Jump to content
Annons

Är USB 2 dåligt?


ante_7

Recommended Posts

Annons
Öhh...nej.

Haha, klockrent svar. 😱

Asså, som med aaaaallt annat så finns det folk med dåliga erfarenheter och folk med bra erfarenheter. Att avfärda ALLA USB2.0-kort som dåliga tycker jag låter lite befängt.... Jag har ett ljudkort med USB2.0-interface och det har aldrig krånglat. Men, andra kommer att ge dig svaret att det krånglar som fan. Så... ehm... läs på och kolla runt.

Har du tittat på något speciellt kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

USB 2 ses generellt som det "sämsta" valet när det gäller ljudkort. Anledningen är att fördröjningen och belastningen på systemet är hög samtidigt som gränssnittet ställer till med mer problem än Firewire eller Pci.

Om du har ett val så är alltså firewire eller pci-ljudkort att föredra. Är du däremot låst till USB vilket kan vara fallet om du använder en bärbar PC så bör USB 1.1 vara att föredra. Observera dock att flera ljudkort anger USB 2 som gränssnitt när det i själv verket handlar om kompabilitet snarare än vilket gränssnitt som egentligen används.

Som fotnot kan det väl nämnas att när Digidesign byggde Mbox 2 valde de att använda USB 1.1 eftersom de ansåg att USB 2 inte fungerade tillräckligt bra för att strömma ljud.

On the USB1.1 vs. 2.0 issue, many older machines are USB1.1 only, and we didn’t want to make an inexpensive peripheral, but have users feel like they had to buy a new machine just to work with it. While it’s true that USB2.0 is faster than 1.1 (480Mbps vs. 12Mbps), it’s latency is actually worse in most cases, and for the requirements of a 2-channel device 1.1 is just fine. In fact we even managed to improve the simultaneous channel-count over USB1.1, and improve the latency compared to the Mbox 1, which was already one of the best in it’s class. USB2.0 is really not capable of streaming audio efficiently yet (hence the lack of USB2.0 devices in the audio space), and it would have increased the cost considerably, as would FireWire.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft möjlighet att testa E-MU 0404 USB. Men jag använder själv ett E-MU 1820m och gissar att 0404 är ett bra ljudkort. Var dock beredd på att du kommer att få jobba med lite högre fördröjning och att du dessutom inte kan belasta systemet fullt ut jämfört med ett liknande ljudkort som använder Firewire-anslutning.

Det kanske låter som att jag är helt emot USB-ljudkort. Men så är det inte, de har sina fördelar eftersom de är billiga, kan anslutas till vilken dator som helst och dessutom kan strömförsörjas med en bärbar pc för helt mobil inspelning. Däremot kan det vara bra att vara införstådd i de nackdelar som ljudkorten faktiskt har.

Link to comment
Dela på andra sajter

joo, förstår att det finns nackdelar med usb gentemot firewire, men å andra sidan hittar jag inte många kort som för övrigt verkar vara så pass bra för drygt 2000 kr...har ni något annat tips för ett kort runt den kostnaden som e bra får ni gärna tipsa mig!=) jag kommer spela in akustisk musik, sång å gitarr å behöver inte mer än 2 mick...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...