Jump to content
Annons

Liveinspelning bästa metod?


barkley

Recommended Posts

Funderar på att sätta ihop en mindre liveinspelning/replokal typ av utrustning.

Är det OK att ha en vanlig boardmixer med direct out från kanalarena in till ett multikanalljudkort utan preampar?

Då får man ju eq, fantommatning etc från mixern.

Men många ljudkort har ju en egna preampar. Hur är dom jämfört med t ex en hyfsad mixer som t ex Allen&Heath?

Eller måste man splitta signalerna före livemixern och hantera som två separata system. Hur blir det då med fantomen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Funderar på att sätta ihop en mindre liveinspelning/replokal typ av utrustning.

Är det OK att ha en vanlig boardmixer med direct out från kanalarena in till ett multikanalljudkort utan preampar?

Då får man ju eq, fantommatning etc från mixern.

Men många ljudkort har ju en egna preampar. Hur är dom jämfört med t ex en hyfsad mixer som t ex Allen&Heath?

Eller måste man splitta signalerna före livemixern och hantera som två separata system. Hur blir det då med fantomen??

Jag tycker iaf det bästa är att använda sig av Y-kablar för att få två hel olika system. Detta just pga att slippa få med EQ vid inspelning (om nu direct out ligger post-eq) men framförallt kompressorer och dylikt. Du har mycket mer frihet när du ska mixa i datorn sen.

Vad gäller fantommatningen så ges den från mixern så det är inget som ljudkortet behöver bry sig om.

Dock beror det ju helt på hur många kanaler du spelar in. Mickar du ett trumset seriöst så har du ju iaf 8 kanaler där redan sen kanske ni har 4-5 sångmikar, 2 gitarrer, bas, keys, acke ... ja vad vet jag 😆

Men jag föredrar Y-kabel i alla lägen då det är möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...