Jump to content
Annons

Motsvarande Reason i Linux?

Recommended Posts

Moonshine (oregistrerad)
Postat

Hej dÀr!

SjĂ€lv kör jag Linux hemma just nu, dualboot med XP kvar för ett utdöende spelintresse. Distron jag anvĂ€nder just nu Ă€r PCLinuxOS 2007. ÖverhĂ€ngande anledningar till distrovalet Ă€r överlĂ€gsen anvĂ€ndarvĂ€nlighet och Beryl som skrivbordshanterare. (Ja, jag Ă€r svag för multipla skrivbord gestaltade i full 3D, plus att Scale Ă€r en lifesaver vad gĂ€ller fönsternavigering)

Hursomhelst, jag jobbade rÀtt mycket med Reason förut (version 2) i WinXP, men intresset svalnade ett tag. Nu Àr jag tillbaka i svÀngen men kÀnner inte för att punga ut med ett nytt Reason, plus att jag försöker fasa ut WinXP sÄ mycket det gÄr och arbeta bort mitt beroende av en dual boot.

SÄ finns det program, motsvarande Reason eller Orion, för Linux? Jag har kikat runt lite pÄ forumet, men inte sÄ vansinnigt djupt eftersom jag sitter pÄ jobbet, men utan nÄn större framgÄng.

Till allt detta hör att jag Àr en katastrofal newbie pÄ musik. Jag började i Fasttracker 2 och gick dÀrifrÄn till ModPlug tracker i Win95. Efter mÄnga Är blev det ett test pÄ Reason och jag fastnade dÀr. Men jag kan INGET om Synthezisers, CuBase liknande progam, mixning eller all that jazz...sÄÄ...försök guida mig pÄ newbienivÄ sÄ fattar jag KANSKE.

Tack för ett utmÀrkt forum!

Annons
Postat

Reason kan ju en hel del... Vilka funktioner Àr det du Àr ute efter? NÀr jag anvÀnde en gammal version Reason var det mest som mjukvarusynth. Det var mest ljuden jag var intresserad av. Nu har jag Qsynth med soundfonts istÀllet (i Ubuntu). Qsynth kör jag sedan tillsammans med Rosegarden som sequencer

Du kan ocksÄ kolla upp lmms. Men jag Àr inte riktigt hemma pÄ allt vad Reason kan göra...

Moonshine (oregistrerad)
Postat

Ja, Reason Àr vÀl i första hand en mjukvaru synth och till viss del en mixer. Det finns ju hejdlösa mÀngder med "maskiner" man kan köra dÀr. Trummaskiner, rena synthezisers och samplingsspelare (eller vakatten det heter).

Men det Àr nÄgonting motsvarande fasttracker/reason/orion jag vill ha. NÄgot jag kan producera musik i utan att behöva spela in nÄgot frÄn "riktiga" vÀrlden sÄ att sÀga. Dock ingenting sÄ lamt som e-jay.

Postat

Inget Reason eller nÄgot i nÀrheten.

Men om du kört FT2 kan du skaffa en tracker för Linux?

ChibiTracker

Annars, behÄll DualBoot med XP.

Postat

Energy XT2 Àr pÄgÄng om det inte redan finns en betaversion ute. Klart vÀrt att hÄlla ögonen pÄ.

Postat

Ja, tracker-vÀrlden har aldrig varit min vÀrld riktigt - jag vill spela sjÀlv som pÄ den gamla goda tiden. Men visst finns det Ätminstone trackerrogram till Linux. Soundtracker Àr ett exempel. Men jag tittade lite pÄ lmms och tror faktiskt det kunde vara nÄgot för dig.

