Jump to content
Annons

Dålig kraft i min Macbook! Går redan på knäna....


mowcheeba

Recommended Posts

Har senaste halvåret spelat in på en Ibook G3 900Mhz 640mb Ram och även om den inte orkat så där jättemycket så har det funkat att lära sig Pro Tools på. Köpte nu en Macbook 2ghz o 1.25Gb ram för att kunna spela in större projekt. När jag importerar gamla sessions inspelade på ibooken så är det inte så mycket längre jag kan gå innan Macbooken kroknar. När jag lägger till en baskanal med Ampeg basplugg och några pluggar på sångspåret så ber Pro Tools om att höja Buffer size. CPU mätaren står på en 50-70%.

Kan ju inte vara rätt, har sett jämförelser där en Macbook 2ghz anses likvärdig eller till och med kraftigare än en Pentium 4 3Ghz. Så vad är problemet?

Uppsättningen just nu är inte optimal med ett USB ljudkort och inspelning på interna hårddisken vilket jag förstår belastar processorn mer men det är samma uppsättning som jag hade med Ibooken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm något är det ju som är fel... vad har du för inställningar I playback engine...

H/w buffersize?

RTAS processors?

Cpu usage limit?

Att det är usb ljudkort har inget med det att göra, därimot inspelning på system disken är inte rekomenderat... Men tycker det låter kontstigt ämdå!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm något är det ju som är fel... vad har du för inställningar I playback engine...

H/w buffersize?

RTAS processors?

Cpu usage limit?

Att det är usb ljudkort har inget med det att göra, därimot inspelning på system disken är inte rekomenderat... Men tycker det låter kontstigt ämdå!!

Har provat alla inställningar. När jag ställer buffersize så att datorn orkar blir fördröjningen så kraftig att det blir omöjligt. RTAS processor har jag provat både 2 o 1, tyckte det blev bättre med 1 men jag kanske inbillade mig. Har ställt CPU usage limt till max 90%.

Vet inte vad problemet är?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan det vara pluggarna som inte är riktigt friska kanske?

Testa att byta ut pluggarna mot PTs egna.

När jag körde Logic på en Macbook pro så hade jag massvis med grejer samtidigt.

Den körde cirklar runt min PC med P4 3Ghz single core.

Så nåt med PT eller som ja misstänker en av pluggar är inte riktigt frisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu suttit lite med Pro Tools och det visar sig att det är bara problem vid inspelning. Uppspelning inga problem.

Med dessa inställningar (H/W Buffersize: 1024, RTAS Processors: 2, CPU Usage Limit: 90%)

kan jag dunka på nästan hur mycket som helst. Ampeg SVX på bas, Amplitube på två gitarrspår och en Massey THC Distorsion på sångspåret plus lite kompressorer. Ca. 8 kanaler totalt.

CPU mätaren landar på ca 50-60%.

Det är väl ändå okej? Med tanke på hur CPU hungriga pluggar jag lagt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu suttit lite med Pro Tools och det visar sig att det är bara problem vid inspelning. Uppspelning inga problem.

Efter lite lusläsning på apple store är min slutsats att du får problem vid inspelning eftersom du kör med en och samma hårddisk för in-/uppspelning och att det är just hårddisken som går på knäna vid inspelning, inte CPU:n.

Följande står att läsa på apple store under "Jämför teknisk info":

Hårddisk:

120 GB seriell ATA, 5400 varv/minut

Alternativ: Upp till 200 GB, 4200 varv/minut

Min rekomendation är att du skaffar dig en extern hårddisk (7200prm) där FireWire är att föredra (vet inte hur bra FireWire är om du kör med ett FireWire ljudkort men det borde inte vara några problem?) alternativt USB-hårddisk (lastar processor mer än FireWire) som du använder för inspelning/uppspelning i Pro Tools så borde du bli kvitt problemet vid inspelning 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan följande vara en förklaring. Använder du M-Powered eller LE? Om vi låtsas att du kör LE med Mbox 2, hittar vi följande:

På Digidesigns supportsidor (www.digidesign.com > Support > Support & Downloads > Pro Tools LE > Mbox 2, ser du en lista över "godkända" datorer. Välj där din Macbook och klicka på "Pro Tools LE 7.3 with MacBook".

