Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Reason-folk!

Jag har programmerat in en liten loop (ett pattern) i Redrum, som jag försöker fÄ in i Sequencern. Vilket Àr det smidigaste sÀttet? Det verkar inte som att jag kan göra det mest intuitiva - att trycka Run i Redrum och sedan Record i sequencern... det hamnar inget i sequencertracken :-(

Jag har kollat i manualen och hittat "Copy Pattern to track" men det ger lite missljud Àven om jag valt samma lÀngd pÄ spÄren i Redrum och i Sequencern.

Vad i hela friden Àr haken - detta kÀnns very basic...

MVH

Petter Alexanderson

Annons
Postat
Hej Reason-folk!

Jag har programmerat in en liten loop (ett pattern) i Redrum, som jag försöker fÄ in i Sequencern. Vilket Àr det smidigaste sÀttet? Det verkar inte som att jag kan göra det mest intuitiva - att trycka Run i Redrum och sedan Record i sequencern... det hamnar inget i sequencertracken :-(

Jag har kollat i manualen och hittat "Copy Pattern to track" men det ger lite missljud Àven om jag valt samma lÀngd pÄ spÄren i Redrum och i Sequencern.

Vad i hela friden Àr haken - detta kÀnns very basic...

MVH

Petter Alexanderson

Jag har alltid trott att Copy Pattern to Track ska rÀcka med rÄge O.o dubbelkolla att de Àr lika lÄnga sÄ att du inte har stÀlt in fler noter pÄ sequencern, att du har rÀtt pattern markerat och sÄ

Postat

Skumt!

Brukar sjÀlv göra pÄ tre sÀtt;

Antingen körs redrum i pattern mode; du kan dÄ stÀnga av aktiv pattern, eller byta pattern eler fippla med master volym eller sÄ.

Alt tvÄ Àr att knacka trummor manuellt, kanske det bÀsta för at fÄ olika velocity. loopa önskad lÀngd och kör pÄ tills man Àr nöjd, det gÄr ju att Ängra senaste varvet eller att ta bort enskilda slag etc.

Är det mer synttrummekomp som kanske inte krĂ€ver samma dynamik kör jag oftast som du beskriver; markera start och stop (L/R) och köra copy pattern to track. funkar alltid för mig.

Missljuden........kan det mĂ„nne vara att du behöver öka playback buffer ? đŸ„°

Postat

NÀr du kopierat till ett sequenser-track sÄ ska du se till att inte ReDrum kör parallellt med sequensern. DÄ spelas samma ljud tvÄ gÄnger och du fÄr antagligen en viss fasförskjutning.

AlltsÄ: Efter "Copy to track", stÀng av ReDrum och kör bara sequensern!

drloop (oregistrerad)
Postat

HÄller med Assar.

Redrums sequenser + den "vanliga" sequensern innebÀr att redrum triggar ljuden tvÄ gÄnger.

Skapa en ny Redrum och vÀlj den till sequenser spÄret och fenomenet upphör.

NÀr du kopierat till ett sequenser-track sÄ ska du se till att inte ReDrum kör parallellt med sequensern. DÄ spelas samma ljud tvÄ gÄnger och du fÄr antagligen en viss fasförskjutning.

Postat

FörstĂ„ss! SnabbtĂ€nkt Assar đŸ„°

Jag gillar ioförsig det ljudet >: )

Postat
SnabbtÀnkt Assar

Inte sĂ€rskilt. Jag satt i timmar innan jag kom pĂ„ vad det var för fel nĂ€r jag rĂ„kade ut för samma sak. 😕

Jag gillar ioförsig det ljudet >: )

FörstÄr vad du menar. Men lÀgg en phaser efter ReDrum:en sÄ kan du styra effekten bÀttre.

Den gĂ„r ju Ă€ven att automatisera ... 😆

Postat (redigerat)

Man behöver inte stĂ€nga av redrum, det Ă€r bara att tyrcka bort knappen "pattern" ovanför 1.2.3.4--- knapparna. Alternativt flytta patern till ett tomt 😕

Redigerat av Pazo
Postat
Man behöver inte stĂ€nga av redrum, det Ă€r bara att tyrcka bort knappen "pattern" ovanför 1.2.3.4--- knapparna. Alternativt flytta patern till ett tomt 😕

Aha, jag blir alltid lika impad av hur mycket kunnande det finns i dessa forum. Jag ska prova pronto! Rapporterar tebax sÄ fort jag har donat en stund!

Tack so far

Petter

Postat

Assar, DrLoop, mfl:

Det funkar ! Fantastiskt mÄnga tack!

Hoppas pÄ sikt kunna bidra lite sjÀlv med lite mer Àn frÄgor. Dock kan det komma nÄgra till innan dess

😕

//Petter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.