Jump to content
Annons

Vad gör jag för fel?


El Hadji (oregistrerad)

Recommended Posts

El Hadji (oregistrerad)

Nu kan det hända att jag postar i fel forum, men eftersom problemet uppstår vid mixning av mitt projekt ställer jag den här: Jag har en låt skapad med VSTi:er i Sonar 6 PE. Jag vill justera nivåerna lite, för basgången ligger på tok för högt och vissa ljud lite för lågt. Jag justerar nivåerna mha "console-view" i Sonar. Problemet uppstår när jag drar ner nivån på kanalen där basgången ligger på så sätt att ljudet helt enkelt försvinner. På övriga kanaler kan jag justera ljudet både upp och ner utan att detta inträffar. Har någon en teori om vad det är som egentligen inträffar? Får tokspel på detta fenomen som förmodligen till 100% beror på min egen totala inkompetens... 😄

Obs: Det är troligtvis inte en systemfråga för CPU användningen ligger på maximalt 36% enligt Sonars prestandamätare och jag kan köra projektet med orginalnivåerna utan att det klipper osv. Drar jag ner volymen borde jag ju spara processorkraft. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
El Hadji (oregistrerad)

Har provat både att ändra på midispåret och på ljudkanalen med samma resultat. När jag är inne och mixar och lyssnar hör jag basen, men när jag sedan sparar projektet och skall lyssna igen är den helt väck... Kan någon vänlig själ utveckla det där med en gate som spökar? Är som sagt tämligen inkompetent inom detta område... 😏

Jo visst kan jag justera volymen från track-view, men jag tänkte jag skulle lära mig hur det funkar att göra det från console-view.

Redigerat av El Hadji
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar jag det rätt: Volymen försvinner HELT bara du råkar pilla på volymregeln i Console View? Och detta gäller INSTRUMENT-spåret? Och det går bra att pilla på volymregeln i Track View?

Det är ju skitskumt. Har du uppgraderat till 6.2?

Testa oxå att öppna ett helt nytt project med BARA den "sjuka" synten.

Jag har varit med om ett och annat buggliknande fenomen (t ex när jag öppnat project från någon annan, eller ett Sonar3-project i Sonar5), som liksom inte går att förklara. Då svär man och sparkar på däcken... och det hjälper ju inte 😏

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...