Jump to content
Annons

Är Cubase rätt progam för mig?


ante_7

Recommended Posts

Jag har under i princip hela mitt liv varit musikintresserad, och sjunger väldigt mkt. Har nu bestämt mig för att spela in låtar, och undrar är Cubase sx 3 ett bra program för att spela in och redigera i. Jag tänker spela in sång, och sedan använda midi-synt och plugs för att kunna simulera de instrument jag behöver. Är Cubase ett bra program för det, och finns det tillräckligt bra gitarr bas och trum-ljud till usb-synt, lr måste man skaffa flera plugs

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cubase är ett mycket bra program med stor användarbas och mycket tutorials som är skrivna på nätet och i tidningar. Var ett tag sedan jag använde Cubase så vad som ingår och inte nuförtiden vet jag inte.

Själv använder jag Live och trivs välldigt bra med det så det kan ju vara ett allternativ. Andra bra alternativ är Sonar, Pro tools, Logic etc.

Alla dessa program är bra. Finns även en hel del annat också men det har jag ingen egen erfarenhet av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det följer med vissa virtuella instrument till Cubase - och sedan finns det otaliga andra att välja bland, både kommersiella och gratis, så du är alltså inte heller låst till enbart vad som följer med från början, utan kan skaffa andra om du inte tycker att de medföljande låter som du vill. 🙂

SX3 är dock förra generationen - och det är inte säkert att du behöver värstingversionen, så jag skulle välja att köpa Cubase Studio4, så har du vad en stor majoritet klarar sig med - men du har också möjlighet att uppgradera till storebror, Cubase4, om du skulle känna att det behövs någon gång i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
mkrona (oregistrerad)

Hjälp önskas av er mer kunniga.

Jag lirar gitarr och sjunger (för mig själv), roar mig med att skriva låtar, som jag ibland spelar in på min Zoom H4.

Jag skulle nu vilja prova att arrangera dessa låtar och spela in i något av alla dessa program som finns. Har lekt lite med Cubase(som jag har licens till), Ableton, FL och något till, men de är ganska svåra att komma in i.

Om jag nu alltså spelar in gitarr och sång själv och till detta vill sätta trummor, bas, eventuellt piano etc, vad ska jag använda? Vilket program har lättarbetade och bra instrument som jag kan komplettera min sång och gitarr med? Vad behöver jag så att säga för att göra min låt på ett enkelt sätt?

Många många tack för svar, då jag är sugen på att komma vidare. Komplicerade program har en tendens att totalt sabba min inspiration.

/Mikael

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp önskas av er mer kunniga.

Jag lirar gitarr och sjunger (för mig själv), roar mig med att skriva låtar, som jag ibland spelar in på min Zoom H4.

Jag skulle nu vilja prova att arrangera dessa låtar och spela in i något av alla dessa program som finns. Har lekt lite med Cubase(som jag har licens till), Ableton, FL och något till, men de är ganska svåra att komma in i.

Om jag nu alltså spelar in gitarr och sång själv och till detta vill sätta trummor, bas, eventuellt piano etc, vad ska jag använda? Vilket program har lättarbetade och bra instrument som jag kan komplettera min sång och gitarr med? Vad behöver jag så att säga för att göra min låt på ett enkelt sätt?

Många många tack för svar, då jag är sugen på att komma vidare. Komplicerade program har en tendens att totalt sabba min inspiration.

/Mikael

Om du redan har cubase så kan du ju köpa några vst instrument till cubase.

Som trummset finns det t ex EZdrummer http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=419259

I det instrumentet finns det färdiga komp och fills som du kan använda. Jag tycker att det är bra trummljud och det finns många påbyggnader altså andra trummset till programmet som du kan köpa.

Det finns också ett annat trumm instrument Addictive Drums men det har jag inte testat.

Bas vst instrument vet jag inte så mycket om så det får någon annan skriva om.

Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror de flesta program har en tröskel att komma över innan man kan börja koncentrera sig på musiken och inte bara tänka på "hur gör man det här". Jag är själv hyfsat nöjd med Cubase (kör SX3), har funderat att byta till ProTools men det är mest för att ... ja vadå? Trött på mitt nuvarande ljudkort och skulle gärna vilja ha en kontrollpryl (Digi 003).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska finnas en gratis plugg som gör om gitarren till en bas. Det låter väl inte precis som en bas men det är iallafall något att börja med. Jag kommer inte ihåg vad den heter och den försvann när syrran lekte med datorn och så krash! så va den borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte själv det var svårt att komma igång med Cubase, men det var bara en tröskel att ta sig över tills jag fattat logiken i programmet. Nu skulle jag inte vilja byta.

Har du kollat in Majkens hemsida?

