Discokid Postat 16 maj 2007 Postat 16 maj 2007 Har lÀnge funderat pÄ att köpa ett bra ljudkort för inspelning. Vilket av Focusrite Saffire och EMU 1820 tycker ni att jag borde vÀlja. Jag vill kunna spela in gitarr, bas och sÄng och fÄ ett sÄ bra ljud som möjligt. Hade varit kul att Àven kunna mica upp trummor. Vad borde jag satsa pÄ ? Vire tacksam för svar /Filip
dunken Postat 16 maj 2007 Postat 16 maj 2007 Focusrite Saffire e vÀll firewire och emu 1820 Àr pci,ska du köra pÄ laptop e vÀll svaret saffire. men kan du fÄ tag i ett emu 1820M sÄ köp,trodde dom ersats med emu 1616 som har extern powersuply vilket leder till enu en grej att slÄ pÄ. sen kolla upp drivisar för vista osv om det fins!! hur mÄnga ingÄngar behöver du det skiljer ju en del pÄ dessa 2.
Discokid Postat 16 maj 2007 TrÄdstartare Postat 16 maj 2007 Har stationÀr och kör Xp. Skall vÀl inte vara nÄgra problem dÄ. Tror jag kan fÄ tag pÄ bÄde 1820 och 1616. Men frÄgan kvarstÄr vilket borde jag satsa pÄ `? En till frÄga ocksÄ Sedan tidigare har jag ett Creative Soundblaster Audigy4. Kan man köra bÄda ljudkorten i datorn utan att det krÄnglar? /Filip
Majken Postat 16 maj 2007 Postat 16 maj 2007 1820 tillverkas inte lÀngre, ersÀttaren heter 1616 och finns bÄde som pcmcia och pci-variant.
Discokid Postat 17 maj 2007 TrÄdstartare Postat 17 maj 2007 DÄ Àr jag med. FrÄgan kvarstÄr dock vilket borde jag satsa pÄ EMU 1616 eller Focusrite Saffire ?
drloop (oregistrerad) Postat 18 maj 2007 Postat 18 maj 2007 (redigerat) BÄda Àr bra. Jag kikar ocksÄ pÄ Focusrite Saffire. Saffire har mycket bra preamps och det har Emu 1616M ocksÄ. Vad jag gillar med Saffire Àr att man har tvÄ hörlursutgÄngar som man kan stÀlla separata mixar i för lyssning. Mycket bra om man inte sitter hemma utan Àr mobil. Sedan sÄ fÄr man med nÄgra riktigt bra kanalpluggar till Focusrite. Med Firewire sÄ kan du ansluta ljudkortet till bÄde laptop och stationÀrdator. Och dessutom kan du enkelt koppla upp tvÄ olika monitorsystem och styra dessa frÄn Saffire, inte alls dumt, jag kan krÀnga av min mixer. Emu har ballare programpaket om man Àr nybörjare. Och du kan ansluta fler ingÄngar via adat interfacet. SÄ Àr kravet att du skall köra fler Àn fyra ingÄngar samtidigt sÄ Àr det Emu som gÀller. Redigerat 18 maj 2007 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 18 maj 2007 Postat 18 maj 2007 Du skall noga kolla in TCŽs Konnekt serie ocksÄ. Verkar kalas dem ocksÄ.
Multiband Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 (redigerat) Skulle oxĂ„ vilja ha ett riktigt bra men prisvĂ€rt ljudkort. Och bĂ„da alternativen verkar ju vĂ€ldigt fina. Men för min egen del som Ă€ven följer i mitt inlĂ€gg hĂ€r nedan sĂ„ har dom pĂ„ tok för mĂ„nga in/ut-gĂ„ngar. Kan Focusrite Saffire LE vara nĂ„got om man tycker att man nöjer sig med att ta all krĂ€m ifrĂ„n datorns CPU? Vill inte tjyva trĂ„den men lite utanför dina önskemĂ„l eftersom du "kanske" vill micka upp trummor vilket krĂ€ver fler ingĂ„ngar. Jag vill ha ett kort med 1 riktigt fin preamp med fantommatning. 1 Hi-Z ingĂ„ng för att plugga in gitarr. Ăven plus om man kunde köra Midi I/O dĂ„ det kĂ€nns besvĂ€rligt att inte höra tex klick samt bli av med USB->Midi dongeln jag har i dagslĂ€get. De flesta korten verkar ha överdrivet mĂ„nga In/Ut-gĂ„ngar för vanliga hemmastudios. TonePort och NIs Audio Kontrol i all Ă€ra. Men hur bra Ă€r egentligen deras Preamp och Instrument ingĂ„ngar? Och vill helst slippa en massa promotion mjukvara. BĂ„de Toneport och Audio Kontrol kommer ju med massor av förstĂ€rkarsimulering och annat som förvisso kan vara bra. Men jag vill helst sjĂ€lv avgöra vad jag ska vĂ€lja för mjukvaror och inte tumma pĂ„ hĂ„rdvaranskvalite pga det (tĂ€nker Ă€ven pĂ„ Mbox och hur mycket av priset som egentligen gĂ„r Ă„t till mjukvaran nĂ€r man köper den). TCs Konnekt ser fet ut men 5.000 kĂ€nns lite i överkant, mĂ„hĂ€nda Konnekt 8 för 3.5k Ă€r ett bĂ€ttre alternativ för mig/oss? Redigerat 19 maj 2007 av Multiband
Frank Zappa Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 EMU 1820m har fÄtt jÀkligt bra kritik i sound on sound, det bÀsta ljudkortet för rimliga pengar. De anvÀnder det ofta som referens nÀr de testar nya ljudkort, och oftast sÄ kommer de nya inte upp i samma nivÄ. 1820 Àr samma ljudkort som 1820m det enda som skiljer Àr ad omvandlarna som Àr snÀppet bÀttre i 1820m, (samma som i protools-systemen).
