Jump to content
Annons

Nån som kör Cubase SE (eller har testat)


Musiker

Recommended Posts

Hallåj

Kör nu med Cubasis VST 5.0. Har tänkt att uppgradera till Cubase SE på MI-7: s hemsida. För det första, är det värt det? Är Cubase SE så pass mycket bättre än Cubasis (det borde ju vara så)? Finns det funktioner i Cubasis som inte finns i SE. För det andra (eller kanske det fjärde), får man behålla sitt exemplar av Cubasis när man uppgraderar.

MVH Johan Nordin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går väl inte uppgradera? Du får antagligen köpa ett nytt vanligt SE. Å andra sidan är det ju inte så dyrt heller.

Fast jag är inte säker, nån mer får svara för säkerhets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan uppgradera från Cubasis till Cubase SE numera (dock enbart på MI7:s hemsida och inte genom återförsäljarna), men för inte så länge sedan var det omöjligt. Det är absolut värt att uppgradera - inte minst för att man då får möjlighet att uppgradera vidare till SL eller SX om man vill det senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Tänke bara höra om det är "lättrullat", på datorn alltså. Sitter på en Celeron 500 MHz med 256 mb RAM (i klensate laget alltså). Cubasis funkar förvånansvärt bra, är Cubase SE lika lättdrivet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken på hur Cubase SE ter sig prestandamässigt jämfört med SX/SL. Om det t.ex är värt att skaffa ett SE istället för t.ex ett beg. SL för att det går snabbare på min dator. Antar förresten att SE har samma ljudmotor som SX1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken på hur Cubase SE ter sig prestandamässigt jämfört med SX/SL. Om det t.ex är värt att skaffa ett SE istället för t.ex ett beg. SL för att det går snabbare på min dator. Antar förresten att SE har samma ljudmotor som SX1.

SE bör inte ha någon som helst prestanda skillnad mot SL/SX. Det är helt enkelt samma program där man låst några av de mer avancerade funktionerna. Detta är dock mest bara positivt och till skillnad från Cubasis upplever jag inte alls SE som lika nedskuret. Som jag ser det är SE tillräckligt för 85% av cubase användarna, SL är tillräckligt för 98%, SX för 99,5% och den sista lilla skaran behöver de få extra funktioner man hittar i Nuendo.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det känns ju som att t.ex surround och score-delen aldrig ens laddas in ö.h i Cubase SE (iom att den inte finns?). En ljudmotor som klarar av surround-mixning borde ju vara mer resurskrävande än en som bara stöder stereomixning. Fast det kanske inte fungerar så. Jag vet inte.

Är det samma VST-effekter som följer med SE som SX/SL förresten? Några VSTi?

Är jäkligt sugen på att skaffa en SE. Inte alls farligt dyrt när man tänker på vad man får om man jämför med vad man lägger ut på hårdvara och instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs skulle Score delen eventuellt kunna spara in en gnutta resurser, surround vette gudarna dock. Så länge det inte används bör det kvitta. Möjligtvis med undantag för att filerna som laddas är mindre. Men inte ens detta är självklart då det mycket väl kan vara så att funktionerna laddas in men knappar för att hantera dem har tagits bort.

Effekterna är samma i SE/SL/SX v1 med undantag för en mer avancerad dithering plugin i SX. Några VSTi tror jag dock ej att det ingår i SE utan Studio Case. Inte helt säker på detta, hursomhelst är det ingen förlust. Finns gratispluggar som piskar Cubase inbyggda syntar och trummaskiner blodiga 😏

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mellan SE och SL/SX är att det inte är samma audio motor.

Audiomotorn är som en slags kernel för sequensen, alltså kärnan.

Den lär då inte vara sämre än den i Cubasis.

________________________________________________________________________

Låter i alla fall som att SE värkar vara ett riktigt bra köp.

På Steinbergs hemsida så ser man att SX/SL har hägre prestandakrav än SE. För SE räcker det med en Pentium III på 500 MHZ (sitter på en Celeron med samma klockfekvens, hoppas att det funkar). Vad gäller minne så räcker det med 256 MB.

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga? Varför gillar du inte SE?.

Den stora skillnaden mellan SE och SL/SX är att det inte är samma audio motor.

Audiomotorn är som en slags kernel för sequensen, alltså kärnan.

Bygger SE på en annan kärna än SL/SX? Det är i såna fall helt nytt för mig. Tittar man på versionsnumret så heter SE 1.06 även om det är den enda version som är släppt. Cubase SL/SX senaste versionsnummer är också 1.06 vilket ger mig en vink om att de kompilerats från samma kod där funktioner tagits bort för att göra SL och SE. Finns det någon info på hur kärnan skiljer sig åt? Jag har personligen inte märkt någon skillnad utan tycker att SE beter sig precis som SL och SX. Sålänge man jämför dem i version 1 d.v.s.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dessutom vore det slöseri att utveckla en ny ljudmotor bara för att kunna använda i en budgetversion.

Ja, det är lite kul egentligen: Ett företag släpper en mjukvara som är hyfsat avancerat och kostar en hel del slantar.

Sedan lägger man från tillverkarens sida mer tid (och därmed pengar) på att plocka bort befintliga funktioner för att sedan sälja det som en "budgetversion" till lägre pris, även fast den ofta kostat mer att utveckla, eftersom man som sagt lagt extra arbetskraft på att försämra en från början bättre version...

Det hade varit mer begripligt om den enkla versionen kom först, och den sedan byggdes ut till dyrare versioner.

Nä.. vi orkar väl inte ta den diskussionen igen, men det är intressant att reflektera över hur "marknaden" fungerar. 😏

"Om jag lägger lite mer jobb på det är så kan du få köpa det riktigt billigt!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bra. Är riktigt nyfiken på SE faktiskt. Börjar bli trött på gränssnittet i Cubasis.

Följer det verkligen inte med några VSTi instrument?

Kan man rita in fader direkt på ljudfilen i SE precis som i SX, alltså inte automation utan fade-data.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...