Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 10 februari 2007 Postat 10 februari 2007 Hej! Har stött på en riktig återvändsgränd i mitt musikskapande. Ganska nyligen köpte jag ett nytt ljudkort (M-Audio Firewire Audiophile), av den anledningen att jag ville kunna spela in på 96 khz, samt ha fler utgångar än mitt gamla MobilePre hade. Till en början fungerade det hur bra som helst, men när jag började spela in grejer stötte jag på problem direkt. Det inspelade ljudet innehåller massa knaster och skit som jag inte vill ha. Har experimenterat lite och kommit fram till att knastret på inljudet enddast upträder då det går MIDI-ut signaler från datorn (använder endel hårdvarusynthar som får sina midi-signaler från datorn). Som sequenser använder jag Live 6. Jag har provat att ändra buffern för ljudkortet i lives inställningspanel, helt utan framgång. Har även provat att spela in ljudet i andra program, med endast live som midi-sequenser. Problemet kvarstår dock. Vad kan vara fel? Kanske måste jag köpa ett annat ljudkort, eftersom det verkar vara inkompatibelt med min dator...
4Trax Postat 3 mars 2007 Postat 3 mars 2007 ingen som vet? Nej, men prova ett annat sequencer program. Prova att koppla in kortet på en annan dator om du har tillgång till det. (se om kortet är def.)
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 3 mars 2007 Postat 3 mars 2007 Hm.. jo Cubase vill knappt ens prata med kortet. Hänger sig å buggar hela tiden.. det hände aldrig med mitt tidigare MobilePre.. Funderar på ett Echo Indigo I/0. Jag börjar misstänka att firewirebussen på min dator kan vara skadad på nåt sätt.. Men ska se om jag kan prova ljudkortet på annan dator..
ViktorDenStore Postat 3 mars 2007 Postat 3 mars 2007 Du funderar inte på att byta till mac? Det funderar jag på...
Mergel Kratzer (oregistrerad) Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Jo jag kör faktiskt mac. Nåt annat har aldrig varit ett alternativ för mig.. Men min mac börjar bli gammal och trött (PowerBook G4 1Ghz). Är rädd för att den ska sacka ihop vilken dag som helst. Börjar fundera över om det är något fel på buss-strömförsörjningen.. när jag körde USB-ljudkort och hade usb-klaviaturen ansluten till datorn samtidigt (och körde båda på bus-power) fick jag ibland upp rutan "not enough bus-power".. men firewiren är ju en egen buss så det borde väl inte vara några problem? Nu har jag fått problem med den optiska enhenen också. Kan varken bränna CD- eller DVD-skivor.. det går heller inte att läsa DVD-skivor. Endast CD. Hur märkligt som helst.. kan det ha med att den heller inte får tillräckligt med ström? Eller det kanske inte alls hänger ihop.. Jag hoppas PC-card-bussen funkar som den ska.. för nu är ett Echo Indigo påväg hem till mig.. Jaja.. lär väl bli en MacBookPro när jag får pengar. Dvs aldrig 😄
ViktorDenStore Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Vatusan kör du Cubase för då? Om du kör mac menar jag... 🙂 Logic måste väl vara betydligt bättre att köra på mac. Jag kör Cubase på min PC men på mac känns det väl mer naturligt med Logic(?). (eller Pro Tools! 😄) .Viktor
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.