Dahla Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Jeg planlegger Ä kjÞpe nytt lydkort, men det er jo en jungel uten like! Har et budsjett pÄ inntil 10 000, hva ville dere ha kjÞpt? jeg bruker pc og cubase sx3. Et av kravene er at det er hvertfall er adat pÄ kortet. et av de tingene jeg har sett pÄ er presonus sitt firestudio, m-audio`s project mix, eller et motu. men hvordan er kvaliteten pÄ pre-ampene og slik pÄ disse? jeg tenker at skal jeg fÞrst kjÞper noe til 10 000 sÄ burde jeg finne noe som er bra...
basshole Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 RME Fireface 400 borde ligga runt 10 tusen Àven i Norge. Med lite tur kan du nog hitta ett Fireface 800 ocksÄ för samma slant.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 1100âŹ-1200⏠lĂ€r vara gĂ€ngse pris för FF800. Vad det Ă€r i ekorrskinn vete fan đ, men det Ă€r ju ett bra kort pĂ„ alla sĂ€tt uppmĂ€tt.
Linus Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Hvor mange kanaler trenger du? Mikpreamps? RME er et klokt valg, Digidesign Digi 002 er ikke feil đ
Dahla Postat 8 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 februari 2007 (redigerat) har faktisk vurdert digi002 med den command 8, men det fĂžles litt kljipt Ă„ bare bli lĂ„st om mot PT... kanskje jeg burde forsĂžkt PT fĂžrst? jeg er en trommis, sĂ„ jeg trenger en del pre-amper. sĂ„ det beste hadde jo vĂŠrt om det hadde vĂŠrt mulig Ă„ kjĂžrt flere kort sammen, eller eventuelt bygget pĂ„ med pre-amper over adat... og ekorrskinn?! đ Redigerat 8 februari 2007 av Dahla
Dahla Postat 8 februari 2007 TrÄdstartare Postat 8 februari 2007 Digi 002 blir ikke sÊrlig aktuelt etter at jeg har sÞkt litt pÄ google... vil ikke bytte ut noe i pc'en min kun for Ä tilpasse meg digidesign. vrient!
limpan666 Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Satsa pÄ RME Fireface 800 om du hittar ett bra begagnat.
Svarling Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Jag kör pÄ ett FireFace800, toknöjd! Men jag provade precis innan FireFace400 och var lika nöjd, utom det att jag behöver fler kanaler... men i ljudkvalitét Àr de nÀstan likvÀrdiga... SÄ FF400 funkar sÀkert utmÀrkt! Superenkel installation och bra support! Lycka till!
Baktakt Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Tjo, Varför sÄ viktigt med adat? Presonus Firepod (5500 sek)har ju 8st sjyssta micpreampar pÄ kortet...- bör vÀl rÀcka till o micka upp ett trumset! Annars kan du ju kedjekoppla 2st firepodar för att fÄ 16 preamps! Tjohopp!
basshole Postat 8 februari 2007 Postat 8 februari 2007 Baktakt sa: Tjo,Varför sÄ viktigt med adat? Presonus Firepod (5500 sek)har ju 8st sjyssta micpreampar pÄ kortet...- bör vÀl rÀcka till o micka upp ett trumset! Annars kan du ju kedjekoppla 2st firepodar för att fÄ 16 preamps! Tjohopp! Utan att vilja ge mig in pÄ nÄgon pajkastning; RME Àr helt enkelt bÀttre grejer Àn Presonus. Stadigare drivrutiner, bÀttre AD/DA omvandlare och bÀttre micpreamps. Enda nageln i ögat Àr att de RME-representanter som figurerar i deras newsgroup Àr riktigt tyskt tokdryga.
Dahla Postat 8 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 8 februari 2007 Takk for alle svar! đł Valget stĂ„r nĂ„ mellom disse to; RME FireFace 800 og Presonus Firestudio. Men jeg mĂ„ si jeg heller mot 800'en, av den enkle grunn av at alle anbefaler den! Kan vel ikke gĂ„ feil da... đ
Dahla Postat 8 februari 2007 TrÄdstartare Postat 8 februari 2007 (redigerat) basshole sa: RME Fireface 400 borde ligga runt 10 tusen Àven i Norge. Med lite tur kan du nog hitta ett Fireface 800 ocksÄ för samma slant. Ligger faktisk pÄ 8600kr i Norge. Har funnet et nytt 800 til 11 600kr ogsÄ... Firestudioen ligger pÄ ca 800 kr. Redigerat 8 februari 2007 av Dahla
Linus Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 (redigerat) RME HDSP9652 (PCI-kort) 3 x ADAT optical I/O 5 775 NOK M-Audio Octane 8 micpreamps + ADAT 6 142 NOK Nypris 11 917 NOK Prute ner til 10 000? Redigerat 9 februari 2007 av Linus
rainydays Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 basshole sa: Utan att vilja ge mig in pÄ nÄgon pajkastning; RME Àr helt enkelt bÀttre grejer Àn Presonus. Stadigare drivrutiner, bÀttre AD/DA omvandlare och bÀttre micpreamps. DetdÀr med stadigare drivrutiner hÄller jag faktiskt inte med om. Presonus drivrutiner Àr tokstabila. Annars hÄller jag med. DÀremot vet jag inte om jag tycker att deras ADC/DAC och preamps Àr sÄ mycket bÀttre som de kostar. Iaf inte för hem/projektstudion. För halva pengen som FF800 kostar fÄr du en Firepod med dubbelt sÄ mÄnga preamps. Skulle hellre lagt de pengarna pÄ mikrofoner isÄfall. But to each his own.
