Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är ingen direkt höjdare på datorer och ska nu skaffa mig ett internt ljudkort. Jag oroar mig lite för hur jag ska få in det i datorn. Vart ska det sitta? Hur hittar man dit? Är detta nånting som alla kan göra eller behöver man vara expert? Har alla datorer utrymme för extra ljudkort? Min e nästan helt ny. Finns det nån internetguide eller nåt för hur man gör?

Tacksam för svar.

Annons
Postat (redigerat)

...och eftersom, vad jag kunde se ingen av de sidorna nämner skydd mot statisk elektricitet, så är det värt att understryka extra noga.

"Ladda ur dig" mot jord och använd ett antistatband som du sätter på handleden och kopplar till jord innan du rör vid ljudkortet (och innan du tar ut det ur den antistatpåsen det ligger i) eller någon del i datorn. Så här i vintertider med låg luftfuktighet är det extra viktigt. Och stå/sitt helst inte på matta/stol av syntetmaterial och med kläder av syntet, speciellt inte i kombination med ylletröja....

Detaljer på den här sidan:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?...9&skrivelse=220

Det finns många som tycker det här är oviktigt. Men det är också de som brukar komma tillbaka till affären med trasiga komponenter och hävda att "det var bara skitprylar det här"...

Redigerat av Violiner
Postat

Ett varningens ord ang. interna ljudkort, det är som bekant inte den bästa miljön för omvandlare etc inne i en dator full av hfi rfi och allt vad det heter i störningar och pci busstrafik som skramlar och sprakar för dig om du har otur, jag var tvungen att avjorda min dator på den tiden jag hade ett internt Delta 1010 lt, bytte snart till 1010 rack och vips var alla problem borta (detta på Luthmans inrådan, de medgav att det fanns brister i lt modellen när jag krävde support och svar...)

Ett pci-kort---Lynx Two, skall tydligen vara så pass välbyggt/avskärmat så att man inte behöver oroa sig för detta, kostar dock lite mer än de vanliga budgetmodellerna och låter därefter också vad jag har hört/läst!

😉

Postat
Ett varningens ord ang. interna ljudkort, det är som bekant inte den bästa miljön för omvandlare etc inne i en dator full av hfi rfi och allt vad det heter i störningar och pci busstrafik som skramlar och sprakar för dig om du har otur, jag var tvungen att avjorda min dator på den tiden jag hade ett internt Delta 1010 lt, bytte snart till 1010 rack och vips var alla problem borta (detta på Luthmans inrådan, de medgav att det fanns brister i lt modellen när jag krävde support och svar...)

Oj! Detta var nytt för mig.

Sitter med två 1010lt i truminspelnings-studion och ett audiophile 24/96 här hemma.

Detta får man hålla utkik efter, men om man inte har märkt något hittills så kanske det inte är någon fara?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.