Jump to content
Annons

Motsvarande Reason i Linux?


Moonshine (oregistrerad)

Recommended Posts

Moonshine (oregistrerad)

Hej där!

Själv kör jag Linux hemma just nu, dualboot med XP kvar för ett utdöende spelintresse. Distron jag använder just nu är PCLinuxOS 2007. Överhängande anledningar till distrovalet är överlägsen användarvänlighet och Beryl som skrivbordshanterare. (Ja, jag är svag för multipla skrivbord gestaltade i full 3D, plus att Scale är en lifesaver vad gäller fönsternavigering)

Hursomhelst, jag jobbade rätt mycket med Reason förut (version 2) i WinXP, men intresset svalnade ett tag. Nu är jag tillbaka i svängen men känner inte för att punga ut med ett nytt Reason, plus att jag försöker fasa ut WinXP så mycket det går och arbeta bort mitt beroende av en dual boot.

Så finns det program, motsvarande Reason eller Orion, för Linux? Jag har kikat runt lite på forumet, men inte så vansinnigt djupt eftersom jag sitter på jobbet, men utan nån större framgång.

Till allt detta hör att jag är en katastrofal newbie på musik. Jag började i Fasttracker 2 och gick därifrån till ModPlug tracker i Win95. Efter många år blev det ett test på Reason och jag fastnade där. Men jag kan INGET om Synthezisers, CuBase liknande progam, mixning eller all that jazz...såå...försök guida mig på newbienivå så fattar jag KANSKE.

Tack för ett utmärkt forum!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Reason kan ju en hel del... Vilka funktioner är det du är ute efter? När jag använde en gammal version Reason var det mest som mjukvarusynth. Det var mest ljuden jag var intresserad av. Nu har jag Qsynth med soundfonts istället (i Ubuntu). Qsynth kör jag sedan tillsammans med Rosegarden som sequencer

Du kan också kolla upp lmms. Men jag är inte riktigt hemma på allt vad Reason kan göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Moonshine (oregistrerad)

Ja, Reason är väl i första hand en mjukvaru synth och till viss del en mixer. Det finns ju hejdlösa mängder med "maskiner" man kan köra där. Trummaskiner, rena synthezisers och samplingsspelare (eller vakatten det heter).

Men det är någonting motsvarande fasttracker/reason/orion jag vill ha. Något jag kan producera musik i utan att behöva spela in något från "riktiga" världen så att säga. Dock ingenting så lamt som e-jay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tracker-världen har aldrig varit min värld riktigt - jag vill spela själv som på den gamla goda tiden. Men visst finns det åtminstone trackerrogram till Linux. Soundtracker är ett exempel. Men jag tittade lite på lmms och tror faktiskt det kunde vara något för dig.

Kolla screenshots: http://lmms.sourceforge.net/screenshots.php

Dual boot är ingen höjdare, jag lessnade själv på det i somras & tog bort min windowspartition. Så jäkla skönt! Var först orolig för hur det skulle gå med musikinspelning men det har löst sig hur fint som helst. Du vet väl förresten att du kan spela en hel del windowsspel i Linux? De här lirar jag utan problem: Diablo I & II med expanison, StarCraft, Heroes III, Age of empires I & II, Unreal Tournament, Broken Sword I & II, Curse of Monkey Island III, WarCraft II battle.net edition, WarCraft III, Europa Universalis 1492-1792, Sanitarium och Stronghold.

Link to comment
Dela på andra sajter

Energy XT2 är pågång om det inte redan finns en betaversion ute. Klart värt att hålla ögonen på.

Jag tog ner betan och testade. Den var inte vacker just nu men kanske blir. Och sen är det ju inte utseendet som räknas... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Moonshine (oregistrerad)

Ja spel är faktiskt inga bekymmer i Linux, har bara ett som vägrar fungera något vidare. Eller alls, för den delen.

Nja, men vi får väl se hur jag gör då. Reason är faktiskt rejält bra för en inbiten trackare som mig. Ska se om det eventuellt går att köra genom CrossOver eller VMWare och köra virtualisering.

Trägen vinner 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Moonshine (oregistrerad)

Har testat att köra Reason genom Crossover, och även om installationen var jävligt petig (rutor som hamnade ovanpå varandra), så går det faktiskt behjälpligt. Man bör vara väl van vid Reason för de flesta ikoner är svarta eller grå rutor istället för bilder, så det gäller att veta vad som är vad. Men i övrigt fungerar det klockrent! Det äter förstås lite mer CPU när man kör emulerat, men det GÅR.

Håller redan på med nästa projekt, nu i Linux.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du fått igång Reason! Men ska jag vara petig så står förkortningen Wine för "Wine Is Not An Emulator" så det är ingen emulering som försämrar prestanda men sånt kan ju bli av andra orsaker... Wine är helt enkelt ett försök att härma Windows API men det behöver ju aldrig emulera hårdvara på något vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wine är helt enkelt ett försök att härma Windows API

Precis. Och man skall kanske lägga till att wine verkligen lever i ett rörligt-mål-land. De kommer för alltid att ligga efter så fort som microsoft ändrar nån del i API:t. Och det gör det rellativt ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moonshine (oregistrerad)
Kul att du fått igång Reason! Men ska jag vara petig så står förkortningen Wine för "Wine Is Not An Emulator" så det är ingen emulering som försämrar prestanda men sånt kan ju bli av andra orsaker... Wine är helt enkelt ett försök att härma Windows API men det behöver ju aldrig emulera hårdvara på något vis.

Åhå, well, my bad then 😉

Hursomhelst så fungerar det iallafall rätt bra. Lite pop och hack ibland och CPU användningen ligger en liten smula högre än om man kör det i Windows. Samt att jag inte kan använda mitt ljudkort fullt ut. ALSA klarar visst inte ASIO. Iallafall kan jag inte välja ASIO läge när jag kör i Linux. Men so what? Jag använder inte hårdvarusyntar eller keyboard, så för mig gör lite latency ingenting egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...