Titta under Compatibility Alert, där ser du följande:

* Due to internal USB architecture issues on the MacBook, use of Digidesign, M-Audio, or third-party USB audio devices is supported on the front USB port only (the port farthest away from the screen).

* Use of such devices on the rear USB port is not advised because it may cause audio interrupts and/or dropped samples.

Alltså, använd inte usb-porten närmast skärmen för ett usb-ljudkort utan den som är närmast dig. Porten närmast skärmen används företrädesvis av hårdvarunycklar istället.

Motsvarande gäller även på Macbook Pro, och där ska man istället undvika usb-ljudkort på högersidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min rekomendation är att du skaffar dig en extern hårddisk (7200prm)

En extern firewiredisk ger inte bättre prestanda. Låt inte rotationshastigheten bedra.

HUH?

Man ska UNDVIKA att spela in audiofilerna på systemhd'n. Firewire är att föredra framför USB eftersom USB tydligen drar lite mer kraft av processorn.

Jag kör Audiofilerna på extern FW HD och ljudbiblioteken på extern USB HD.

Jag kör med en Macbook 2.0 Ghz, 2Gb intern minne, 100 Gb internHD. 300 Gb FW HD för Audiofiler, 500 Gb för synthbiblioteken.

Logicpro 7.2. Har även provat PT 7.3 och det rullar på väldigt bra. Jag ska dock påpeka att det inte rullade så smidigt med bara 1 Gb internt i Macbooken.

Kapaciteten påverkas oxo av hur mycket av intern HD'n som är kvar. Börjar du närma dej full HD så märker du oxo en försämring.

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Min rekomendation är att du skaffar dig en extern hårddisk (7200prm)

En extern firewiredisk ger inte bättre prestanda. Låt inte rotationshastigheten bedra.

HUH?

Man ska UNDVIKA att spela in audiofilerna på systemhd'n. Firewire är att föredra framför USB eftersom USB tydligen drar lite mer kraft av processorn.

Ja, FW är att föredra framför USB, det var inte det jag menade.

Vad jag menade är att den interna disken ger högre prestanda än en extern disk, oavsett om den externa disken har en högre rotationshastighet.

Men visst, har du lite minne i burken och den vill swappa mycket så stjäl det ju en hel del av prestandan och då kan det vara idé att spela in på en annan disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan följande vara en förklaring. Använder du M-Powered eller LE? Om vi låtsas att du kör LE med Mbox 2, hittar vi följande:

På Digidesigns supportsidor (www.digidesign.com > Support > Support & Downloads > Pro Tools LE > Mbox 2, ser du en lista över "godkända" datorer. Välj där din Macbook och klicka på "Pro Tools LE 7.3 with MacBook".

Titta under Compatibility Alert, där ser du följande:

* Due to internal USB architecture issues on the MacBook, use of Digidesign, M-Audio, or third-party USB audio devices is supported on the front USB port only (the port farthest away from the screen).

* Use of such devices on the rear USB port is not advised because it may cause audio interrupts and/or dropped samples.

Alltså, använd inte usb-porten närmast skärmen för ett usb-ljudkort utan den som är närmast dig. Porten närmast skärmen används företrädesvis av hårdvarunycklar istället.

Motsvarande gäller även på Macbook Pro, och där ska man istället undvika usb-ljudkort på högersidan.

Jag använder LE. Har också varit och läst lite på Digidesigns hemsida och fann då informationen om vilken USB ingång Mboxen ska kopplas in i. Mboxen sitter i den rekommenderade USB ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

mowcheeba!!

Det vore intressant om du kunde göra D-verb testet. Så man får en överblick av vad din dator klarar av... och så man kan jämföra med andra!

Gör så här: Skapa en ny session 24bit 44.1khz

Skapa ett mono audio spår och fyll alla fem inserts med mono D-verbs (digirack reverb som alla har)

Klicka på spår namnet så att det blir valt och tryck alt+shift+D för att duplicera spåret.

Håll på att duplicera spår tills cpu måstren går upp på rött.

ta bort d-verbs så att det precis går att spela upp!

Spela in en minut på alla spår ( håll ner alt när du klickar på rec för att rec enable alla)

Hänger inte datorn med så för du ta bort d-verbs tills du kan spela in en minut utan avbrott.

