Exaroz (oregistrerad) Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Hur länge har du sysslat med musik produktion? Jag har sysslat med det i ungefär 1 år.
drloop (oregistrerad) Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Eehh, hrrmmm, beroende på hur du menar musikproduktion. Men skrivit låtar och lirat in dem. Sedan början av 80 talet... det blir få se nu, öööh typ 25 år? Huh!
Exaroz (oregistrerad) Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Jag menar hur länge man har gjort musik, spelat in, mixat.... med mera
Assar Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 (redigerat) Spelat och gjort musik sen 1973. I dator sen 2004. Edit: Tascam Portastudio under 80-talet. *nostalgi* Redigerat 30 mars 2007 av Assar
drloop (oregistrerad) Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Jag menar hur länge man har gjort musik, spelat in, mixat.... med mera Då är det sedan tidigt 80 tal. För mig är producera mer en term av att ha producent rollen med sina egna eller andras verk...
drloop (oregistrerad) Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Spelat och gjort musik sen 1973.I dator sen 2004. Edit: Tascam Portastudio under 80-talet. *nostalgi* Vem har inte kört en 244a? Gud vad jag hatade filtren i 244. Fick aldrig ordning på dem. Nu kanske man hade uppskattat att ha två semiparametriska eq istället får hi and low eq 🙂
Hellpig Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Körde med porta i början av 90-talet. Skaffade ljudkort o 'digitala inspelningsmöjligheter' omkring '04.
KillwithSkill Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 (redigerat) Började smått klinka 1977, spelade in på kassett Lånade fyrkanalare några år senare Rullband i början på 80-talet Sen kom atari och notator i sync med rullbandare Sen kom Tascam mixerbord med midi, midimute, progchange mm med notator i sync med rullbandare. Sen PC och Soundblaster Live Sen PC och M-Audio i tre olika konstallationer. Sen Powermac G5 med Fireface Sen.. *hemligt* Men något som får hela hemstudiovärlden att häpna, hoppas jag! Edit: La till lite history Redigerat 31 mars 2007 av KillwithSkill
Claes Holmerup Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 Började spela bluesrock på högstadiet, i källaren hemma hos en av kompisarna. Det var väl typ snart 30 år sedan eller något sådant. Då spelade vi in på kassettband, gjorde nya pålägg genom att spela in både kassettbandet och det nya samtidigt. Wow, vilken ljudkvalitet det blev... 🙂 Sedan har det rullat på, men portor från Yamaha och Tascam, rullbandare från Fostex, synkad med Atari ST. Sedan blev det Atari Falcon med hårddiskinspelning. Sedermera PC med RME ljudkort och Cubase, som tveklöst har gett det bästa ljudet hittills (ja - rullband ÄR väldigt överskattat...).
musik (oregistrerad) Postat 30 mars 2007 Postat 30 mars 2007 (redigerat) Hej! Jag började spela in redan INNAN jag började på lågstadiet!! TILLÄGG: Det har gått via monofoniska kassettbandare med inbyggd högtalare till monofonisk kassettradio med inbyggd kondensatormik med värsta klickljudet (kallades fint för automatisk anpassning av ljudvolym in haha...), till inspelning på kassettdäck och Sony stereomik. Allt dittills live utan pålägg. Med en Yamaha MT2X portastudio gick jag/vi över till flerspårsinspelningar och effektpålägg med multieffektprocessor. Nu talar vi sent 80-tal. Därefter dröjde det till 1999 och pc-inspelning (ljudkort Turtle Beach Pinnacle Digital, mjukvara: Digital Orchestrator Plus, separat SCSI-III UltraWide HD på 2.1 GB för 5 papp). 2005 gick jag över till PC på laptop (ljudkort E-mu 1616 och mjukvara, bl.a. Cubase LE, separat Combo-FW HD på 250 GB för 1.6 papp). Tiderna ändras... 🙂 lilla prestigekalendern//:musik Redigerat 31 mars 2007 av musik
Assar Postat 31 mars 2007 Postat 31 mars 2007 /.../ Det har gått via monofoniska kassettbandare med inbyggd högtalare /.../ Ljuva minnen ... När jag köpte min första elgitarr (4:e klass - 1972) så kopplade jag in den i mick-ingången på skolans rullbandspelare (Tandberg). Jävlar vilken symaskinsdist man fick när man skruvade upp volymen! En klasspolare tjatade till sig en egen gitarr och en annan klasspolare fixade ett trumset (virvel, hi-hat och liten cymbal). Sen var det första bandet på plats ... 🙂
musik (oregistrerad) Postat 31 mars 2007 Postat 31 mars 2007 När jag köpte min första elgitarr (4:e klass - 1972) så kopplade jag in den i mick-ingången på skolans rullbandspelare (Tandberg). Jävlar vilken symaskinsdist man fick när man skruvade upp volymen! Jepp. Det var exakt så jag gjorde med min ClearSound (SG-Kopia) och tillika första elgitarr rakt in i mitt Sony TC-U2 kassettdäck. Det pajade. Såklart. 🙂 :musik
Claes Holmerup Postat 31 mars 2007 Postat 31 mars 2007 (redigerat) Min första elbas var av det totalt okända, men billiga märket Opus - och jag sneglade länge och väl på Aria-elbasarna, eftersom Jonas Hellborg fanns med i reklamen för dem... Nästa bas (flera år senare) blev en röd Rickenbacker 4001 - och för att kunna fortsätta spela om en sträng small av under en livespelning (det var mycket slapbas på den tiden, så G-strängen levde ett farligt liv om det blev lite för livligt spelande...), så köpte jag en svart Rickenbacker 4001 också. För att kunna ha lite olika sound, så köpte jag senare även en svart Yamaha-bas (som jag alltid glömmer modellbeteckningen på...). Numera har jag bara mina två svarta basar kvar - för jag tyckte att det var lite overkill att ha 3st basar när jag inte längre spelar med något band och inte planerar göra det framöver heller... 🙂 Min första basförstärkare var helt hemmabyggd. En hornlåda med 12" bas och en topp till den med ett mellanregister. och ett diskant-horn. Förförstärkare och slutsteg var också hemmabyggen, så folk som frågade vad det var för någon basanläggning jag hade, blev mäkta imponerade... 😛 Senare köpte jag en Peavey Centurion topp och en Peavey 2*15" baslåda - som hängde med i väldigt många år utan att någonsin bråka på något sätt, tills vi lade ner det sista bandet. Redigerat 31 mars 2007 av Claes
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.