Jump to content
Annons

När används bmp resp jpeg?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Är det inte så att man ska spara inscannade bilder som minneskrävande bmp om man vill skriva ut dem på en bra skrivare sedan med bra resultat och man sparar bilder som resurssnålare jpeg om de ska visas på bildskärmen i bildspel eller på Internet?

🙂

telefon//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bmp ær en fil i okomprimerad form medan jpg ær komprimerad. Sen sker komprimeringen i olika grader. En modern digitalkamera sparar t.ex. bilderna i jpg, sen kan du ju sjælv avgøra hur aggressiv kompressionen ska vara. Kør du med låg kompression så kan du utan tvekan komma undan med att spara inscannade bilder i jpg.

mvh

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Så om vi inte vill ha med kompression att göra (vem vill det?) och vill ha så proffsigt utskriven bild som möjligt, då är det bmp vi ska använda!? Som jag trodde m.a.o. Typ, man kan köra in bilder på flera tusen dpi...

Och sedan för nätet kan det räcka med jpeg och 150 dpi för bilder väl?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

alla bilder på skärmen visas i 72dpi.

för trycksak; skala 1:1 typ 250-300 dpi.

ska man skala upp en bild måste man hålla det i åtanke när man skannar in.

t.ex: om man har en bild på 100 dpi; skalar upp den till dubbla storleken (xx pixlar höjd och bredd)så sjunker dpi till hälften.

har du ett passfoto och vill trycka den som A3 affisch så behövs en större dpi vid inskanning.

bmp/psd/pct är okomprimerande/oförstörande filformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Yes, då vet jag att jag tänkte rätt från början!

M.a.o. ska jag alltid scanna in och välja bmp med så stor upplösning som möjligt för cd-häften, affischer o.s.v.

Jpeg är schysst för Internet och bildspel.

En viktig sak att tänka på är att om man scannar in med för hög dpi så kan det hända att det fallerar på internminnet. T.ex. så skulle jag scanna in en del av ett vanligt 15x10 cm foto och valde då ut en ruta på 13,5x9 cm av fotot. Sedan satte jag dpi:n på 19200. Då gick storleken på RAM som krävdes upp till 1,17 GB.

Sitter man då med 512 Mb (eller 1,024 GB) så funkar det inte!

:rolleyes:

cous-cous, rostbiff, hawain sour sås, wokgrönt//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en liten grundregel om JPG och GIF - Ritade bilder (som man ritat i datorn med lite färger) ska man alltid spara i GIF - eller rättare sagt PNG då gif är ett reggat märke och png är gratis. Inscannade kort med mycket färger gör sig bäst i JPG.

Scannade saker brukar jag köra i TIF för att inte tappa information, för att sedan konvertera om till jpg om jag ska lägga ut det på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...