Dahla Postat 9 februari 2007 TrÄdstartare Postat 9 februari 2007 (redigerat) Linus sa: RME HDSP9652 (PCI-kort) 3 x ADAT optical I/O 5 775 NOK M-Audio Octane 8 micpreamps + ADAT 6 142 NOK Nypris 11 917 NOK Prute ner til 10 000? kanskje det er en bra lÞsning! med det kortet kan jeg altsÄ koble til for eksempel 3 stk octane? eller er jeg helt pÄ jordet? det virker jo som en bra vei Ä gÄ! men hvordan blir det det Ä koble til monitorer/lurar til det kortet? Citat för halva pengen som FF800 kostar fÄr du en Firepod med dubbelt sÄ mÄnga preamps.Skulle hellre lagt de pengarna pÄ mikrofoner isÄfall. jeg ser hva du mener... hmm....! Redigerat 9 februari 2007 av Dahla
Claes Holmerup Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 (redigerat) Dahla sa: Linus sa: RME HDSP9652 (PCI-kort) 3 x ADAT optical I/O 5 775 NOK M-Audio Octane 8 micpreamps + ADAT 6 142 NOK Nypris 11 917 NOK Prute ner til 10 000? kanskje det er en bra lĂžsning! med det kortet kan jeg altsĂ„ koble til for eksempel 3 stk octane? eller er jeg helt pĂ„ jordet? det virker jo som en bra vei Ă„ gĂ„! men hvordan blir det det Ă„ koble til monitorer/lurar til det kortet? HDSP9652 har 3st ADAT in och 3st ut - och Ă€ven S/Pdif in och ut (men inga analoga), sĂ„ för att fĂ„ ut ljudet, behöver du D/A-omvandlare ocksĂ„. SjĂ€lv har jag ett HDSP9652 - och mĂ„ste sĂ€ga att Total Mix (den inbyggda DSP-mixern) ger otroliga möjligheter. Det gĂ„r att monitorlyssna helt utan latency medan man spelar in - och man kan sĂ€tta upp sĂ„ mĂ„nga olika monitormixar som man har tillgĂ„ng till utgĂ„ngar - och routa signalerna hur som helst, skicka ut signalerna pĂ„ flera utgĂ„ngar samtidigt och stĂ€lla nivĂ„er pĂ„ allt, sĂ„ att alla utgĂ„ngar kan fĂ„ en helt individuell mix. Det Ă€r funktioner som mĂ„nga nog inte förstĂ„r hur anvĂ€ndbart det Ă€r, sĂ„ dĂ€rför nĂ€mner jag det nĂ€r detta kort nu diskuteras... Jag har en RME ADI-8 DS (8 analoga in och 8 ut), som jag kör in externa syntar genom och kör ut monitorlyssning genom, till hörlursförstĂ€rkaren. Ut till monitorerna kör jag med en Benchmark DAC1, men det gĂ„r förstĂ„s att anvĂ€nda tvĂ„ utgĂ„ngar pĂ„ ADI-8 DS ocksĂ„ om man inte Ă€r lika extremt kinkig med ljudet som jag... đ Du behöver alltsĂ„ en 2-kanalig D/A-omvandlare som kopplas pĂ„ S/Pdif utgĂ„ngen - eller en 8-kanalig D/A-omvandlare som du kopplar pĂ„ en ADAT-utgĂ„ng, sĂ„ har du löst lyssningen. Redigerat 9 februari 2007 av Claes
limpan666 Postat 9 februari 2007 Postat 9 februari 2007 Det finns ett RME Fireface 800 till salu för 9000:- pÄ Vendolin.se/annonsdirekt.se! Det finns i Göteborg.
Dahla Postat 10 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 10 februari 2007 Det blir en fireface pĂ„ meg, Tusen takk for alle svar! đ gleder meg som en unge til Ă„ prĂžve det... !! đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.