Jump to content
Annons

Di-box


Hanse

Recommended Posts

Är ganska färsk på inspelning. Vad är att rekommendera om man skall plugga in elgitarren i datorn? Får man sämre ljudkvalité om man skulle använda en DI-box istället för en preamp? Nu kör jag från förstärkarens "Phones" uttag och in i ljudkortet, men det låter skit.

Redigerat av Hanse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa för att lajna gitarr till datorn är att använda en POD eller V-amp eller liknande. Alternativt så kan du micka förstärkaren, men då behöver du preamp och mick.

På din förstärkare finns förmodligen ingen högtalarsimulator på hörlursutgången. Det blir då väldigt surrigt ljud, särskilt med dist.

/Fralle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för tipsen. Någon som har någon erfarenhet av DI-boxar runt 400-700 kronors klassen, vilka som är att föredra? Eller kan man få en hyfsad nybörjarmick för det priset?

Redigerat av Hanse
Link to comment
Dela på andra sajter

För 700 börjar det närma sig riktigt intressanta saker som håller över det absoluta nybörjarstadiet. Flera klassiska arbetshästar som SM57 och så ligger runt tusenlappen eller strax över. Jag köpte en helt ok stormembransmick för en tusenlapp och en billig preamp. Det funkar jättebra, men: Soundet blir ändå aldrig bättre än din förstärkare. Har du en superstärkare så är det bara att köra på. Vissa burkar med coola ljud som simulerar bra förstärkare är populära, men spelar du in med dessa kan du inte ändra soundet i efterhand. Hittar du däremot en trevlig (och hyfstat billig) plugg till ditt program kan du spela in och ändra t.ex. distmängden i efterhand beroende på hur låten förändras vartefter. Det tycker jag personligen är användbart för att slippa att spela om ett stycke för att ljudet i stärkaren inte är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en sketen Zoom 505:a. Kalas att göra ett bra grundljud med. Sen EQ:ar jag i sequenserprogrammet. Behöver inte vara några värstingprylar för att få till det. Försök låna hem lite prylar över en helg och prova innan du bestämmer dig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...