Jump to content
Annons

Proffs nivå eller konsument nivå

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

jag har en liten fråga.

vad är skillnaden mellan proffs nivå eller konsument nivå?

Jag kör 2st RME Hammerfall LE PCI kort och creamware a16 ultra (på konsument nivå) ut till ett analogt bord Mitc EX series.

Vad behöver jag för utrustning för att köra +4 dBu nivå? man kan ställa om ad omvandlarna till +4 dBu om man vill. men hur fungerar det.

BOrdet vi har är inte balancerat.

MVH

Poncho

Redigerat av nickponcho
Annons
Postat

Det vanligaste är att man använder +4dB nivå när man kör balanserat - och -10dB nivå när det är obalanserat. Det hänger egentligen inte ihop per definition, men det är vanligast att det är så.

Om du har en burk som skickar ut +4dB nivå till en bruk med -10dB-ingång, så kommer du att få distorsion - och om du kopplar en burk som skickar ut -10dV nivå till en burk med +4dB ingång, så kommer du att få onödigt mycket brus. Det gäller alltså att anpassa allting så att det är rätt nivåer överallt mellan de olika ut- och ingångarna.

Postat (redigerat)

Balancerad utgångar har 4dbu och ansluts med balancerade kontakter oftas av typen XLR eller bal. tele. Profissionell standard

-10dbv har oftast anslutningar med RCA, tele, osv.... Amatörstanda... nej vad säger jag, jag menar Konsument Hifi standard.

😲

Eftersom erat mixerbordet är obal. så är det -10dbv som ni ska använda.

Redigerat av 4Trax
nickponcho (oregistrerad)
Postat

ok vad bra tack för svaren

Postat (redigerat)

men på mitt ljudkort med banserade xlr ingångar och jag spelar in med kondensator, är kanske condenser det naturliga?😲

har och välja mellan det, +4 och -10

eller så är jag i helt fel sammanhang och cyklar!

Redigerat av mietek
Postat
men på mitt ljudkort med banserade xlr ingångar och jag spelar in med kondensator, är kanske condenser det naturliga?🥰

Spelar du in med mikrofon, så är det MYCKET lägre nivå det handlar om - och förhoppningsvis stängs eventuell fantommatnng av om man väljer de andra inställningarna... 😲

Postat
men på mitt ljudkort med banserade xlr ingångar och jag spelar in med kondensator, är kanske condenser det naturliga?😲

Hmm. Vad säger karln egentligen.

Har du en kondensator-mick behöver den troligen fantom-matning (48V). Dessutom skickar micken ut en mycket svagare signal, det är långt bort till -10/+4.

Gunnar

Postat

ah alltså så det är bara nivåer vi snackar om och ingen skillnad i kvalitet, för det kanske bara är att de olika inställningarna förinställer kortets mjukvarureglar på en annan nivå?

Postat (redigerat)

Hmm. Vad säger karln egentligen.

Har du en kondensator-mick behöver den troligen fantom-matning (48V). Dessutom skickar micken ut en mycket svagare signal, det är långt bort till -10/+4.

Gunnar

haha sa ju att jag kanske var i helt annat sammanhang och cyklade, jag har ju naturligtvis preamp, undrade bara om de olika inställningarna i kortet kanske bidrar till mer brus eller nåt, om man t.ex skulle ställa det på +4 och sedan anpassa preampens nivå efter det

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.