Det finns hyfsade smör- och brödpluggar för trummor och bas i Cubase, men det är naturligtvis beroende på vilken version du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror de flesta program har en tröskel att komma över innan man kan börja koncentrera sig på musiken och inte bara tänka på "hur gör man det här". Jag är själv hyfsat nöjd med Cubase (kör SX3), har funderat att byta till ProTools men det är mest för att ... ja vadå? Trött på mitt nuvarande ljudkort och skulle gärna vilja ha en kontrollpryl (Digi 003).

Jag kör också Cubase SX3 ock jag tänker inte byta program. Men jag är sugen på en kontrollenhet, det skulle bli mycket roligare med en sån, 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp önskas av er mer kunniga.

Jag lirar gitarr och sjunger (för mig själv), roar mig med att skriva låtar, som jag ibland spelar in på min Zoom H4.

Jag skulle nu vilja prova att arrangera dessa låtar och spela in i något av alla dessa program som finns. Har lekt lite med Cubase(som jag har licens till), Ableton, FL och något till, men de är ganska svåra att komma in i.

Om jag nu alltså spelar in gitarr och sång själv och till detta vill sätta trummor, bas, eventuellt piano etc, vad ska jag använda? Vilket program har lättarbetade och bra instrument som jag kan komplettera min sång och gitarr med? Vad behöver jag så att säga för att göra min låt på ett enkelt sätt?

Många många tack för svar, då jag är sugen på att komma vidare. Komplicerade program har en tendens att totalt sabba min inspiration.

/Mikael

Cubase LE (lightversionen) är enkel att jobba med, speciellt om du inte tänker göra stora arrangemang och en massa pålägg. Annars finns t.ex. Audacity och Adobe Audition som också funkar bra i enklara situationer. Pro Tools är betydligt svulstigare, likaså Logic. Lite mer avancerat, kort sagt. Siktar du på mindre inspelningar á la porta så behöver du inte heller nån större Cubase-version. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tracktion är faktiskt både enkel och kraftfull.

Dessutom i samma prisklass som Cubase SE3 men utan tracks begränsningar eller begränsningar i hur måga VST instrument du kan ha.

Jag tycker Cubase är ganska meckigt att komma igång med.

Hade det varit så att Cubase väl gav en massa fördelar när man väl kommit på hur man skall arbeta så vore väl besväret ok. Men Cubase ger dig ingenting extra för att du lär dig det...

Kolla in T3 här:

http://www.mackie.com/products/tracktion3/splash.html

Ladda hem demon och testa.

Du lär dig T3 fort.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

mkrona (oregistrerad)

Tack alla för svaren... ska försöka att nå över tröskeln. Tracktion lät lite intressant, men jag testar vidare på Cubase ett tag och försöker att få tag på lite bra guider. Teknik, datorer är inte min starka sida. Som sagt... tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar du inte teknik och guider så skulle jag tro att Tracktion är ett bättre val för dig.. Där gör man det mesta viktiga i en och samma skärmbild.. Cubase får man växla läge mints 4 gånger för samma sak.. 😲

Tack alla för svaren... ska försöka att nå över tröskeln. Tracktion lät lite intressant, men jag testar vidare på Cubase ett tag och försöker att få tag på lite bra guider. Teknik, datorer är inte min starka sida. Som sagt... tack!
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack alla för svaren... ska försöka att nå över tröskeln. Tracktion lät lite intressant, men jag testar vidare på Cubase ett tag och försöker att få tag på lite bra guider. Teknik, datorer är inte min starka sida. Som sagt... tack!

Nope men då är det väl teknik som är din grej då?

Då är väl inte Cubase meckigt, eller?

😲

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

mkrona (oregistrerad)

Jo, meckigt är det nog, men eftersom jag har en licens på Cubase och inte på Tracktion, så får jag nog köra på ett tag (hittar heller ingen version av Tracktion att ladda ner gratis.)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jo, meckigt är det nog, men eftersom jag har en licens på Cubase och inte på Tracktion, så får jag nog köra på ett tag (hittar heller ingen version av Tracktion att ladda ner gratis.)

Kör du på Cubase om du har licens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gräset är inte grönare på andra sidan. Samtliga inspelningsprogram på marknaden fungerar precis lika bra för att komma igång och spela in musik med. Har du redan kommit en bit på vägen med ett så slösar du bara tid på att byta. Tid som du istället kan spendera på att lära dig göra bättra mixar och arrangemang.

Visst finns det skillnader mellan programmen, men de är inte större än att man kan jobba sig runt dem. Att byta program är främst intressant om man är intresserad av specifika funktioner som kan saknas i det program man använder. För de allra flesta innehåller dock programmen långt fler funktioner än man någonsin kommer att ha användning för.

Vad gäller att skapa arrangemang själv så är det precis som andra redan varit inne på. Köp ett par bra pluggar, alternativt loop-skivor som du kan använda i programmet. När det gäller elbas så kanske det kan vara idé att köpa en billig bas. Spelar du redan gitarr så är ju steget för att kunna spela in enkla basgångar inte speciellt långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...