
Postat

Har mixern inserts på varje kanal, så är det bara att använda en vanlig telekabel, men inte köra in den helt utan bara till första klicket.

Och visst borde det även funka via aux send.

Lycka till!

Postat

Blir väl enklast att skicka till auxarna och ta ut därifrån, då är det ju tele-tele som gäller.

Sumba (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket!

Det blir till att testa lite i helgen så får vi se om jag får någon kläm på det 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.