Jump to content
Annons

MP3 Encoder i Sonar 6 PE

Recommended Posts

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Igår när jag skulle exportera ett projekt till MP3 fick jag helt plötsligt upp en dialogruta som glatt meddelade att Sonar saknar en MP3 encoder men att en sådan kan köpas från Cakewalk's hemsida... Det lustiga är att det fungerade klockrent förra veckan. Jag har inte installerat något nytt på datorn och har heller inte ändrat några inställningar... Någon som stött på detta problem? Känns lite bökigt att exportera till .wav och sedan konvertera till MP3 i annan programvara...

Annons
El Hadji (oregistrerad)
Postat

Japp... Upptäckte det... Missade att det var en trial vid installationen. 😠 Tackar ändå för svaret!

Postat

Du kan ju använda externa encoders, t. ex. lame. Finns t.o.m presets för vissa encoders på dvd'n. Kolla i hjälpen hur du konfigurerar dessa.

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset!

Postat

Det är märkligt det här, och en ständigt debatterat faktum på Sonarforumet.

LAMEs encoder finns med på DVD-n, fullt körbar om man kör den utanför Sonar. Man kan relativt enkelt konfigurera Sonar att exportera direkt till LAME-mp3 utan att betala pengar för LAME-mp3-kodning 😲 ... så är det.

Det är nåt juridiskt mupperi, om Sonar utger sig för att ha en intern encoder så måste det pyntas licenspengar, om man däremot sätter upp (samma) encoder som "extern" så går det bra. Gratis. Det handlar inte om nåt halvillegalt eller "piratistiskt"; LAME är freeware.

Sitter på jobbet nu, men kan kolla upp exakt hur man gör när jag kommer hem (om du inte fixat det redan?).

tjing

Bengan

Postat

Installerade helt nyligen Sonar 6 PE men inte en enda gång fick jag använda

mp3-encodern. De skulle ha betalt direkt... 😲

El Hadji (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Man tackar Vallhagen! Ska testa i eftermiddag... 😉 Har aldrig använt LAME, så jag har en fråga: Kan man batch-konvertera till mp3 mha den? Har sett att det finns nån "front end" variant av den som fixar det...

En tanke: Kanske skulle göra informationen om LAME's encoder och hur man implementerar i Sonar till en "sticky" tråd i detta forum?

Redigerat av El Hadji
Postat
Kan man batch-konvertera till mp3 mha den? Har sett att det finns nån "front end" variant av den som fixar det...

Du kanske tänker på RazorLame? Funkar i alla fall fint för batch konvertering.

Postat (redigerat)

Bra att du sköt in tipset om RazorLame, P3t3r. Den använder jag själv ofta. Annars finns Lamedrop (sök på google).

Tipset om en nitad tråd känns vettig el hadji. Jag kan PMa moderator.

tijng

Edit: Om LAME kan väl allmänt sägas att den är ansedd som den bästa encodern. Ett annat gratisalternativ är iTunes, som (vad jag förstått) implementerat Fraunhofers mp3-encoder.

tjong

Redigerat av Vallhagen
El Hadji (oregistrerad)
Postat

Återigen - tack för all feedback! Har läst nånstans att n00bs får stå i hörnet och kika på när proffsen diskuterar här på Studio forumet... Inget kan vara mer fel. Jäkligt tacksam för svaren på alla korkade frågor jag ställer härinne samt alla tips!

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Återigen - tack för all feedback! Har läst nånstans att n00bs får stå i hörnet och kika på när proffsen diskuterar här på Studio forumet... Inget kan vara mer fel. Jäkligt tacksam för svaren på alla korkade frågor jag ställer härinne samt alla tips!

Det har mycket att göra med HUR du ställer frågorna.

Får du bra svar, så har du oxå frågat på ett vettigt o bra sätt.😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.