Jump to content
Annons

utrustning


alexfree

Recommended Posts

Hej!

Skulle gärna vilja veta vilka tips ni har när det gäller att köpa utrustning för studion, jag menar man hamnar ju lätt på några 10 000 om man vill köpa det man vill ha.

Att köpa kvalitativa produkter begagnad är en sak man kan göra för att hålla kostnader nere eller köpa produkter billigare för att de är på väg ut ur sortimentet kan också spara några 1000 lappar, så det skulle vara kul hur ni tänker när ni ska köpa nåt, men också hur ni håller eran budget tight!!

En till sak som jag ibland tittar på är demoex som man kan få rätt mycket billigare fast med samma garanti och ibland t.o.m. oanvänt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur jag håller nere kostnaderna...

Ekonomi

1. Försöker att bara köpa sådant som jag verkligen behöver. "behöver du verkligen det där, eller är det bara ett substitut för att du inte kommer på något vettigt att göra med allt det du redan har..."

2. Säljer sådant som jag inte behöver. "Behöver du verkligen din gamla POD och gitarrförstärkare och den där gamla bokhyllan..."

3. Handlar flera saker på en gång och håller mig till en affär för att få riktigt sjyssta priser. -Maila och begär offert, då ansträngeer de sig extra för att hålla nere priset, eftersom det annars går till någon annan affär.

Inställning

4. Påminner mig själv om att jag varken blir bättre på att sjunga eller spela, bara för att jag köper en dyrare mikrofon... 😆

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Andreas:lät bra, oftast köper man mycket men säljer sällan.....hur mycket tror du man kan spara om man handlar allt i samma affär!?

Roquefort:vad menar du med trimmad?

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man en bra lokal affär så kan man spara mycket på att handla där. JAg får nu mera ofta runt 25% på mina grejer. Annars kan det ju vara bra att ha koll på special erbjudanden.

Edit: ibland stavar man mer fel än vanligt. Kanske inte så kul om det står runk i stället för runt

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp BEGAGNAT, bästa rådet för plånboken.

Köp hellre begagnade kvalitetsgrejer än nytt skräp.

Ta reda på vad du behöver, jämför olika produkter i tester..

ex. lyssna på Claes mik-test. 😆

Jag köpte exempelvis häromdagen ett komplett trumset för 1500:-

Ett Tama Rockstar DX med bl.a en A Zildjian Rock Ride 20".

Detta hade stått i 5-6 år, super dammigt,

hämtade det ute hos personens mamma & pappa så det var schyssta grejer.

trumskinnen var aldrig bytta, plast satt kvar på baskagge pedalen(kulan).

Fett var kvar i gängorna mm.

Det jag har köpt till min hemstudio (hårdvara) är

Nytt:::

Shure SM57 + M-Audio Delta 1010LT + Tapco S5 (monitorer) + kablage

Beg:::

RÖDE NT3a, Studio Projects B1, Mackie 1202 mixer, Trummor mm.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andreas:lät bra, oftast köper man mycket men säljer sällan.....hur mycket tror du man kan spara om man handlar allt i samma affär!?

Ja du, det vet man ju egentligen inte helt säkert, men om man jämför med att komma in som engångskund och handla ett par monitorer för 6000:- så kan man många gånger som återkommande kund få 20-25% rabatt(som alexfree), alltså, som trogen kund få ner monitorerna till runt 5000, speciellt om man handlar flera saker samtidigt.

Glömde en annan viktig sak innan: Se till att vara ordentlig påläst innan man börjar fundera på att handla! Som nybörjare gör man (gjorde jag) felet att handla saker som verkade bra, utan att egentligen veta om jag behövde det.

Det är ju faktiskt man själv som avgör vad som är bra (för en själv) och inte någon försäljare eller kritiker.

Begagnat KAN vara hur bra som helst oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mina Tanoy för 4000kr/paret. Har för mig att de låg på 3000kr st. Min stormenbranare fick jag för 1500kr istället för 2000kr.

Jag kanske skall skriva att jag handlat i samma afär sedan jag var 10 år eller nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jag håller nere kostnaderna...

Ekonomi

1. Försöker att bara köpa sådant som jag verkligen behöver. "behöver du verkligen det där, eller är det bara ett substitut för att du inte kommer på något vettigt att göra med allt det du redan har..."

2. Säljer sådant som jag inte behöver. "Behöver du verkligen din gamla POD och gitarrförstärkare och den där gamla bokhyllan..."

3. Handlar flera saker på en gång och håller mig till en affär för att få riktigt sjyssta priser. -Maila och begär offert, då ansträngeer de sig extra för att hålla nere priset, eftersom det annars går till någon annan affär.

Inställning

4. Påminner mig själv om att jag varken blir bättre på att sjunga eller spela, bara för att jag köper en dyrare mikrofon... 😎

Så sant som det är sagt av Andreas L.

När kreativiteten tryter så kommer prylnisse in och tar över... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina riktlinjer: =)

Försök att planera åtminstone i ett par veckor inför ett prylköp så du inte riskerar att ångra dig snart. Känner du till att produkten är utgående modell eller att ny version av programvara är på antågande kan det vara värt att vänta på denna. Nypriset för t.ex proffsversioner brukar vara konstant oberoende av vilken version det gäller.

Spontanhandla inte på Tradera, Blocket eller Vendolin (visst är det svårt) om du aldrig funderat på produkten tidigare. Det kan dock vara mycket smart att bevaka och "vänta in" en produkt som du länge tänkt på om du kan hålla dig.

Kolla utlandet. Själv köpte jag Cakewalk Home Studio 2004 XL (nytt) för cirka 800kr på www.amazon.co.uk jämfört med 2500kr hos svenska generalagenten!

Läs många användar-recensioner (kritiskt!!) om du inte har möjlighet att prova saken i fråga.

Ha i åtanke vad du skulle kunna få för saken om du planerar att snart sälja den, om den ens går att sälja!

Räkna inte med att få sålt datorkomponenter till annat än skitpriser förutom möjligtvis ljudkort.

PRUTA eller be att få frakten pröjsad, speciellt om du handla begagnat.

Telefonkontakt känns alltid bättre än e-post!

Köpare är oftast oseriösare än säljare när det gäller beg.prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...