Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Extremnoob på att spela in musik, har spelat gitarr i fem år men aldrig riktigt spelat in ordentligt. Jag har spelat in i Audacity och då pluggat gitarr -> distpedal-->ljudkort. Det låter väl sådär för ljudkortet är ganksa dåligt har jag för mej. MEN det är inte det som är det stora problemet; problemet är att det blir latencypå inspelningen, vilket gör det väldigt svårt att lägga stämmor eller solon ovanpå varann då det är väldigt svårt att komma i rätt takt. Jag har även köpt ett billigt MIDI-keyboard som jag sitter och lattjar med, samma problem där.

Så, till frågan: Hur minskar jag latencyn så mkt som möjligt? antar att inställningarna är kass, men eftersom jag inte vet något om det så vänder jag mej till er.

Jag använder mej av Reason 3.0 nu och det är där jag behöäver hjälp med inställningarna (tror jag).

Det här blev väldigt virrigt känner jag, hoppas att ni fattar...

Ljudkortet är ett Creative SB X-Fi Audio [A-800]

Annons
Postat

Det viktigaste är att kontrollera att du har ASIO-drivrutiner till ditt ljudkort. Om du inte fick sådana med direkt till det så kan du prova att använda ASIO4ALL-drivrutinerna. Gör en sökning efter det här på forumet så kan du säkert få lite mer info.

/H.

Postat (redigerat)

det tackar jag för, tankade ner drivrutinerna och installerade dem, hur gör jag nu? 😛

EDIT: Jag gick in i preferences och minskade Buffer Sizen ganska rejält, jag hörde ingen ljudskillnad och keyboardet svarade mkt snabbare. Är det bra? 😕

Redigerat av bergström
thrinithan (oregistrerad)
Postat
det tackar jag för, tankade ner drivrutinerna och installerade dem, hur gör jag nu? 😛

EDIT: Jag gick in i preferences och minskade Buffer Sizen ganska rejält, jag hörde ingen ljudskillnad och keyboardet svarade mkt snabbare. Är det bra? 😕

Då verkar det ju som att du lyckats 😛 Tänk bara på att extremt låg buffer size kan ge sprakande och knäppande ljud. 128 kör jag med men 256 brukar också funka bra utan alldeles för hög latency

Postat

nu navänder inte jag reason så jag vet inte om detta tips hjälper där..

men jag jobbade ihop med en tjej över internet tidigare

som hade ett soundblaster live ljudkort..som inte klarade att synka

för att det inte hade något asio stöd..

men det gick att fixa med KX drivrutiner!

de finns här: http://kxproject.lugosoft.com/down.php?language=en

de var lite pillrigt att konfigurera dem,men det fanns massor av hjäkp & guider

att ta till..och det här var länge sedan..antar att de blivigt lite användar vänligare nu!!

fast asioforall kanske är samma sak...jag känner inte till dem!

lycka till!

😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.