Jump to content
Annons

Bakgrundsmusik


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tycker inte om bakgrundsmusik.

Om det är bakgrundsmusik när jag ska göra något annat än att lyssna på musiken samtidigt, så blir jag bara förvirrad av musiken. Om jag skulle köra ett lopp på TV-spel så går pedalerna i takt med trumslagen i låten, det funkar inte alls. Om jag tränar och har musik i bakgrunden så lyfter/ror jag för snabbt/långsamt, i takt med musiken. Om jag åker bil/buss så hör jag bara musiken och inget av trafik/motorljud.

Har hört att en del pluggar till musik! Hur är de skapta? Jag har provat det flera gånger. Det slutar med att jag hinner 2-3 meningar på 3 timmar i boken... Totalt icke-fokus på texten i boken. Musik i bakgrund på fest och jag blir helt asocial.

Musiklyssning har sin tid och annan aktivitet sin tid. Jag kan INTE kombinera de bägge. Dessutom vill jag sitta perfekt i mitten mellan högtalarna och på rätt höjd. Även om det är punk eller heavy metal. All musik ska avnjutas i stillhet.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag känner igen mig. Jag har också svårt att lyssna på musik och göra nånting annat samtidigt, men för mig handlar det mer om att jag tycker att det är respektlöst mot musiken att inte lyssna på den i stillhet med perfekt lyssning. Så folk som sitter med Ipods på bussen med låg volym på ena örat har jag ingen som helst förståelse för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Jag tycker lite både och. Jag kan läsa och lyssna på musik samtidigt. Och jag tror att jag har pluggat ganska mycket med musik i lurarna. Samtidigt så har jag svårt för skvalmusik. Jag orkar t e x aldrig höra på P3 när jag kör bil. Musik i bilen fungerar och är nästan ett måste, även ojm jag den senaste tiden fastnat i P1 träsket (fy fasen vad bra P1 radio är. Så mycket intressanta reportage, dikter, debatter och annat kul)

Fast jag kan också bli så där vansinnigt ivägburen av musiken. Det är klart att det t e x distraherar körningen om jag drar på med någon låt som jag verkligen gillar. Det är lätt att förlora sig i musik

Värre 'än skvalmusik måste ju vara skvalteve. Folk som har teven på när man hälsar på t e x. Är där en bild med ljud och en gubbe som pratar så dras man osvikligen till tevebilden även om man är helt ointresserad. Fattar inte hur folk kan ha teven på som "sällskap"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget problem med det. Tvärtom. Det stimulerar det jag håller på med för tillfället. På jobbet får det mer än gärna stå nån radio på låg volym, det är bara skönt. Och vad vore en skön förfest utan skön musik i bakgrunden? Behöver inte vara dunka-dunka eller heavy metal, det kan bara vara nån hyfsat neutral chillout eller vad som helst. Det bidrar nog undermedvetet till en trevligare stämning, även om man inte aktivt lyssnar.

Nej, tvärtom skulle jag vilja säga. Tystnaden är jobbig ibland. Tystnaden inbjuder min hjärna till att börja grubbla när jag som minst behöver det. På jobbet vill jag inte grubbla och tänka på privata saker, där måste jag använda min tekniska/matematiska hjärnhalva. Då måste den estetiska halvan kuvas.

Fast missförstå mig inte, tystnaden är också en viktig del i livet. Jag älskar att gå i skogen, och då får det gärna vara helt tyst. Ni vet när det är vinter och tjock snö ligger överallt och dämpar allt ljud, det är mysigt.

Jag har extremt svårt att somna i tystnad. Fram tills för nån månad sedan sov jag ganska bra, men inte på senare tid. Har kommit på varför. Pumpen till mitt akvarium har lagt av! Så det är tyst, och därför grubblar jag i timmar ut och timmar in, även om jag redan ligger flera sömntimmar back och dessutom har varit på gymet och tränat innan. Det hjälper inte! För mig blir musiken alltså ganska ofta ett verktyg för att dämpa vad min hjärna annars ställer till för mig.

Mina grannar kollar ibland på TV med hög volym när jag ska sova, men det är en annan sak. Det är ett oregelbundet, icke monotont ljud som stör mig. Jag måste fixa akvariepumpen. Eller skaffa nåt som för monotont oväsen. Eller kanske sätta på radion lite tyst när jag ska sova. Annars kommer jag att bli galen.

EDIT: Lade till lite.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jösses... då är du en sån som inte skulle störas av tinnitus, ChromaW.

Men de flesta människor verkar främst vilja ha något störande ljus på i sovrummet när de ska sova, verkar det som. Jag känner knappast någon som inte vill ha någon bordslampa på hela natten, eller åtminstone kunna se gatlyktan inifrån rummet.

Själv har jag både tätslutande kraftig persienn och tung gardin. Det ska vara absolut kolsvart och dödstyst...

UmeMagnus: Simultankapacitet? Nej du, inget för mig... 😆

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar tystnad. tyvärr finns det för lite av det i den här världen - och speciellt i fastigheten där jag bor (jävla pappväggar och feta grannar som lyssnar på ac/dc) 😳

Har med stor sannolikhet nån slags tinnitus eftersom jag bara kan hantera ett eller max två ljud åt gången utan att jag känner mig illa till mods, blir okoncentrerad och förbannad...

Blev väl lite off-topic, men va fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...