Kolla screenshots: http://lmms.sourceforge.net/screenshots.php

Dual boot Àr ingen höjdare, jag lessnade sjÀlv pÄ det i somras & tog bort min windowspartition. SÄ jÀkla skönt! Var först orolig för hur det skulle gÄ med musikinspelning men det har löst sig hur fint som helst. Du vet vÀl förresten att du kan spela en hel del windowsspel i Linux? De hÀr lirar jag utan problem: Diablo I & II med expanison, StarCraft, Heroes III, Age of empires I & II, Unreal Tournament, Broken Sword I & II, Curse of Monkey Island III, WarCraft II battle.net edition, WarCraft III, Europa Universalis 1492-1792, Sanitarium och Stronghold.

Postat
  Majken sa:
Energy XT2 Àr pÄgÄng om det inte redan finns en betaversion ute. Klart vÀrt att hÄlla ögonen pÄ.

Jag tog ner betan och testade. Den var inte vacker just nu men kanske blir. Och sen Ă€r det ju inte utseendet som rĂ€knas... 😆

Moonshine (oregistrerad)
Postat

Ja spel Àr faktiskt inga bekymmer i Linux, har bara ett som vÀgrar fungera nÄgot vidare. Eller alls, för den delen.

Nja, men vi fÄr vÀl se hur jag gör dÄ. Reason Àr faktiskt rejÀlt bra för en inbiten trackare som mig. Ska se om det eventuellt gÄr att köra genom CrossOver eller VMWare och köra virtualisering.

TrĂ€gen vinner 😆

• 3 veckor senare...
Moonshine (oregistrerad)
Postat

Har testat att köra Reason genom Crossover, och Ă€ven om installationen var jĂ€vligt petig (rutor som hamnade ovanpĂ„ varandra), sĂ„ gĂ„r det faktiskt behjĂ€lpligt. Man bör vara vĂ€l van vid Reason för de flesta ikoner Ă€r svarta eller grĂ„ rutor istĂ€llet för bilder, sĂ„ det gĂ€ller att veta vad som Ă€r vad. Men i övrigt fungerar det klockrent! Det Ă€ter förstĂ„s lite mer CPU nĂ€r man kör emulerat, men det GÅR.

HÄller redan pÄ med nÀsta projekt, nu i Linux.

Postat

Kul att du fÄtt igÄng Reason! Men ska jag vara petig sÄ stÄr förkortningen Wine för "Wine Is Not An Emulator" sÄ det Àr ingen emulering som försÀmrar prestanda men sÄnt kan ju bli av andra orsaker... Wine Àr helt enkelt ett försök att hÀrma Windows API men det behöver ju aldrig emulera hÄrdvara pÄ nÄgot vis.

Postat
  lundberg sa:
Wine Àr helt enkelt ett försök att hÀrma Windows API

Precis. Och man skall kanske lÀgga till att wine verkligen lever i ett rörligt-mÄl-land. De kommer för alltid att ligga efter sÄ fort som microsoft Àndrar nÄn del i API:t. Och det gör det rellativt ofta.

Moonshine (oregistrerad)
Postat
  lundberg sa:
Kul att du fÄtt igÄng Reason! Men ska jag vara petig sÄ stÄr förkortningen Wine för "Wine Is Not An Emulator" sÄ det Àr ingen emulering som försÀmrar prestanda men sÄnt kan ju bli av andra orsaker... Wine Àr helt enkelt ett försök att hÀrma Windows API men det behöver ju aldrig emulera hÄrdvara pÄ nÄgot vis.

ÅhĂ„, well, my bad then 😉

Hursomhelst sÄ fungerar det iallafall rÀtt bra. Lite pop och hack ibland och CPU anvÀndningen ligger en liten smula högre Àn om man kör det i Windows. Samt att jag inte kan anvÀnda mitt ljudkort fullt ut. ALSA klarar visst inte ASIO. Iallafall kan jag inte vÀlja ASIO lÀge nÀr jag kör i Linux. Men so what? Jag anvÀnder inte hÄrdvarusyntar eller keyboard, sÄ för mig gör lite latency ingenting egentligen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.