Räkna hur många d-verbs din dator klarar av...

har du pt 7.3 så stäng av "ignore errors during playback/record" I setup>playback engine

så att det blir rättvist ifall nån vill jämföra som inte har 7.3....

Min Laptop som är en centrino 1,7:a klarar exakt 35 d-verbs

Din dator borde kunna köra det dubbla.... Kolla!!!!

hör av dig ifall det är nått oklart!!

Link to comment
Dela på andra sajter

mowcheeba!!

Det vore intressant om du kunde göra D-verb testet. Så man får en överblick av vad din dator klarar av... och så man kan jämföra med andra!

Gör så här: Skapa en ny session 24bit 44.1khz

Skapa ett mono audio spår och fyll alla fem inserts med mono D-verbs (digirack reverb som alla har)

Klicka på spår namnet så att det blir valt och tryck alt+shift+D för att duplicera spåret.

Håll på att duplicera spår tills cpu måstren går upp på rött.

ta bort d-verbs så att det precis går att spela upp!

Spela in en minut på alla spår ( håll ner alt när du klickar på rec för att rec enable alla)

Hänger inte datorn med så för du ta bort d-verbs tills du kan spela in en minut utan avbrott.

Räkna hur många d-verbs din dator klarar av...

har du pt 7.3 så stäng av "ignore errors during playback/record" I setup>playback engine

så att det blir rättvist ifall nån vill jämföra som inte har 7.3....

Min Laptop som är en centrino 1,7:a klarar exakt 35 d-verbs

Din dator borde kunna köra det dubbla.... Kolla!!!!

hör av dig ifall det är nått oklart!!

Intressant. Hinner inte testa idag men ska försöka imorgon. Hör av mig om något skulle vara oklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort D-verb testet och Macbooken klarar 50 D-verbs utan några konstigheter. Provade att spela in en minut med 60-65 D-verbs och även om det går så är det med lite missljud i form av sprak. Glömde dock bort att lyssna på den inspelningen för att se om missljuden även spelades in.

Vad tror du om mitt D-verb test? Ser väl rimligt ut, kunde ha varit värre. Hade varit kul om någon med en Macbook 2Ghz 1Gb ram gjorde testet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort D-verb testet och Macbooken klarar 50 D-verbs utan några konstigheter. Provade att spela in en minut med 60-65 D-verbs och även om det går så är det med lite missljud i form av sprak. Glömde dock bort att lyssna på den inspelningen för att se om missljuden även spelades in.

Vad tror du om mitt D-verb test? Ser väl rimligt ut, kunde ha varit värre. Hade varit kul om någon med en Macbook 2Ghz 1Gb ram gjorde testet.

Ja det ser ju ok ut... jag gissade dock på en 60-70 utan problem men det kanske va att ta i...

Ja det vore intressant om fler kunde göra testet.... särskilt nån med en Mac Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort D-verb testet och Macbooken klarar 50 D-verbs utan några konstigheter. Provade att spela in en minut med 60-65 D-verbs och även om det går så är det med lite missljud i form av sprak. Glömde dock bort att lyssna på den inspelningen för att se om missljuden även spelades in.

Vad tror du om mitt D-verb test? Ser väl rimligt ut, kunde ha varit värre. Hade varit kul om någon med en Macbook 2Ghz 1Gb ram gjorde testet.

Ja det ser ju ok ut... jag gissade dock på en 60-70 utan problem men det kanske va att ta i...

Ja det vore intressant om fler kunde göra testet.... särskilt nån med en Mac Pro.

Kanske jag inte får ut full kraft ur processorn då jag har två olika minnen?(1x256mb 1x1Gb) Har hört att processorn jobbar snabbare med två lika minnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om pluggarna tar så mycket CPU, varför inte bara spela över dem till audio då? 😏😳 (Notera, jag använder aldrig pluggar)

En Cubase användare tipsade mig att spela in pluggen direkt på spåret men jag vet inte hur man gör. Kanske någon van PT användare här kan förklara hur man gör. Vad jag gjort är att jag markerar spåret och sen processar det med pluggen vilket är lite omständigt. Skulle vilja få pluggen med direkt på inspelning istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...