Jump to content
Annons

Något Barock(t) forum ?


david.roennlund

Recommended Posts

Annons

Det nog kanske så -tyvärr- att det är ett för smalt intresse. Eller inte? Det kanske vore något för dig att starta om det finns tillräckligt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi inte göra om hela detta forum till ett barockforum?!

Tænk er frågor som :

- Vilken temperatur ska jag stämma mitt cembalo till?

- Jag har precis blivit intresserad av barockmusik och vill börja spela cembalo. Jag har en budget på ca 3000, nån med bra tips ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Forum etc får du nog söka via vissa andra platser, butiker, festivalarrangörer etc, du skall givetvis besöka festivaler/konserter om du har chansen-uppleva musiken när den spelas av riktigt fina ensembles osv, jag hittade i alla fall dessa relativt snabbt:

Mitteldeutsche barock...

Musik i syd...

St.Pölten...

Baroque music...

Classical music forums...

Frigate...

Baroque forum...

Music-web...

Detta är bara ett axplock, om du googlar på baroque eller barock osv hittar du mängder av info!

Hur kommer det sig att du är intresserad av denna epok nu plötsligt och hur gammal är du, spelar du själv något instrument?

Jag är själv uppfödd på Beatles och Barockmusik eftersom mina föräldrar ständigt spelade sådant på 60-70-talet i stereon, är klassiskt skolad pianist och har sjungit i olika körer på den tiden det begav sig.

Barocken är en klar favorit bredvid Renässansen, både vad gäller musik och arkitektur och alla andra kulturella yttringar/värderingar!

😱

Just det, vill du börja spela Cembalo så skaffa en byggsats ifrån Holland, Sonans heter ett företag i Enskede/Stockholm (om det ligger kvar där) som tar in dessa, men 3000:- ommer du inte långt med, snarare 30.000:- så får du en fin pjäs, finns inga snålalternativ om du skall ha ett riktigt instrument, själv har jag en Neupert:

bach-gr.jpg

Neupert

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nja, har väll inte blivit plötsligt intresserad, intresse har funnits under flera år, men jag fick precis en uppsving 🙂

Jag är en man i mina bästa år , snart 21. Jag har spelat fiol (folkmusik) mer än halva livet, och har på senare tid kommit i kontakt med många trevliga barockmusiker. Folkmusiken (då pratar jag främst om norsk/svensk) har väldigt mycket genensamt med barockmusiken. Bla. tonideal, teknik, osv...

Har varit på spännande seminar och konserter som handlat om mötet mellan folkmusiken och barockmusiken.

Man kan mha baockmusiken få veta mer om hur folkmusiken kanske kan ha låtit förut, innan romantiken sabbade allt... 😱

Skulle vara intresant att först och främst läsa diskusioner om bla framföringspraksik o dyl.

Tack för länkarna!

Det mesta av det hade jag hittat förut men inget av dem var riktigt vad jag sökte efter... är nog sant att det är för smalt...

Snygg cembalo!

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...