Jump to content
Annons

Elektroniskt


Warmachine

Recommended Posts

Tja Alla glada !

Jag vill inrikta mig i en genre som kallas Hardstyle , men måste dock lära mig grunderna först innan jag börjar gå in på de lite större sakerna ..

Något tips om vart jag kan hitta grunder till elektronisk musik i reason ?

Ha det ! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okey.

Skall vara ärlig: Jag vet inget alls om dena genre, men CloudSurfer är mkt duktig på detta.

Men, som med all annan musik så gäller det att du lyssnarindig på musik som liknar den du vill skapa.

Studera hur spåren är uppbyggda, vilka typ av ljud som andvänds.

Sedan kommer den bistra sanningen som lyder: Övning och åter igen övning.

Det spelar ingen roll alls vilket program du andvänder och det fins nog inga direkta riktlinjer hur du skapar en viss typ av musik med ett visst program.

Om du sedan tidigare vet hur reason funkar så har du ett försprång, men du kommer ändå att få tillbringa mkt tid med att ratta ljud på modulerna i reason tills du fårtag på rätt ljud.

Visst fins dt färdiga ljud att köpa men det är lixom som att knulla med gummi på nått vis.

Lyckatill !

// Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Okey.

Skall vara ärlig: Jag vet inget alls om dena genre, men CloudSurfer är mkt duktig på detta.

Men, som med all annan musik så gäller det att du lyssnarindig på musik som liknar den du vill skapa.

Studera hur spåren är uppbyggda, vilka typ av ljud som andvänds.

Sedan kommer den bistra sanningen som lyder: Övning och åter igen övning.

Det spelar ingen roll alls vilket program du andvänder och det fins nog inga direkta riktlinjer hur du skapar en viss typ av musik med ett visst program.

Om du sedan tidigare vet hur reason funkar så har du ett försprång, men du kommer ändå att få tillbringa mkt tid med att ratta ljud på modulerna i reason tills du fårtag på rätt ljud.

Visst fins dt färdiga ljud att köpa men det är lixom som att knulla med gummi på nått vis.

Lyckatill !

// Thomas

Som att k...... med gummi.

Det viktiga är väl att få spela musik.

Att mecka ljud tar lång tid, hittar man bra presets så kör man på det eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Jag håller själv på med hardstyle, och har hållt på med det lika länge som jag har användt reason. (ca 1år)

Grunderna för hardstyle är en hårdkick och en lead.

Så vad du borde börja med är att experimentera fram Ljuden, för att senare bygga på.

Använd redrum för trummor.. Lägg på Eq och reverb på kicksen så får du ett tyngre ljud

För att få fram en lead: använd malström. Ha Sawtooth16 på båda osc, vrid motion på ca 20. Så hör du att det börjar likna något :rolleyes:.

Sen får du leka runt! Fråga på forum (inte alltid man får dom svar som man önskar sig 😱)

Förövrigt så är Reason perfekt för hardstyle!

Lycka till

Redigerat av depp
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller själv på med hardstyle, och har hållt på med det lika länge som jag har användt reason. (ca 1år)

Grunderna för hardstyle är en hårdkick och en lead.

Så vad du borde börja med är att experimentera fram Ljuden, för att senare bygga på.

Använd redrum för trummor.. Lägg på Eq och reverb på kicksen så får du ett tyngre ljud

För att få fram en lead: använd malström. Ha Sawtooth16 på båda osc, vrid motion på ca 20. Så hör du att det börjar likna något 😛.

Sen får du leka runt! Fråga på forum (inte alltid man får dom svar som man önskar sig 😄)

Förövrigt så är Reason perfekt för hardstyle!

Lycka till

Reason är för övrigt perfekt till mycket mer. :rolleyes:

Att göra hardstyle med det känns nästan som att snyta sig i sidenlakandet. 😛

Nä men allt bitchande å sido, det som gör dig lycklig...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
  • 1 månad senare...
De som kan gör presets, de som inte kan använder dem.

så sant.

rätta mig om jag har fel men jag har för mig att moderator oldsberg skrev i ledaren i ett nummer att "mallar" skulle bli den nya stora grejen.

själv har jag dåligt med tålamod och orkar inte sitta med en o samma låt mer än några timmar. sen kastar jag skiten åt helvete för att

jag är trött efter att ha hört på samma basgång och melodier för länge.

min högsta önskan vore att ha färdiga mallar typ: dra igång reason eller whatever. öppna "deadmou5se"-mallen. gött! färdig setup med mastering

och mixning fixad. allting "bajtat" och klart. "crisp on the record"-sound direkt. bara att skrida till verket och sätta igång med det som är roligt: göra musik.

fan vad tråkigt att det tekniska ska sätta stopp för kreativiteten (ja jag vet, den kan vara lika stimulerande för kreativiteten också, men inte i mitt fall...)

nej, sen finns det ju inga genvägar etc. men tro fan om inte det hjälper en bit på vägen att ha det lite förspänt...

man kanske till och med skulle ha mallar för ett "låtarrengemang". typ färdiga build-up och break mönster bara att stoppa in dina egna basgångar, melodier, stabs osv

och hit play! fan vad fint det hade vart. sen kan man ju bara generera lite syntslingor med diverse random-funktioner så behöver man inte ens göra det jobbet =)

förresten. jag skulle hemskt gärna plugga reason på kvällstid. finns det någon högskola som erbjuder en distanskurs?

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man proddar utifrån en given mall så försvinner ju halva poängen med komponeringen tycker jag. Hur kul blir det om all musik följer standardformulär 1a. Astrist om du frågar mig. Själv har jag inga problem med att sitta en vecka eller 2 med samma produktion så länge det går åt rätt håll men det är väl personligt iofs. Jag tycker en stor del av skapandet är själva arrangemanget och hur man kan ändra utvecklingen av en låt genom att arrangera om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kul blir det om all musik följer standardformulär 1a. Astrist om du frågar mig.

gör den inte redan det? =)

ta en titt i forumet till exempel. det finns ju en och annan tråd i stil med "hur skruvar jag till detta ljudet med denna artisten?"

förstår vad du menar, kanske inte så bra för mångfalden... men det kan ju vara bra att utgå ifrån något och tweaka till ett eget sound utifrån det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...