Jump to content
Annons

Cubase/Reason klickar


untermensch

Recommended Posts

Jag har tidigare frågat om detta på MacWorlds forum, men inte fått ordning på problemet. Tänkte testa detta "proffsforum" (?).

Jag kör Cubase SX 2.0.2 på en Apple PowerBook 1GHz. Ljudet klickar då och då, låter ungefär som digitala klippningar. Jag kör Reason-syntar via Rewire (alltså internt i datorn, ingen extern MIDI-utrustning inkopplad). Jag har inte ens ett keyboard inkopplat, jag kör bara gamla MIDI-filer som jag mappar nya ljud till.

Problemet blir mindre om jag gömmer Cubase när jag spelar upp, så att inte datorn behöver rita upp en massa goja på skärmen när den spelar musik. Men det klickar allt lite ändå.

När jag exporterar aiff-filer kommer klickningarna med. Jag har provat att splitta upp mina spår på olika aiff-filer, och när jag provlyssnar dem i Finder låter de bra var för sig men när jag ska sätta ihop dem (använder Sound Studio) kommer klicken fram igen.

Datorn borde vara tillräckligt kraftfull för att inte storkna på bara ett eller två instrument. Vad beror klickandet på? Nån som haft samma problem och löst det? Är det ett latensproblem – och kan jag i så fall justera latensen? Behöver inte ha minimal latens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan ingenting om Mackar, men bekymret är välbekant....din maskin sätter i halsen. För kort latency, för lite minne, för mycket i gång, för mycket grafik etc etc. Testa att "muta" alla kanalerna och slå på dem en efter en. När klippningarna börjar vet du att "gränsen" är nådd. Prova då med att ändra latencyn och se om det hjälper. Gå sen vidare (om det hjälpte) tills klippningarna börjar igen. Ställ då ner grafiken. Du får försöka beta av det strategiskt tills du kommer "ända fram". Hjälper ingenting av ovanstående så får du "åtgärda" hårdvara. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips som jag själv märkt gör skillnad när det gäller grafikrendering:

1. Stäng av followcursor - så den inte scrollar arrangefönstret samtidigt som den spelar upp - har märkt att allting blir väldigt segt när det är mycket grafik som rör sig

2. Har du mycket controllers igång? alltså realtidsdata som ändrar massa parametrar via automation, så kan du ju exportera ner ljudfilen och frigöra lite kraft.

3. Vilken latency har du i Reason v.s Cubase? har du kollat processoranvändning i Reason resp. Cubase? Har du kollat diskbuffrar? Har du ställt ner samplingsfrekvensen till 44,1khz och provat?

4. Vilken Rewire-version har du?

Det kan vara nästan allt och inget när det kommer till småknaster... testa Slaptap's metod och felsök dig fram och just latencyn brukar normalt vara det första som genererar det felet du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj igen, nu har det löst sig tror jag.

Jag ökade latensen genom att göra som det stod i senaste Studio: Cubase -> Devices -> Device setup -> VST multitrack -> ökade Audio buffer size från 256 till 512 samples. Jag hade ALDRIG hittat denna inställning själv, tack Studio och tack till er som svarat. Nu rullar ljudet på utan störningar, på bekostnad av en högre latens, men jag har lyckligtvis inga problem med latensen, höhö.

Jag hade redan tidigare "stängt av" grafiken genom att gömma Cubase när jag exporterar aiff-filer, men det hjälpte bara lite grann. I övrigt tror jag knappast att jag stressat mitt system speciellt mycket, inte så många realtidsgrejor igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...