Jump to content
Annons

Att distribuera covers?


Andreas L

Recommended Posts

Det finns säkert någon här som kan hjälpa mig...

Om jag spelar in en cover på en 20 år gammal låt...

- Får vem som helst göra det, eller krävs tillstånd för att få distribuera (kan jag nekas att göra det)?

- Behöver man betala pengar INNAN, eller fungerar det så att en del av stimpengarna/vinst el. dy. går till upphovsmannen/kvinnan?

- Om man behöver betala kronor och ören för att kunna trycka upp en cd med en cover, hur mycket pengar handlar det om?

- Måste man vara ansluten via ex. stim för att pyssla med sådant?

- Vad mer behöver man tänka på, rent juridiskt?

Det görs ju hur mycket covers som helst idag så någon borde ha bra koll på detta.

Jag har kollat på STIM's sida, men jag hittar inte rätt så jag vänder mig till er; all information är välkommen!

Så HUR GÖR MAN?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stim pengarna går till artisten som skrivit låten och inte den som gjort covern. De pengar som man kan tjäna på en cover är pengarna man säljer skivan för. Så länge covern är trogen originalet bör det vara fritt fram för vem som helst att göra en cover av originallåten. Handlar det om att man förändrar originalet skall upphovsmannen tillfrågas. I vissa fall kan den som gjort en cover tycka att han lagt till något till låten vilket gör att den kan komma att sälja mer exemplar. Då kan stim rättigheterna omförhandlas. Ett exempel skulle vara om en större artist, Madonna ville göra en cover på en mindre artist, Majken. Då skulle hon sannolikt få 75% av stim rättigheterna eftersom jag plötsligt kommer att bli tokrik på låten 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack för svaren! 😄

Tror att jag har blivit lite klokare nu och fattar iallafall i grova drag vad det handlar om och vilka regler som gäller. Det jag fortfarande fungerar lite över är det där med Licensavgift för att få släppa en cover.

Hur mycket ligger den på? Har man råd med det som privatperson, eller varierar den jättemycket ifrån gång till gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag fortfarande fungerar lite över är det där med Licensavgift för att få släppa en cover.

Hur mycket ligger den på? Har man råd med det som privatperson, eller varierar den jättemycket ifrån gång till gång?

Du menar Ncb?

Det varierar väl med upplaga och säkert andra parametrar också.

Som sagt, ring och fråga. Iallafall Stim brukar vara hjälpsamma på telefon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...