Jump to content
Annons

Ny låt! Ej färdig än, ge kritik


boudo

Recommended Posts

Efter ett år av musikalisk inaktivitet framför datorn (har mest spelat gitarr och piano det senaste året och skrivit låtar på traditionellt sätt) så satte jag mig vid fruity loops igen och lekte fram lite melankoliska låtar som inte är klara än. Jag tar med en gammal låt så ni kan jämföra hur jag låter nu och hur jag lät för ett år sen. Nu ska jag även ha med sång.

Låten är inte klar än, den har ingen struktur egentligen, men man får en bra överblick över vers och refräng. Versen är i princip klar, ska kanske lägga på lite fler ljud, men ackordföljden och den löjligt enkla melodin finns där. Refrängen är jag inte helt säker på om jag ska kvar i samma skick, vi får se om jag byter ut den.

Ska som sagt lägga på sång, men har ingen mikrofon, och inte världens bästa sångröst, om du är tjej och sjunger bra och gillar stilen så säg gärna till om du vill sjunga!

Titel: Obscurus #1

Artist: Sakkeh (borde byta artistnamn)

Längd: Ca 1 minut hittills

URL: myspace.com/sakkeh

LÅTEN

Redigerat av boudo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite mulligt ljud svårt att säga om den, gillar inte i för sej ljuden riktigt nej du får nog jobba vidare med den boudo. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillade var själva känslan i låten, och tankarna bakom den; elektroniskt, melankoliskt.

Det som jag tror man kan jobba mer på är själva produktionen/utförandet (alltså inte mixningen - det kan man ta senare)... Ljuden är statiska och odynamiska.. Nu vet inte jag hur programet ser ut som du jobbar med, men det är inget jobb med t ex Attack, Decay, Sustain och Release. Jag hade kanske också föredragit lite mer levande och varma synthljud. Men du kan förbise denna kritik om din avsikt var att få fram en lite kallare och statisk känsla.

Kände också att du nästan använder samma ackord hela tiden, temat är bra men lite enformigt att köra samma runt runt. Istället för att variera ljuden så kan man ha ett till tema istället... Det hade nog lyft denna låt.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter, som andra sagt, lite stelt. Du skulle kunna arbeta lite mer med velocity och ADSR. Allt känns lite väl mycket "MIDI" som det är nu. Men det kan nog bli mycket bättre.

/allansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...