Jump to content
Annons

BosseL

Recommended Posts

Hej,

Jag kör med Cubase SX och undrar om någon har provat funktionen Cleanup någon gång? Är den pålitlig, känns lite läbbigt att låta programmet göra en automatisk upprensning.

När jag provar funktionen (utan att slutföra den med Delete) så visas en massa filer som har ändelsen .peak. Är det nån som vet vad det är för något? Är det bara ett "editerat avsnitt" av en wave fil?

/Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har använt den och använder den fortfarande när jag suttit och jobbat med ett projekt och gjort många omtagningar och tester. Efter man kört rensningen så får man ju en lista över filer som kan tas bort.

Min erfarenhet stämmer med den information som de ger i hjälpen; så länge man inte har flyttar runt eller döpt om filerna eller dess mappar så skall det inte vara några probs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör oxå med cleanup och det funklar perfekt.

Är det nån som vet om det funkar även om man har olika cpr-filer i samma map. Klarar den ändå av att rensa. Jag brukar nämligen spara olika versioner av samma låt..

Redigerat av sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör på samma sätt, och det har inte varit något problem. En projektfil är ju asossierad med olika audio/midifiler etc. och så länge man låter dessa ligga i cpr-filens undermappar (där de hamnar automatiskt) så skall det fungera fint även om du har flera projektfiler i samma arbetskatalog.

"Cleanuppen" kollar ju igenom de underliggande katalogerna (audio och edit) och jämför med cpr-filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har hållt på ett bra tag i Cubase SL nu utan att göra några Clean Ups, men jag är väldigt sugen på att testa. Tyvärr är man ju lite harig, jag har aldrig riktigt hajat var audiofajlerna hamnar eller vilka konstiga filnamn dom får. Minns från Cubasis när jag gjorde nån sorts rensning att plötsligt försvann audiosnuttar från helt andra låtar, men det här var pga taskig file/kataloghantering av mig; hade många låtar i samma katalog etc.

Så nu kommer frågan - vågar man? Jag har inte flyttat runt några kataloger och brukar bara ha en låt i varje, visst fån borde man väl slå till och rensa upp lite? Gärna fler erfarenheter från er andra! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla först och främst i audio pool på projektet och försäkra dig om att alla ljudfiler pekar till den katalog ditt projekt använder. Gör sedan en säkerhetskopia av katalogen. Tryck på "remove unused media", töm papperskorgen i Cubase och prova spela upp projektet. Skulle något gått fel kan du kopiera ljudfilerna från den mappen du säkerhetskopierat för att återställa dem. Observera att det allra viktigaste i hela processen är att man försäkrat sig om att alla filer som ingår i projektet ligger i samma katalog så att man inte tar bort filer som ej skall tas bort.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...