drloop (oregistrerad) Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 Jag Àr vÀldigt förtjust i Focusrite Saffire LE. Kostar 3 000:- just nu. Bra preamp och hörlurslyssning. Den har ingen DSP pÄ sig och bara en hörlurslyssning. Billiga TCn Àr nog ocksÄ bra, har inte testat den sjÀlv. Emu Àr bra med men som sagt om man skall köra samma kort bÄde pÄ stationÀrt som pÄ bÀrbart tycker jag Firewire Àr bÀttre.
Multiband Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 (redigerat) Bara för att fĂ„ lite klarhet i det hela. Men hur stĂ„r sig TonePort och NIs Audio Kontrol med deras Preamp och Instrument ingĂ„ngar jĂ€mfört med Saffire o Emu 1616? Det Ă€r givetvis tyngre med latencyn pga att det Ă€r USB men Ă€r det sĂ„pass sĂ„ man direkt mĂ€rker skillnad i kvalite pĂ„ det som kommer in i datorn? Vill bara fĂ„ det bekrĂ€ftat om sĂ„ Ă€r fallet đ Redigerat 19 maj 2007 av Multiband
Frank Zappa Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 (redigerat) Kolla upp alesis io 14, och io 24. Jag ska köpa ett IO14 till min bĂ€rbara. Verkar sjysst att det Ă€r sĂ„ kompakt och Ă€r som ett litet mixerbord. Firewirekort. Kostar bara 2900:- pĂ„ playback-europe.com inklusive frakt till sverige đ Edit: fan de har höjt IO14 till 3300:- Redigerat 19 maj 2007 av Frank Zappa
Dogbuerner Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 Har sjÀlv ett 1820M och Àr vÀldigt nöjd. Bara man gÄr in med insikten om att preamparna i dessa mellanklasskort inte Àr sÄ upphettsande. Det enda negativa med kortet som jag upplever Àr att det saknas en till hörlursutgÄng vilket tydligen saffiren har. Vet att folk brukar gnÀlla över EMU's patchmix men sjÀlv tycker jag den Àr klockren.
drloop (oregistrerad) Postat 19 maj 2007 Postat 19 maj 2007 (redigerat) Har sjÀlv ett 1820M och Àr vÀldigt nöjd. Bara man gÄr in med insikten om att preamparna i dessa mellanklasskort inte Àr sÄ upphettsande. Det enda negativa med kortet som jag upplever Àr att det saknas en till hörlursutgÄng vilket tydligen saffiren har. Vet att folk brukar gnÀlla över EMU's patchmix men sjÀlv tycker jag den Àr klockren. Focusrite preamparna imponerade pÄ mig. Jag kan leva med dessa lÀnge. Och jag tror att M versionen av Emu Àr kanon dem med fastÀn jag inte hört dem. Redigerat 19 maj 2007 av drloop
Discokid Postat 21 maj 2007 TrÄdstartare Postat 21 maj 2007 Tack för alla svar.. Det blev en Focusrite Saffire ej LE. Har inte kommit igÄng Àn men hoppas pÄ att bli nöjd. Kostade 3495:- pÄ MUG i göteborg Billigt ?
drloop (oregistrerad) Postat 21 maj 2007 Postat 21 maj 2007 Tack för alla svar.. Det blev en Focusrite Saffire ej LE. Har inte kommit igÄng Àn men hoppas pÄ att bli nöjd. Kostade 3495:- pÄ MUG i göteborg Billigt ? Bra pris. M-Audio FW 410 kostar ungefÀr det samma. Du fÄr mer lull lull med Saffire. Lycka till och PM gÀrna mig eller kom med intryck i den hÀr trÄden nÀr du kommit igÄng.
Multiband Postat 22 maj 2007 Postat 22 maj 2007 Japp vill oxĂ„ ha ett utlĂ„tande nĂ€r du testkört den lite Har ett ruskigt begĂ€r i köpartarmen đł
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.