Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Vi ska spela in en cover imorgon av Over the hills and far away (Gary Moore/Nightwish) och jag ska nu försöka få fram ett liknande ljud på min synt (Roland XP30) som Tuomas i Nightwish använder i låten och liknande ljud som är i Garys version. Tyvärr hör jag inte riktigt vad ljudet består av förutom då fiol eller nåt...så om någon kunde hjälpa mig med det här skulle det vara topp 😲

Annons
Postat

Är det inte fiol och elgitarr? Jag gjorde en plojversion av den med Hyoersonic, då dubblade jag nåt distat sololeadguitarljud och fiol och det faktiskt rätt likt 😲

Postat (redigerat)

Det är en fiol som dominerar till vänster och nåt pipliknande till höger, antagligen uilleann pipes. Åsså distgura ovanpå förstås 😲

EDIT: Pratar om originalet. Har inte hört den med Nightwish.

Redigerat av Linkowich
Postat
Det är en fiol som dominerar till vänster och nåt pipliknande till höger, antagligen uilleann pipes. Åsså distgura ovanpå förstås 😲

Jag pratar om båda: det är ungefär samma ljud i båda versionerna.

Postat
Det är en fiol som dominerar till vänster och nåt pipliknande till höger, antagligen uilleann pipes. Åsså distgura ovanpå förstås 🙂

Vad för Uilleann pipes?

Postat (redigerat)

Irländsk säckpipa. Spelas ibland utan borduner, alltså bara melodi.

EDIT: Lyssna tex på Bill Whelan - Caoineadh Cu Chulainn. Grymt spel på uilleann pipe där.

Redigerat av Linkowich

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.