Jump to content
Annons

Ge gitarrlektioner vitt.


Tophe

Recommended Posts

Har någon lite tips angående detta?

Jag är utbildad och behörig gitarrpedagog och får ofta förfrågningar om att ge privatlektioner. Jag har gjort det tidigare.. svart såklart... men nu vill jag börja göra det lagligt och "på riktigt"

Men...

Hur ska jag bära mig åt för att ge privatlektioner i gitarr, helt vitt. Utan att ta ut ockerpriser och ändå tjäna något alls på det? Hur gör ni? Kan jag skatta enkelt utan att ha firma?

Och jag understryker att svart betalning är inte ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir nog svårt att ha en sådan verksamhet och samtidigt kunna erbjuda någorlunda konkurrenskraftiga priser.

Om du skulle driva verksamheten som en enskild firma behöver du lägga på mer än dubbelt så mkt av vad du vill ha ut i lön, för moms, skatt och sociala avgifter. Dvs. vill du ha ut 200 kr för en lektion får du sälja den för 500 kr.

Om det inte är så stor verksamhet finns ev. möjligheten att ha det som "hobby", och då kanske det går att komma undan lite billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt enkelt är det inte.

Enskild firma behöver du registrera, därefter ansöka om F-skattsedel. Det är en hel del blanketter. Därefter måste du föra bokföring över intäkter och kostnader.

Skatt och moms betalar du med F-skattsedel i förskott varje månad. Deklaration gör du som bilaga till självdeklarationen vid årets slut. Det är skillnaden mellan moms in och ut som du skall betala (eller få tillbaka i vissa fall). Därefter är det firmans vinst som skall beskattas.

Hos skatteverket finns en hel del info - sök på Starta eget.

Nyföretagarcentrum har också en hel del bra info.

Till en början blir man inte förvånad över att vanligt folk avstår och hellre tar pengarna svart, det är mycket att hålla reda på. Riktigt så besvärligt som det verkar är det inte, men det tar en stunds fixande.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Frilans Finans är en sida som verkar vettig, men jag har inte testat den själv. Har dock tänkt göra det vid tillfälle.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...