Jump to content
Annons

Jag vill skapa musik med en linuxdator som grund


whoshares

Recommended Posts

Jag har en linuxdator som jag vill börja skapa musik på. Inväntar just nu med spänning Ubuntu studio =)

Vad rekomenderar ni för ljudkort (vill helst ha externt ifall jag beslutar för att byta till laptop)?

Jag vill ha tips på ett billigt midi-keyboard som jag kan lära mig spela piano på. Kollade lite på en Korg K49 eller K61. Någon som vet något om dem?

Vad behöver jag egentligen för något för att spela in sång och min akustiska gitarr? En mic förstår jag, men mer? Har sett att det finns akustiska med mick också. Hur är det att spela in direkt från den? Någon som har erfarenhet?

Har ingen förstärkare till min elgitarr nu. Hur fungerar en Line6 pod eller V-amp 2 egentligen? Hur tycker ni att jag borde göra för att spela in med den? Och låter det verkligen bra?

Tänkte i framtiden investera i en elbas också. Finns det något liknande som pod och v-amp fast till bas?

Och slutligen trummor då. Har inget trumset och kan inte ens spela trummor. Går det på något enkelt sätt att göra trumslingor i linux?

Jag har tyvärr inte allt för mycket pengar att lägga ut så jag uppskattar tips på inte allt för dyra saker.

Tack på förhand och jag hoppas på bra svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Vad gäller trumprogram finns Hydrogen, och allt som ska finnas till Ubuntu Studio finns redan i vanliga Ubuntu i skrivande stund. Det som saknas är en Linux-kärna som är anpassad för låg latency och ljudproduktion.

Det är svårt att rekommendera ljudkort och liknande, eftersom det kan vara en del handpåläggning för att få ljud i Linux att fungera tillfredsställande. Det beror lite på vilken erfarenhet man har osv.

lundberg som dyker in då och då, har ett M-Audio USB Mobile Pre vilket han säger fungerar utmärkt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...