Jump to content
Annons

DTS och AC3


4Trax

Recommended Posts

Har skaffat 5.1 mixning i studion. Allt frid och fröjd allt funkar som det ska men när jag konverterar filerna till DTS med "surcode"och bränner en dvd med tillhörande film i "dvd studio pro3" får jag bara brus i ljudet i min dvd spelare som tar dts!?

Är det nån som kan förklara hur man gör både med A.Pack (AC3) och DTS.

AC3 funkar i min dvd men när jag lyssnar i A.Packs decoder så hamnar alla effekter i höger högtalare. Vet inte hur det ska funka när man lyssnar i stereo på en AC3 fil, borde den inte göra om ljudet till en stereo fil och fördela surround kanalerna till höger och vänster fram?

Hjälp en novis.

/Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har skaffat 5.1 mixning i studion. Allt frid och fröjd allt funkar som det ska men när jag konverterar filerna till DTS med "surcode"och bränner en dvd med tillhörande film i "dvd studio pro3" får jag bara brus i ljudet i min dvd spelare som tar dts!?
DTS-filerna är säkert fullt fungerande. Jag misstänker att DVD Studio Pro under authoringen konverterar dina DTS-filer till ett kodat format (antagligen just ac3) istället för okomprimerad PCM.
AC3 funkar i min dvd men när jag lyssnar i A.Packs decoder så hamnar alla effekter i höger högtalare.
Det blir okej när du spelar upp skivan i en DVD-spelare, men fel när ljudet kodas av i A.Pack? Tolkar jag rätt?
Vet inte hur det ska funka när man lyssnar i stereo på en AC3 fil, borde den inte göra om ljudet till en stereo fil och fördela surround kanalerna till höger och vänster fram?
Det hänger på inställningarna i din ac3-dekoder. Många mediaspelare/dekoders har olika sätt att mixa och muxa från 5.1 till stereo.

Med den avkodare jag har i min PC kan jag få upp individuella volymreglar för varje kanal och sätta fördelningen själv, t.ex. +6 dB på centerhögtalaren och inget ljud från de bakre surround-kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Undrar ändå lite saker

DTS-filerna är säkert fullt fungerande. Jag misstänker att DVD Studio Pro under authoringen konverterar dina DTS-filer till ett kodat format (antagligen just ac3) istället för okomprimerad PCM.

Det är ju just de att Mac programmet "DVD Pro" ska kunna bränna DTS filer. Vad använder du? Hur går du tillväga.

Det blir okej när du spelar upp skivan i en DVD-spelare, men fel när ljudet kodas av i A.Pack? Tolkar jag rätt?

Ja, det är så jag menar. Felet kan ju beror på utgångskonfigurationen ut till högtalarna i A.pack.

Men det jag undrar mest är DTS kodingen och hur man bränner ner det.

Som sagt får jag bara ut brus i högtalarna!

Kan även använda min laptop PC om jag måste!

/Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...